Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Snabba cash

Vad tycker ni om denna investeringsfilosofi: Hitta små bolag som har stora upp och nedgångar, köpa vid botten sälja vid toppen. Det är visserligen ingen ny strategi men jag undrar om det funkar eller om risken är för stor att fastna i en negativ trend. Jag provade att göra så med en slant för ett ex antal år sedan med “Aqua Terrana” och minns att jag nästan dubblade min insatts på väldigt kort tid. Jag kollade runt lite snabbt på aktietorget och hittade “Community Entertainment”, som pendlat mellan ca 0,14 till ca 0,24 tre gånger sedan årsskiftet. Låt säga att man hittar fem liknande bolag för att fördela risken och sedan försöker trada lite genom att följa tidigare mönster. ...

Mats Qviberg in stort i Svolder

Svolder är ju ett investmentbolag som inte gör stort väsen av sig. Ändå är det mycket som skiljer det från andra bolag. 1) Bolaget har huvudkontor i Stockholm men ägarmajoriteten finns och har alltid funnits i Göteborg. 2) Bolaget har kvinnlig styrelseordförande, nämligen Caroline Sundewall.. I dag styrelseproffs. Men hon börjadet som uppmärksammad journalist på tidskriften Affärsvärlden. Väl att märka är att Caroline Sundwalls företrädare på ordförandeposten i Svolder också var en kvinna, en bankdirektör från Göteborg. ...

Märkligt börshumör mitt i rapportsäsongen

Efter gårdagens positiva uppgång på börsen är det idag föga oroligt på grund av BNP-siffror från USA som publiceras idag. Inget märkvärdigt i sig om man är en långsiktig placerare på börsen, däremot så var det en väldigt märklig dag igår som kan vara värt att påpeka. Det var många bolag som släppte sin kvartalsrapport igår och många av bolagen, bland annat Electrolux som omtalats i media - steg igår med drygt 4%, men rapporten visade på ett sämre resultat än väntat. Ändå så steg aktiekursen och det tror jag personligen beror på att på lång sikt har man en förhoppning om att det kommer att gå bättre och där optimismen spelar allt större roll och påverkar kursens beteende. Jag skulle vilja säga att man är ute på hal is om man låter känslorna ta över och styra ens placeringar, istället för att kolla på de presenterade resultaten i rapporten. Intressant :) ...

SENSYS har gått i mål

Dagens nyhet 26/04/2013 SENSYS Traffic AB har erhållit tilldelningsbeslut från Trafikverket där det meddelas att Sensys vunnit upphandlingen av nya trafiksäkerhetskameror för Sverige. Beslutet kan överklagas under tio dagar. Kontraktet avser system för minst 110 mkr. Sensys anbud utvärderades med en anbudssumma om 414 mkr, vilket utgör en summering av anbudets alla komponenter i syfte att utvärdera anbudets konkurrenskraft och utgör inget åtagande från Trafikverket. Omfattningen utöver de 110 mkr kan i nuläget inte kvantifieras. ...

Norse Energy, körgossens bekännelse!

“Vi körgossar står på rad, inväntar vad som komma skall. Vissa av oss har fortfarande hoppet uppe och tror nog inte detta gör så ont… Men prästen vet vad som komma skall, och det gör ont… Även om hoppet lever hos körgossarna så kommer alla som är kvar i kyrkan få smaka på prästens uppfostran! Ingen vill riktigt släppa sina fina små sånghäften som lovade himmelriket men höll tunt, prästen och kyrkan hade redan en plan för oss…och det var inte himmelriket! V ...

2017-05-30 15:09 · bsv

Spekulativt köp: Wise Group

Tidigare blogginlägg Wise Group-aktien har tidigare fått köprekommendation här i bloggen i ett blogginlägg från 2 mars 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/opcon/salj-opcon-kop-wise-group Då låg börskursen i 1,44 kr och nu ligger den i 1,66 kr (strax efter börsens öppning idag tors 25 apr 2013), dvs det har varit en kursuppgång på 15% på ett drygt år. Bolaget har även betalat ut en aktieutdelning på 0,08 kr (i samband med bolagsstämman i maj 2012), så inkluderar man även den har man som aktieägare fått en totalavkastning (kursförändring plus aktieutdelning) på 21% sedan det förra blogginlägget. ...

Mina små pärlor del 4

Jag har en förkärlek till att hitta oupptäckta små pärlor på börsen. Företaget som jag nu hittat värderas till 20 MSEK och har en allt annat en positiv historik men nu tror jag att de har någonting riktigt stor på gång. Företaget är Cellpoint connect och är noterat på aktietorget. Det är kraftiga upp och nedgångar i aktien och handel är ganska stor i företaget trots den ringa värderingen. Bolaget har historiskt sett inte gjort många aktieägare glad och genomförde en rekonstruktion förra året. Man bestämde då också att byta strategi från att tidigare syssla med allt från bioenergi till hörlurar till att satsa mer på fastighetsutveckling, konsulttjänster inom kommunikation samt försäljning av internetbaserade tjänster och sociala medier. Man bytte även ledningsgrupp under förra året. Mer om ledningsgruppen går att läsa här http://www.cellpoint.com/?cat=4. ...

Sälj Scandbook-aktien

Huvudscenariot är att den dåliga utvecklingen lär fortsätta och att bolaget därför kommer att behöva be aktieägarna om kapitaltillskott, vilket lär sänka börskursen ytterligare. Aktieägare kan ställa knepiga frågor om detta till Scandbooks styrelse och företagsledning på Scandbooks bolagsstämma imorgon tors 25 apr 2013 (kl 15 i Falun där bolaget har sin verksamhet). • Inför bolagsstämman föreslås tex (trots den dåliga utvecklingen i bolaget) att alla Scandbooks 5 styrelseledamöter och revisorn får sitta kvar det kommande året till nästa stämma. Vad känner styrelsen för ansvar för att utvecklingen för Scandbook och dess börskurs varit så dålig? ...

Shelton Petroleum 500%?

Ja, frågan är varför?? Det undrar jag som är en gammal börsräv samt många andra småsparare som investerat i Shelton. Det finns inget svar på varför. Snarare är svaret att Shelton är undervärderat. Att aktien förr eller senare kommer stiga för den är nedtryckt. Inom några veckor gissar jag att aktien kommer siga mot 30-35 kr bara för att få dess korrekta värdering i förhållande till en bråkdel av substans som finns. ...

2017-05-30 15:09 · bjaen

Ericsson får en stark säljrekommendation

Under morgonen satt jag och funderade på värderingarna som man hittar i bankernas hemsidor. Allt är likt som t.ex p/e-tal, p/s-tal, vinst per aktie, avkastning o.s.v. Allt förändras mycket snabbt och det är inte lätt att hitta rätt aktie som har lägre värdering = mindre risk och köpvärd. Det är oerhört viktigt att man kan investera i aktier i bolaget eller bolagen som har stark kassa. Det innebär ingen risk för nyemission. ...