Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SHELTON hittar olja

http://www.redeye.se/aktiebloggen/shelton-petroleum/shelton-arets-aktie-2013 Finns det något roligare än att hitta vinnare på börsen? Sensys, Fingerprint, Allenex och Guideline har varit några av hösten och vinterns favoriter i min portfölj. Jag har även tipsat om några av dem på Redeye vilket varit en stor tillfredställelse. Nu har jag hittat en ny aktie där låg värdering kontra potential slår det mesta jag sett under överskådlig tid. VD Robert Karlsson i Shelton Petroleum presenterade nyligen bolaget på ett imponerande sätt. Det liksom spritter i hela kroppen på VD när han nu tar chansen att berätta om vad som sker i och runt bolaget. ...

Mina två turn-around favoriter

Grundtanken med att investera i turn-around case är att hitta hatade bolag, med bottenkörd lönsamhet och kraschade aktier. Riskpremien i sådana bolag är hög eftersom marknaden tvivlar på företagets överlevnadsförmåga, alternativt prisar in risken för ytterligare kapitalbehov. Om man kan tajma köp av ett turn-around case kan man dra nytta av fallande riskpremie och stigande lönsamhet. Det kan ge en avkastning på flera hundra procent. Ericsson är kanske det mest bekanta stora turn-around caset på Stockholmsbörsen i modern tid. I IT- och Telekomkraschens efterdyningar handlade aktien så lågt som 15 kronor i slutet av 2002, för att två år senare ha stigit med 700% till 120 kronor. En ännu mäktigare turn-around stod ABB för, som bottnade strax under 10 kronor i slutet av 2002. En stor investmentbank satte riktkursen till noll (!) kronor eftersom asbeststämningarna mot bolaget ansågs vara övermäktiga. ABB redde ut stormen och steg 350% till cirka 45 kronor de två efterföljande åren. Den som ägde aktien till i slutet av 2007 gjorde svåröverträffade 1900% på fem år. Sen har vi naturligtvis de stora vändningarna i banksektorn, med den klassiska botten i Swedbank där aktien handlade under 20 kronor i två veckor under 2009. Denna nivå var smärtgränsen för Sparbankerna som hade deltagit i en nyemission i Swedbank med lånade pengar. När aktien föll under 20-kronors nivån kallades panten in och Sparbankerna förlorade hela sitt ägande i Swedbank. Det var botten i finanskrisen 2008-2009 och Swedbank handlas fem år senare 700% högre. ...

Federal Reserve dominerar treasuries-marknaden

Hela blogginlägget med aningen bättre bildhantering finns här: http://friedmanandfriends.blogspot.se/ Goldman Sachs kom i februari ut med en rapport där de beräknat att räntan på 10-åriga treasury notes skulle vara 1-1,25% högre om Federal Reserve inte agerade som stödköpare på marknaden. Räntan för 10-åriga Treasury notes brukar användas som ett benchmark för hela räntemarknaden, så förmodligen skulle även resterande treasuries ha högre räntor även om Fed inte stödköper bills utan enbart notes och bonds. Skulle räntan för hela den amerikanska skulden till allmänheten (11,9 TUSD) höjas med 1-1,25% skulle det innebära en ökning i räntekostnader på mellan 120 och 150 BUSD*. Det motsvarar 4,9 - 6,1% av amerikanska statens inkomster 2012 (4,4 - 5,6% 2013). Jämförelsevis hade Grekland ett budgetunderskott på 6% under 2012. ...

Varning för Petrogrand!

Prospekteringen förra året blev ett fiasko. Tre av tre borrningar var ett fullständigt misslyckande. Liksom tidigare som utfördes under Sovjetunionens tid. Det tog upp till ett halvår innan konkreta nyheter gick ut till aktieägarna att det var torrt i brunnarna. Under tiden skickades det ut lögner i form av att man funnit kolväten och lätt olja som flödade till ytan. VD beskrev det i ett VD brev som kommersiell olja. ...

2017-05-30 15:09 · bjaen

Unik chans att investera i ett snabbväxande teknikbolag!

Voxemas digitala röstförstäkare har redan köpts av flera landsting/hjälpmedelscentraler och skolor. Många har beställt ytterligare exemplar vilket är ett mycket bra betyg och bekräftar att Voxemas röstförstärkare är vad marknaden längtat efter. De analoga röstförstärkare som finns idag är av mycket sämre kvalitet men vissa är t o m dyrare. Voxemas mål är att 2013 sälja minst 500 exemplar vilket ger en vinst på 2-3 mkr. Nästa år ska försäljnngen dubblas och vinsten öka ännu mer. Nuvarande emission på 2:- per aktie ger ett värde premaney på 14 mkr vilket är lågt för ett sådant tillväxtföretag. Att lansera en digital produkt på en analog marknad är precis vad Axis gjort och de har vuxit ordentligt. De som investerade 1,5 mkr i Axis 1985 har gjort en mycket bra affär. Det är där Voxema befinner sig idag - en unik digital produkt med en global potential. Läs med på www.voxema.se och på www.olistat.se Infomöten planeras 13 maj och 20 maj. ...

Challenger Mobile: Bloggrubrik

Challenger Mobiles avtal med det brittiska företaget Prego (www.goprego.com) kommer bana väg för stora volymer. Att finna en sådan samarbetspartner är bästa möjliga utfall. Läs Challengers memorandum + teaser och läs analys av Mikael Skönborg på aktiePS.se nästa vecka. Sen kan du köpa TR på Aktietorget och teckna med företrädesrätt.

Långsiktigt köp: Bahnhof

Tidigare blogginlägg Tidigare blogginlägg från 16 apr 2013 där Bahnhof jämfördes med konkurrenten Alltele, och Bahnhof ansågs vara den mest köpvärda aktien av de två: http://www.redeye.se/aktiebloggen/alltele/salj-alltele Då låg Bahnhof-aktien i 47,90 kr (slutkurs 16 apr 2013). Sedan dess har den stigit med drygt 4% till 50 kr (slutkurs idag, tors 2 maj 2013). Resultatrapport för q1/2013 Och aktien verkar fortfarande klart köpvärd med den resultatrapport för q1/2013 som Bahnhof offentliggjorde i morse: http://bahnhof.se/filestorage/userfiles/file/Delårsrapport%201_2013.pdf ...

Breddar portföljen med några industribolag

Min portfölj har gått relativt starkt i år, upp ca 10%. Det är jag mycket nöjd med då portföljen har en defensiv prägel. Jag undvek i stort fallet 2010 och slutade bara -1.5% då. 2011 var också ett ganska bra år även om jag hamnade en del bakom index. På senaste tiden är det framförallt Microsoft och Apple som börjat röra sig uppåt tillsammans med Investor och Kinnevik samt bankerna. ...

Dagens finger - Black Jack 21

Jag har under de senaste veckorna varit särskilt aktiv i min research angående det genombrott som nu sker inom biometribranschen, i synnerhet då inom mobilsektorn. Jag har fått info från företag, branschkunniga och journalister varför jag nu är rätt övertygad om att vi verkligen befinner oss i början av ett paradigmskifte. Allt starkare signaler talar för att fingeravtryck kommer att ersätta lösenord och PIN-koder, ge snabbare access till olika applikationer och framförallt höja säkerheten i allt fler konsumentelektronikvaror. ...

Smala portföljen.

Facit för portföljen: Ca 30% plus i år. Ca -5% om man ser ett år tillbaka i tiden. Vinsten kommer från Norse Energy och Shelton, Ginger Oil. De som gjorde min portfölj mindre var Petrogrand och Northland, resterande har gått hyfsat sidleds. På grund av husköpet så ligger jag nu kvar med ungefär ca 3 månadslöner och en till är på väg i Maj. Då jag har relativt stora marginaler i min privatekonomi genom mitt jobb så är det stora risker som gäller för min portfölj med förhoppningen att jag får större utdelning. ...

2017-05-30 15:09 · bsv