Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Björn Borg-aktien fullvärderad

Sammanfattning • Björn Borg är värt drygt 700 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 29,30 kr (slutkurs tors 20 jun 2013). • Bolaget genererar intäkter på drygt 500 miljoner kr per år med en rörelsemarginal på 11-12% vilket ger ett resultat per aktie på knappt 2 kr per år. • Vid nuvarande börskurs 29,30 värderas aktien alltså kring ett p/e-tal på ganska höga 15 (börskurs 29,30 kr delat med resultat per aktie på knappt 2 kr per år), trots att intäktstillväxten är skral och rörelsemarginalen förämrats från över 20% 2009 och 2010 till nuvarande nivå på 11-12%. ...

Dagens finger: Trevlig Microsoftsommar

Innan Microsoft-nyheten var förväntningarna kring Fingerprint Cards främst uppbyggda kring framgångar för bolagets linjesensor(swipesensor) och då via CrucialTec:s BTP(biometric trackpad). FPC levererar inte den fullständiga linjesensorpaketeringen till CrucialTec utan enbart tekniken i form av kiselchip. Vad jag erfar ligger priset initialt över 70 cent men vi kan räkna med kraftig priserosion vid större volymer där t ex Samsung knappast skulle betala så mycket mer än 50 cent om de integrerar tekniken i en flaggskeppsmodell. Marknadspriset för den fullständiga linjesensorn ligger dock på ca 2 usd och marknadsförs främst till asiatiska Tier 2-tillverkare. ...

Opus Group - Ett globalt tillväxtbolag

Opus Group känner säkert redan många av Er till när bolaget förvärvade 1/3 av svensk bilprovning. Företaget förvärvar inte bara bilprovningar i Sverige utan även i USA där de succesivt vinner andelar och tar över nya delstater, den senaste i raden var New York som har runt 11 miljoner besiktningar per år. Avtalen skrivs på minst 7-9 år beroende på avtalets utformning och generar säkra intäkter för bolaget många år framöver. Företaget har också Chile inom sikte där vad jag förstod på aktiedagen som Redeye annordnade, att i Chile skall fler än 30 upphandlingar gå av stapeln eller redan inletts. ...

TAURUS nära Klondyke

Ett exempel på avtal är 700 miljoners avtalet mellan två aktörer i så sent som under inledningen av detta år. http://www.denverpost.com/breakingnews/ci_22575100/colo-ethanol-producer-begins-shift-from-corn-woody Det ger en indikation på vad avtal kan vara värda. Taurus börjar bli en snackis och vi vet från bolagets info att man har flera stora intressenter från hela världen som kollar på jästen. Börsvärdet är bara 90 Msek. Bred forskargrupp från åtta länder bakom tekniskt genombrott Taurus Energy tillhandahåller en ny metod för framställning av etanol ur avfallsprodukter från skogs- och jordbruk. Metoden, som skyddas av 13 internationellt patenterade mikrobiologiska processer, gör det möjligt att producera etanol med hjälp av förnyelsebara råvaror som tidigare inte kunnat utnyttjas. Taurus Energys metod innebär stora miljövinster, samtidigt som framställningskostnaden för etanol minskar drastiskt jämfört med befintliga metoder. ...

Dagens finger - pekar mot Samsung

I samband med att Apple ifjol förvärvade Authentec skrev koreansk media att affären orsakat att Samsung hamnat i panik och att huvudkonkurrentens köp av sensortillverkaren riskerade att försena Samsungs lansering av en serie telefoner med fingersensorer, vilka planerades att presenteras med början under innevarande år. Sedan dess har vi bl a sett patentansökningar som indikerar att Samsung planerar detta och ytterligare har kvarglömt bevis hittats i Galaxy S3 att åtminstone tekniken testats. Dessutom har jag publicerat i mina blogginlägg att Samsung har intentionen att fr o m nästa år integrera fingersensorer i samtliga high end-modeller och t o m i mellanpris-modellerna. Det spekuleras därutöver att Samsung redan i år kommer att debutera med tekniken i Galaxy Note 3. I sådana fall skulle detta kunna vara kopplat till den Design Win som Fingerprint Cards publicerade i mars, angående en kund på en tredje asiatisk marknad, som inte är Kina eller Japan men som betraktas som viktig. ...

Super bull börs 2013 - 2020

En 5 minuters video genomgång av Dow Jones och vad som kan stå bakom dörren de kommande åren( stor ilsken röd tjur) och piska björnarna på rumpan rejält http://www.youtube.com/watch?v=2VUdocKN_Rg

2017-05-30 15:14 · bubo

Dagens finger - i ögat på AFV

Avanzas sparekonom Claes Hemberg twittrade igår att Fingerprint Cards aktiekurs är upp 29 gånger sedan förra sommaren och rekar vid upprepade tillfällen sälj. Samtidigt spottar Affärsvärldens ekonomijournalister ur sig artiklar med syfte att få kursraketen på fall. Först försökte de med en artikel om aktiehuliganer, sedan med en säljrekommendation och nu med en granskning av FPC:s samarbete med Microsoft. Den stora frågan är dock inte huruvida Fingerprint Cards är en aktiebubbla utan istället hur det kan vara möjligt att hela svenska analytikerkåren missat caset som gett 29 gånger pengarna på ett år? Det är ju banne mig uruselt, i synnerhet med tanke på att signalerna varit rätt tydliga. ...

I väntan på Africa Oil.

Min portfölj har varit väldigt tråkig på sistonde, kanske inte rent avkastningsmässigt men ändå har det varit stillsamt och man har inte fått några kickar alls av den… Africa Oil +20 %: Ja vad finns där nere i Sabisa, denna veckan kan vi får svaret. Känns kusligt likt AOI förra året med Ngamia…kan bli väldigt bra om Sabisa hittar vårt svarta guld! För att få lite ös i portföljen har jag nu tagit in två aktier som mycket möjligt kan se oanade höjder innan sommaren är slut! ...

2017-05-30 15:14 · bsv

Cellpoint connect uppföljning

Cellpoint connect uppföljning Den 25:e april skrev jag en blogg om företaget Cellpont Connect på Aktietorget. Företagets verksamhet består av fastighetsutveckling, konsulttjänster inom kommunikation samt försäljning av internetbaserade tjänster och sociala medier. När jag skrev bloggen stod aktien i 9 öre och toppade på 19 öre den 30:e april. Sedan dess har kursen rasat ner ända till 6 öre. Jag gjorde en djupare analys efter att ha upptäck en hel del farhågor i företaget och kontaktade vd på företaget och dess sammarbetspartner enwire som driver cellpoints sociala nätverk trig.com. ...

Omfattande Video analys varslar om rally i oljan bl.a.

Kommer göra en varje helg där jag går igenom Sp500, Dow jones, Nikke, Omx30, Rts , Dax Copper, Gold, Crude, Euro, Us Dollar, och Apple Använder mig av min nya analys teknik och alltså inte den klassiska tekniska analysen. http://www.youtube.com/watch?v=2gqrb_0LT9I

2017-05-30 15:14 · bubo