Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ShaMaran Petroleum – Börsens mest undervärderade aktie

ShaMaran Petroleum är ett kanadensiskt oljeföretag (listat på både svenska & kanadensiska börsen) som sysslar med olje-utveckling/prospektering och de bedriver sin verksamhet i Irakiska Kurdistan. Företaget är för närvarande aktivt i ett område vid namn Atrush och i detta fält uppgår ägarandelarna av de totala tillgångarna till hela 20,1 procent. Detta kurdiska område är mycket underexploaterad och genomgår för närvarande en betydande prospektering och utveckling med över 30 stora internationella oljebolag såsom exxon och sinopec. Många oljejättar rör sig åt detta håll då det är ett av de få oljerika områdena som finns kvar i världen. I dessa situationer då det finns goda tillgångar, möjligheter att tjäna pengar och när det är ”kamp” om det som finns, så tenderas de mindre prospekteringsbolagen att bli uppköpta. Därför är det inte helt osannolikt att ShaMaran inom några år kan få ett generöst bud på sina betydande rättigheter och licenser. ...

Sälj Sandvik-aktien

Sandviks vd Olof Faxander Han är född 1970 och fyller alltså 43 år i år (2013). Videoklipp • Här är han tex i ett videoklipp från aktiemäklarfirman Avanzas konferens “Avanza-forum 2013” i Globen i Stockholm 19 mars 2013: http://www.youtube.com/watch?v=PgbkIesCIC8 • Här framträder Faxander i Sandviks presskonferens från 23 apr 2013 om Sandviks resultatrapport för q1/2013: http://media.fronto.com/cloud/sandvik/130423/ Ersättning Faxanders ersättning enl Sandviks hemsida: _“Verkställande direktören För koncernchefen och verkställande direktören Olof Faxander utgår från och med 1 januari 2012 årlig fast lön med 10 296 000 SEK samt förmånsvärde av tjänstebostad (januari 2012) och tjänstebil._ ...

Dagens finger - ont i tummen

IKEA:s forne styrelseordförande Hans-Göran Stennert har sålt sina A-aktier i Fingerprint Cards. Det tycks ha funnits en hembudsklausul eftersom övriga A-aktieägarna som finns i konsortiet Solrosen(Sunfloro), där vi bl a finner FPC:s vd, köpt aktierna. När Solrosen i september 2010 förvärvade A-aktierna från Transferator avslöjade FPC:s vd Johan Carlström att de räknade med att vara storägare i mellan tre och fem år. Nu lämnar Stennert äventyret efter knappt tre och transaktionen signalerar att det saknas friare i korridorerna redo att ge ett saftigt bud på Fingerprint Cards, för om så vore fallet skulle knappast Stennert krängt iväg aktierna eftersom han garanterat känt till detta. Å andra sidan kan det givetvis vara så att övriga A-aktieägare inte vill sälja företaget för billigt varför Stennert kan ha ansett deras ståndstagande som alltför våghalsigt och därav cashat hem ifall Fingerprint Cards uppenbara autostrada plötsligt skulle förvandlas till en hinderbana. I vilket fall som helst får transaktionen uppköpsspekulationerna att svalna vilket inte är till fördel för aktiekursen. ...

Stor börs analys v. 27

Sp500 Dow Jones. FTSE, Sp500, Nasdaq, Omx30, Rts , Dax Copper, Gold, Crude, Euro, Us Dollar, and Apple inför kommande vecka 27 http://www.youtube.com/watch?v=Jvd_SiaBz0k Hoppas den kan vägleda er lite !

2017-05-30 15:15 · bubo

Tigern har vaknat.

Tigran Technologies har vaknat till liv på börsen och det verkar bara bära åt ett håll och det är norr över. Jag har köpt på mig mer under veckan och och höjt mitt gav, men desto mer jag läser på om företaget, desta säkrare blir jag i min investering. Aktien har klättrat ca 45% under veckan som gick, omsättningen har ökat stadigt sedan i bara någon veckor tillbaka och intresset verkar bara tillta. Orderboken ser närmast tom ut om man jämnför med andra bolag vilket tyder på vi som har aktien verkligen håller i dem. Samtidigt som ledningen inga insiders säljer. Det verkar som vi bara är i början av en uppvärdering. ...

2017-05-30 15:15 · bsv

Jays rapportkommentar

Resultat: Jays presenterar idag ett resultat för perioden april 2012 till maj 2013 som skapar ett lättnadsrally. Omsättningen landar på 17 Msek och vinsten på 1 Msek för kvartalet. Omsättningen för helåret landar på 83,9MSEK och vinsten för helåret landar på 9,1 MSEK Jag hade själv väntat mig ett lägre resultat. Kassaflödet: Kassaflödet för kvartalet var 1 Msek vilket var över mina föväntningar. Försäljning: I synnerhet det fjärde kvartalet var framgångsrikt på den europeiska marknaden, som ökade med hela 116 % och utgjorde 30 % av kvartalets intäkter. ...

C-rad release interface

Genom tester fungerar Varians interface bra och nu även Elekta’s. Även ytterligare funktion är på G =) Vi har erfarenhet av deras produkter och kan verkligen instämma med de fördelar som de marknadsförs ha. Arbetsflödet är snabbare, enklare och mer exact. Vi kommer att fortsätta ha ett bra samarbete med C-rad på vår klinik. Är ganska säker på att andra kliniker kommer att gå över till deras produkter framöver. Dessa världsdelar har precis börjat köpa deras nya produkter i år, asien, nordamerika, europa och såklart scandinavien ...

Taurus Energy - riktkurs 5 kr

Det är mycket på gång för det lilla Lundaföretaget som forskar kring andra generationens etanol, cellulosaetanol. Frågan är om man har kraft och resurser internt för att ta tag i alla efterfrågningar och tester som stora oljebolag och andra energijättar världen över nu vill ha. Jag har försökt summera mina tankar och även försökt granska med kritiska ögon (trots att jag innehar aktier i bolaget) enligt nedan: Positivt 1. Taurus jäst är i absolut framkant. Det pågår dessutom ett kontinuerligt förbättringsarbete och det av ett grymt kompetent sammansatt forskarlag med landets högskolor och SEKAB. ...

Hexatronic - Grym Uppvärderingspotential

Om* “Hexatronic utvecklar, marknadsför och levererar produkter och komponenter för bredbandskommunikation. Bolaget säljer sina produkter till operatörer, nätägare, återförsäljare och systemintegratörer. Bolaget driver sin verksamhet från Göteborg (via Hexatronic Elektronik och Data AB) och Skellefteå (genom de helägda dotterbolagen Memoteknik AB och Lightmate AB). Koncernen har 15 st anställda. Hexatronic omsatte ca 40 mkr räkenskapsåret 20011/12 (innan förvärvet av Memoteknik Holding AB). För mer information se www.hexatronic.se.” Bolagsnamn: Hexatronic VD: Gert Nordin ...

Sensys Traffic – Resan mot högre höjder fortsätter

**Först och främst, vilka är Sensys Traffic? “**Sensys traffic utvecklar, producerar och marknadsför system för trafiksäkerhet och trafikinformation, däribland system för hastighets- och rödljusövervakningen. Systemen nyttjar Sensys målföljande sensorteknologi som har mycket god precision och ger den högsta legala säkerheten. De är enkla att installera och har hög kostnadseffektivitet. Med tusentals system i 17 länder är Sensys marknadsledande i Norden och Mellanöstern.” Citerat redeye´s bolagsbeskrivning. Sensys har de senaste tolv månaderna gjort en makalös uppgång på hela 376 procent och är en av årets stora börsvinnare vad avser turn-around kandidater. Men trots denna tresiffriga uppgång så är aktien långt ifrån fullvärderad och har gott om potential kvar. Sensys börjar breda ut sig för att inom en inte alltför avlägsen framtid stå som ett av de marknadsledande företagen inom denna bransch världen över och inte bara i Norden och Mellanöstern. Order efter order trillar in och sedan April förra året har Sensys erhållit, såvitt jag kan hitta minst 10 stycken ordrar från bland annat Förenade Aranemiraten, Kina, USA, Storbritaninen och Latinamerika. ...