Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bred marknadsgenomgång inför v.28

Går igeonom Sp500, Dow jones, Nikkie, Omx30, Rts , Dax Copper, Gold, Crude, Euro, Us Dollar, and Apple Denna video kan vara ett bra komplement för den långsiktige investeraren då vi bevakar de långsiktiga signalerna samt även passande för de som swing tradar. Analysen avser kommande vecka 28 där flera index påvisar negativa signaler. video http://www.youtube.com/watch?v=HNyeSGCH6KA

2017-05-31 07:32 · bubo

Långsiktigt köp: Kabe

Sammanfattning • Marknaden för husvagnar och husbilar är svag just nu i Kabes huvudregioner Sverige och övriga Norden. • Kabe missgynnas dessutom av den starka kronan mot euron som gör konkurrerande eurotillverkade märken billigare här men Kabes produkter dyrare i euroländer. • Den negativa valutaeffekten kompenseras dock av en positiv effekt av att en stor del av Kabes verksamhet är importen av slovenska husvagns- och husbilstillverkaren Adrias produkter till Sverige, Norge och Finland. Dvs Adrias produkter gynnas av den stärkta kronan. ...

En sommar fundering

Svaret på den aktien som flest hade i sin portfölj var AIG: 6 st av investerarna hade denna aktien i sin portfölj, dock hade ingen den som största innehav även fast majoriteten hade den som tredje största innehav i portföljen. Detta har även varit mitt senaste inköp då även min egen analys tycker att den är undervärderad. Några kända populära bolag som fanns i totalt 3 portföljer var företag som Intel, Amex, IBM, Google. Stabila bolag som har fina track reckord med vinster och utdelningstillväxter. ...

Opus nära nytt stort avtal

Sopar Opus rent i Usa? Det kan bli så. I så fall kan vi flytta kommatecknet ett steg åt höger på dagens kurs på 6,45 kr. Lägg till de stora vinstökningar vid prishöjningar. En besiktning i Usa ligger runt 15 usd. Peanuts! Här finns stora marginalförbättringar att göra över tid. Opus vann en stor upphandling i delstaten New York i februari. Intäkter startar under Q3. Det som nu är nära gäller Virginia. I Virginia handlar det om nära 1.000.000 besiktningar per år vilket lär öka Opus omsättning med ca 20%. Opus som vunnit kontrakt i sverige för bilbesiktning avancerar framåt med hög hastighet även internationellt. Nästa upphandling i Nordamerika är Colorado med deadline nästa månad. Därefter fortsätter upphandlingar i många andra delstater där bl.a Texas och Indiana kommer under hösten. Kontrakten löper på många år, 5-10 år. Betongfundament för framtiden således. En blogg på Redeye nyligen beskriver bolaget lite mer. Sök i den där finns bra info. http://www.redeye.se/aktiebloggen/opus-group-listbyte ...

I Was Out With My Drinking Buddies Last Night, And We Were All in A Frenzy About This Chart

Art Cashin är en av schweiziska storbanken UBS mest erfarna traders. När han och hans kollegor sitter på krogen så är det dagens hyper-egendomliga penningmängd de diskuterar och de tittar på chart levererade av den amerikanska centralbanken FED. För att hålla den låga räntan nära noll och den långa så låg som möjligt har FED sedan 2008 köpt upp statsobligationer på marknaden. Var har pengarna kommit ifrån. Vi vet det alla. Det är FED som tryckt pengar (eller framställt dessa elektroniskt). ...

Insider fintar lika bra som Ronaldo?

Jag har haft ögonen på ett företag som heter Orasolv AB en tid och särskilt deras insider aktiviteter. Orasolv är ett företag som minst sagt gjort sina aktieägare lite besvikna, med förluster och sjunkande aktiekursen som följd. Långt upp till sina toppnoteringar på ca 6 kr, aktien skvalpar idag runt på 0,3-0,35. Men det luktar turn around lång väg. I höstas började det hända saker som gjorde detta caset intressant, och just nu tycker jag det är stekhett. Om man ser till hur insiders har agerat under våren så har vi en trolig vinnare, de själva! ;) ...

2017-05-31 07:32 · bsv

3 år med aktier och placeringar

Har ni en strategi för era placeringar, ett specifikt mål ni vill uppnå när ni sätter in pengar på börsen? Vill ni uppnå en viss summa, en viss status, få ett visst liv? Jag har ett självklart mål med min depå och det är helt enkelt vinna eller försvinna. Jag vill tjäna miljoner och jag har absolut förtroende på min egna förmåga att göra just detta. Jag bryr mig inte om 10% avkastning på mina x antal hundra tusen jag investerar, vad gör en månadslön i mitt liv? Ränta på ränta säger du…?! Jag vill ha 3-4 siffriga procent i avkastning. ...

2017-05-31 07:32 · bsv

Tiger Money!

Tiger Money eller som vi i Sverige kallar pogrammet, Draknästet. Programmet har sitt ursprung i Japan och har sedan spridit sig runt om i världen. Programiden går ut på att en mer…eller för all del, mindre begåvad person ska sälja in sin produkt till Tigrarna, Hajarna eller som vi i Sverige kallar dem, Drakarna. Drakarna som medverkar i programmet investerar sina egna pengar i de projekt som de tycker är intressanta, samtidigt som de förhandlar fram en procentsats av företaget som de tycker deras kapital bör ge. Och det är mer regel än undantag att Draken investerar betydligt mindre pengar för en betydligt större del av företaget än vad uppfinnaren hade tänkt sig från början, pengar är makt. ...

2017-05-31 07:23 · bsv

Africa Oil : Ta vinst idag

I mitten av april föll Africa Oil som en sten av flera anledningar jag redogjorde för i nedanstående blogginlägg http://www.redeye.se/aktiebloggen/africa-oil/africa-oil-koplage http://www.redeye.se/aktiebloggen/africa-oil/africa-oil-vinden-har-vant Aktien har återhämtat sig rejält på spekulation om positiva nyheter från Sabisa, Ngamia och Etuko. Jag rekommenderar att man tar hem vinsten idag. Min tolkning av nyheterna: - Flödet i Ngamia var 3200 fat per dag. AOI hade guidat för flöden liknade de i Twiga som var knappt 3000 fat per dag begränsat. Så flödet i Ngamia var som väntat anser jag ...

5 år med aktier och placeringar

Ska jag vara ärlig hade jag haft i princip lika god avkastning totalt om jag låtit mina pengar stå på ett sparkonto med bra ränta de senaste 5 åren. Dock har min och sambons gemensamma tillgångar stigit i värde från ca 630 000 kr till 2 700 000 kr. Men beror mest på arbete och förtida arv. Ska jag ge mig själv ett betyg mellan 1 och 10 där 4 är godkänt och 6 är bra får det bli en 5 trots den medokra resultaten. Detta pga den enkla anledning att jag i alla fall lyckats att inte spekulera bort stora delar av kapitalet och blivit bränd så som många privatinvesterare tyvärr blivit i Northland, Questerre etc. ...