Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Köpläge: Compuware, Spectra Energy, Smithfield Foods

Sammanfattning Svensken Thomas Sandell (52 år) har gjort succé i finansbranschen i USA. Efter bla åtta år på investmentbanken Bear Stearns startade han sitt egna fondbolag Sandell Asset Management år 1998: http://www.sandellmgmt.com/index.asp Bolaget driver nu sin egen fond Castlerigg Investments. Sandell har genom sina framgångar byggt upp en egen förmögenhet på 7-8 miljarder kr (som väl till stor del är investerad i hans egen fond). http://www.forbes.com/profile/thomas-sandell/ http://www.va.se/sveriges-119-miljardarer Fonden har som strategi att vara aktivistinvesterare, dvs att identifiera undervärderade bolag och få bolagen att vidta åtgärder så att börskursen stiger så att bolagen blir fullvärderade. Det ger därmed god chans till värdeökning till (förhållandevis) låg risk. ...

En granskning: Affären mellan Shelton Petroleum och PetroGrand

Lånet går ut på att PetroGrand lånar ut 30 000 000 respektive 185 249 280 kronor i två olika förfaranden där man tecknar konvertibla skuldebrev. Ena konvertibeln om 30 00 000 miljoner som vi kan namnge ”konvertibel 1” löper utan ränta. Konvertering kan ske på begäran av både Shelton Petroleum eller PetroGrand. Den andra konvertibeln om 185 249 280 kronor som vi kan namnge ”konvertibel 2” löper med ränta motsvarande inlåningsräntan på Shelton Petroleums konto för emissionslikviden. Konvertering kan begäras endast av PetroGrand. Rätten att begära konvertering är dock föremål för särskilda villkor enligt avtal. ...

2017-05-31 07:33 · yeppe

Portföljrapport

Här kommer en liten tillgångsrapport från mig. Av finansiella tillgångar finns ungefär lika mycket i bansparande som i aktier och fonder. Räntan på banksparandet är ca 2,4% nu, räntorna har sjunkit betänkligt på senare tid vilket bekrymrar mig lite med tanke på min totalavkastning på sikt. En stor del av mitt banksparande finns vikt för aktieinköp, men jag inväntar köplägen med säkerhetsmarginal där. Depåinnehav ser ut som följer Instrument****Procent i portföljOMXS index-fond13,70%Investor A9,40%Skagen global7,30%Holmen B6,70%Fortum4,40%Nordea Bank4,20%Skagen Kon-Tiki3,90%Handelsbanken B3,60%Kinnevik B3,60%Industrivärden C3,40%Öhman index emerging markets3,40%Sandvik3,30%Microsoft2,80%Silver H2,80%H&M B2,80%BeijerAlma B2,70%TeliaSonera2,60%Spiltan räntefond2,60%Clas Ohlson B2,40%Avega B2,40%Statoil2,10%Apple2%Semafo1,70%Sampo1,60%Tele B0,90%AtlasCopco B0,90%GULD H0,60%Volvo B0,40%Softronic B0,40%Hufvudstaden A0,40%Boliden0,40%Skagen M20,20%Nordea ryssland0,20%På senare tid har jag ökat i Holmen, Sandvik och Industrivärden med Fredrik Lundberg som vägvisare. Har dessutom plockat in småposter i Volvo och Atlas och lite annat. Attraktiv värdering på Lundbergs innehav. Jag kommer nog handla vidare här om värderingen på bolagen ligger kvar. ...

Guld, inflation och FED

Eftersom Ben Bernankes tid som ordförande för FED närmar sig sitt slut spekuleras det i vem som ska ta över. Ett namn som nämns är Janet Yellen. Som investerare tror jag det är viktigt att försöka förstå hur centralbankschefer tänker. Duvor som Janet Yellen tänker enligt min fantasi ungefär så här: ”Att det finns människor med kompetens och arbetskapacitet som inte har ett jobb är ett slöseri är dålig utnyttjande av kapacitet. Dessutom är det en mänsklig tragedi att inte ha ett jobb. ...

Cefour under uppköp - 30% avkastning på 10 dgr?

Läser man pressmeddelandet så ska budkursen alltså ligga i spannet 40-45 öre/aktie. Senaste kurs på Aktietorget är 29 öre. Det ligger alltså en stor osäkerhet och försiktighet hos marknaden för detta bud. Länk: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=66312&Language=1 Personligen känns det här som ett tillfälle som sällan dyker upp där man kan tjäna 30% på 2 veckor då förhandlingarna ska avslutas i mitten av Augusti. Rabatten i dagens kurs är på tok för stor gentemot budintervallet 40-45 öre. ...

JAYS - Vänder inte förrän i december?

JAYS i svacka Det var ovanligt tyst efter JAYS senaste rapport som presenterades för ungefär en månad sedan. Fokusen hamnade konstigt nog på det starka helårsresultatet trots att ¾ av helårsresultatet redan var känt och den sista fjärdedelen som presenterades var svagare än väntat. JAYS levererade en omsättning på 17 M och ett nettoresultat på 1 M. Detta var under Introduces prognos på 20 M omsättning / 2 M vinst som redan blivit sänkt från 27.5 M / 4 M sedan föregående Review. ...

Episurf - en säker höstvinnare

Ja ingressens punkter sammanfattar egentligen detta case. Att läggas till ska sägas också att Episurf nyligen erhöll godkänd CE-märkning för bolagets individanpassade implantat Episealer för behandling av broskskador i knäleden. Episurf är alltså verksamt inom en riktigt stor marknad och “dessvärre” ett tillväxtsområde med knäproblem. Bolaget har mkt pengar i kassan och står inför en lansering som fått en väldigt lovande start med flera strategiska avtal. Produkten/metoden testas på kliniker runt om i Europa. ...

Duell: ABB vs Husqvarna

Sammanfattning Den sammantagna slutsatsen här blir rekommendation “sälj” för både ABB-aktien och Husqvarna-aktien. Huvudorsaken är att de båda har en skral ekonomisk utveckling samtidigt som aktierna är högt värderade och förväntningarna höga på goda förbättringar i bolagens ekonomiska utveckling framöver. Måste man välja någon av de båda aktierna blir valet här ABB eftersom bolaget har en större geografisk spridning, en stabilare resultatutveckling och en lägre skuldsättning. Det är ett tristare bolag än Husqvarna men också ett säkrare bet. ...

Spekulativt köp: Metallvärden

Metallvärdens huvudägare och vd Björn Grufman. Bild från bolagets årsredovisning för 2012: http://www.metallvarden.se/metallvarden/wp-content/uploads/2013/05/2012_Metallvarden-korrigerad.pdf Återvunnet aluminium (så kallad “dabs”) från Metallvärdens verksamhet i Lesjöfors (i Värmland ca 30 mil väster om Stockholm). Produkten används bla som insatsvara vid stålproduktion med stålbolag som Outokumpu och SSAB som kunder. Bild från Metallvärdens årsredovisning för 2012. Sammanfattning Utvecklingen för Metallvärdens börskurs måste höra till de sämsta bland svenska börsbolag de senaste fem åren. ...

Spekulativt köp: AIK Fotboll

Bild från AIK Fotbolls hemsida: http://www.aikfotboll.se/TextPage.aspx?textPageID=2529 Det gäller alltså bara för AIK att försöka hålla ut och visa nollresultat tills de år då dyra spelarförsäljningar kan skakas fram. AIK Fotboll har bla som uttalat ekonomiskt mål att inte visa förlust något enskilt år. Återstår att se om det kommer att nås. • Tex ett år som 2011 hade AIK Fotboll intäkter på 35 miljoner kr från spelarförsäljningar. Det var i och för sig nytt rekord för AIK, men det är ju pengar som trillar rakt ner på nedersta raden i resultaträkningen och ökar resultatet med lika mycket (exkl ev spelarköp som måste göras för att ersätta stjärnor som säljs). ...