Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Björn Borg-aktien fullvärderad

Sammanfattning Aktiens värderingsnivå • Björn Borg-aktien värderas till ett p/e-tal på 15-16 vid nuvarande börskurs 30,50 kr (slutkurs fre 9 aug 2013) och ett resultat per aktie kring 2 kr för senast rapporterade 12 mån (apr 2012-mars 2013). Det innebär att aktiens värderingsnivå har höjts från ett p/e-tal på 15 när börskursen låg i 29,30 kr enl ett tidigare blogginlägg från 21 juni 2013 (dvs för 2-3 veckor sedan): http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad Och ovannämnda resultat per aktie på 2 kr innebar -12% från 12-månadersperioden dessförinnan, dvs trenden är att Björn Borgs resultat per aktie minskar. ...

OPCON

Kraftiga ryck. Som i princip varje gång vi närmar oss ett bokslut kommer man att släppa nyheter som får kursen att stegra sig rejält. Den som köpt in sig nu på runt 40 öre kan göra sig en fin procentuell uppgång inom de närmsta veckorna, rycket kommer så sant som det är sagt. Det gäller enbart att bestämma vilket kursmål man har och hålla sig till det. Inte bli girig, då kan man missa hela kalaset. ...

2017-05-31 07:33 · mal

Allvarliga signaler på börsmarknaden

De vet att pengarna går rakt ner i fickorna på bankägarna och att vanliga skattebetalare står kvar med skulden. Att tillfälligt stimulera ekonomin är ju helt ok men detta har ju pågått i över 30 år nu och situationen blir bara värre och värre varje år. Bernanke och hans duvaktiga kollegor utgör en livsfarlig utveckling i ekonomin. Jag tror inte att deras plan är att medvetet ruinera skattebetalarna för att gynna bankägarna men de blir utnyttjade av bankägarna som hotar med att det blir kaos och upplopp om de inte fortsätter att pumpa in mer pengar i denna gigantiska finansiella bubbla. ...

Intressant info!

Bolaget i fråga är WNT-Research och informationen om beviljat patent finns att läsa i följande länk. http://www.highbeam.com/doc/1P3-3036302651.html Informationen torde vara av stor betydelse liksom andra pending patent i bl.a EU inom kort. WNT har själva inte meddelat uppgifterna ännu. Aktien indikerar idag att en förnyad rörelse uppåt har startat.

Spekulativt köp: Active Biotech

Q2-rapport från läkemedelsfirman Active Biotech imorgon (ons 7 aug 2013). Nyheter som kan komma? Normalt bör man ju undvika att spekulera i att läkemedelsutvecklingsfirmor som Active Biotech kommer med stora, positiva nyheter i sina resultatrapporter. Sådana nyheter brukar istället meddelas när de uppstår så att säga och inte i de kvartalsvisa resultatrapporterna. Hade dock ett samtal med en initierad källa (som även är aktieägare i Active Biotech) och fick då bla höra info enl nedan. ...

SAS?!

Ett bolag jag alltid har avskytt är SAS. Flygindustrin är en notorisk dog, överkapacitet ett jätteproblem och stigande bränslekostnader är grädden på moset. SAS har dessutom problem med fackföreningar, gammal flotta etc. Anledningarna till att tycka illa om SAS är många. MEN. Aktien är väldigt nära ett utbrott. Gårdagens nyhet att S&P höjer kreditbetyget ett snäpp startade uppgången som fortsätter idag. Kan skuldtyngda SAS få lägre räntekostnader framöver? Dessutom pratas det om att pensionsskulderna som kunde blivit ett jätteproblem för SAS nu är en mindre risk än tidigare eftersom börsen har gått starkt. ...

SBC AB -frågetecken kring dagens partiella offentliga kontanterbjudande

Mitt intresse för SBC började för snart tre år sedan då jag skrev det inlägg som tills dags dato är det mest lästa på min blogg ”SBC –en annorlunda konsult”(länk: http://investingforvalue.blogspot.se/2010/11/sbc-sveriges-bostadsrattscentrum-ab-en.html). SBC handadles kring vid perioden, hösten 2010, mellan 10-12kr. Sedan dess har en hel del hänt, både vad gäller SBC som personligt innehav för mig (jag sålde inom ett halvår efter det att jag skrev blogginlägget ovan) och med bolaget i sig. ...

Långsiktigt köp: Aqeri

Aqeri Bolaget Aqeri ser kanske i sig inte ut så mycket för världen: • Bolaget hade 11 pers anställda i slutet av 2012 och är baserat i Spånga utanför Stockholm. • Aqeri-aktien handlas på Stockholmsbörsens småbolagslista First North. Senast handlades aktien i 4,54 kr vilket med drygt 12 miljoner utestående aktier i bolaget innebär ett börsvärde på 55-56 miljoner kr. • Bolagets inriktning: _“Elektronik för tuffa miljöer Aqeri säljer och utvecklar IT-utrustning anpassad för svåra förhållanden._ ...

”Vi ska bli störst i världen – i år” VD-intervju med snabbväxaren 203 Web Group AB

Analysen av internetbolaget 203 Web Group AB från den 18 juli gav ett kraftigt avtryck i aktiekursen. I analysen gavs en köprekommendation till kurs 11 kr och aktien har sedan dess rört sig från ca 5 kr till stängningskursen 7,80 kr i fredags under betydligt större handelsvolymer än normalt. Analysen och aktien blev omtalad i Stockpicker Market Update den 31 juli där även VD uttalade sig. Nedan svarar bolagets VD Christoffer Johansson på ett antal uppföljningsfrågor. VD andas stort självförtroende i frågor som rör tillväxten och bolaget siktar på att skapa världens största mat- och receptsajtpaket redan i år. Positivt är också att det ges en första information om app-lansering samt att avancerade sociala funktioner, liknande de som finns på de svenska matsajterna, nu testas för en utländsk publik. Övriga sajter, utöver mat- och receptsajterna, går också mycket bra och en större förändring inom Shopello lovas inom kort. ...

Börjar OMX toppa?

För redeye läsare. Går igenom Vix,Sp500, Dow jones,Nasdaq, Nikke, Omx30, Rts , Dax Copper, Gold, Crude, Euro, Us Dollar, and Apple Inför kommande vecka 32 http://www.youtube.com/watch?v=HQDZcp9kTsI&feature=c4-overview&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ Cheers !

2017-05-31 07:33 · bubo