Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Wow! Vilka affärslägen

klockrena tillfällen i OMX Sp500 Vix, Dowjones Nikke, Omx30, Rts , Dax Copper, Gold, Crude, Euro och Us Dollar Som ni ser gratis här Make it simple,,, video http://www.youtube.com/watch?v=tFM92Fz-lA4&feature=c4-overview&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:35 · bubo

Ett fint läge att köpa el

Varje år gör jag med framgång samma trade. Jag köper bull certifikat i el under hösten för att sedan sälja under en kall period på vintern. Hög efterfrågan sammanfaller under kalla perioder med en ökad produktionskostnad, då svinnet under elens transport ökar med kylan. Se graf för priset på BULL EL X4 S som referens. Finns det en önskan om hög avkastning går det att köpa ett certifikat med hävstång, var dock medveten om att detta ökar risken i affären betydligt. ...

Cortus Energy - Ojojoj

2013-09-06 10:01:32 - OMX Stockholm, News CE: Cortus Energy AB - Cortus Energy har tecknat en avsiktsförklaring om försäljning av fyra stycken energigasanläggningar till Italien Cortus Energy AB Pressmeddelande Cortus Energy har tecknat en avsiktsförklaring om försäljning av fyra stycken energigasanläggningar till Italien Kista, 2013-09-06 10:01 CEST (GLOBE NEWSWIRE) – Cortus Energy har tecknat en avsiktsförklaring (LOI) om försäljning av totalt fyra WoodRoll-anläggningar på 5 MW vardera för produktion av kraftvärme (produktion av el och värme/kyla) till ett italienskt jordbruksföretag. Beroende på omfattning av leveransen uppskattas ordervärdet till 8-10 miljoner EUR per anläggning. Som bränsle används lokala sågverksrester. ...

Uppköpsfeber !

http://blogg.passagen.se/klarsynthet/ Som jag nämnde i torsdagsmorgonens artikel om DLH och RusForest är de nordiska aktierna i trävarubranschen ännu extremt nedpressade, samtidigt som de första avgörande friskhetstecknen har anlänt. Friskhetstecken som historiskt sett brukar leda till fullkomligt monumentala kursuppgångar för aktier i branschen under flera års tid. Denna gång har dessutom utförslöpan för aktierna och svackan för branschen varit otroligt djup och långvarig. Med de kraftiga kapacitetsneddragningar som i branschen globalt genomförts under många år i kombination med den allt kraftigare återhämtningen på bostadsbyggarmarknaden i USA och den allt starkare diton i Japan, det äntligen vändande Europa och skyhög efterfrågan från Kina är det egentligen inte märkligt att företagen själva är de första att skyndsamt agera för att försäkra sig om tillräcklig och samordnad kapacitet. Och det är precis detta som nu händer. På självaste Wall Street nu ikväll! ...

Tribona - 32% substansrabatt

Fastighetsbolaget Tribona är fortfarande okänt för många då det relativt nyligen bytte handelsplats från Oslobörsen till Stockholmsbörsen. Bolaget äger och förvaltar stora logistikfastigheter på bra lägen runt om i landet. Hyresgästerna är stabila och stora spelare såsom ICA, Menigo, GreenCargo, och PostNord. Dessutom tecknas generellt långa hyresavtal på cirka 10 år. Tribona refinansierades under början av 2013 och har nu en stabil finansieringssituation och dessutom möjighet att komma ur vissa lån utan kostnad om de kan hitta andra banker som är villiga att låna ut till ett lägre påslag. ...

Köpsignal i Rusforest

RusForest är en onoterad grupp av bolag belägna i östra Sibirien med verksamhet inom skogsindustrin. Det geografiska läget ger RusForests närhet till tillväxtmarknader i Centralasien samt relativ närhet till Kina och Japan. Transportmöjligheter med ryska järnvägen nära inpå är ett stort plus. Kinas import ökar med nära tvåsiffriga tal med ryssland som den största utbudskällan. Japans allt större andel av försäljningen börjar även ge klirr i kassan. Just Nova Capitals kontakter på viktiga exportmarknader och bolagets expertis inom rysk skogsindustri är avgörande för Rusforests framtid. Nova har hjälpt bolaget både med operativa frågor som att byta ut nyckelpersonal på de lokala sågverken, liksom med kapitalinjektioner. ...

Medfield - nytt case med grym uppsida

Medfield underlättar diagnostisering av stroke. Som vi alla vet är tidig behandling av stroke avgörande och en snabb diagnos innebär enorma skillnader för den som drabbas och kostnadsbesparingar för samhället. WHO upskattar att 15 miljoner människor drabbas av stroke varje år. För snabb behandling måste det avgöras om stroken beror på blödning eller propp. Cirka 75 % av de som drabbas har fått en propp. Ges dessa trombylosbehandling snabbt så är mycket räddat. Trixet ligger i att man måste vara säker på att det är propp. Ett blodförtunnande medel om stroken beror på blödning är livsfarligt. Så problemet är enkelt – avgör om stroken beror på blödning eller propp. ...

Min syn på de sanna ryktena om fingersensorer i iPhone 5s

Som inbiten Appleanvändare, även kallade Apple-fanboy, skulle jag vilja ge min syn på alla rykten som alltid finns inför lanseringar. Jag har ägt varje modell av iPhone, ett par Macar och en iPad i mina dagar. Jag har följt alla Appleevent sedan den första iPhonen, stått i kö till flertalet produktlanseringar och hängt på Apple-bloggar i timtal. Vi vet idag att vi även kommer få en budgetmodell, utöver lanseringen av iPhone 5, i plast som kommer finnas i flertalet olika färger. Detta ¿bekräftas¿ bland annat av alla bilder som anställda på Apples fabriker spridit ut på internet. De har gjort det i flera månader och måste vara en av de minst bevarade hemligheterna från Apples sida. ...

2017-05-31 07:35 · olw

Räcker 15-Dubbling?

Sågade trävaror är en svensk paradgren, med en andel av världsproduktionen på 6 procent. Sverige är trea som trävaruexportör, med mottagarländer i Nordeuropa och Nordafrika. Återhämtningen på den amerikanska, och i sinom tid den sydeuropeiska, husmarknaden bör få effekt på virkespriserna. För flera svenska sågverk är det dock för sent – krisen är den värsta på 40 år. Rörvik Timber som numera har ett av världens världens största oljehandelsbolag “Gunvor Group” som huvudägare (över 70 %) kan bli en av de stora vinnarna på börsen framöver. Gigantisk nyemission gjordes i våras vilket betyder att finanserna till skillnad mot många av konkurrenterna är i bästa skick. Många har redan slagits ut och i konsolidering som kvarstår/pågår avser Rörvik Timber att plocka marknadsandelar. ...

Ingen rapport! Mavschaks VD storköper mm.

Tigran Technologies, Handlas för sista gången idag på Aktietorget. Många inklusive mig själv hade förväntat oss en rapport igår men det gapade tomt i inboxen. Efter någon på forumet frågat företaget efter halvårs rapporten så visade det sig att aktietorget inte tagit bort datumet på sin hemsida,så vi fick tyvärr ingen rapport innan exit. Tigran Technologies lämnar börsen och det ska bli spännande att se vart detta slutar. Även om mitt tidsperspektiv kanske är lite kort, som många andras småsparares, så tror jag detta kommer bli en vinst i slutändan! Det ska även bli intressant om vi aktieägare får ett erbjudande om att bli utköpta efter avnoteringen. En anledning till att kursen handlats ner under låga volymer kanske? ...

2017-05-31 07:35 · bsv