Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Det är nu det slutar

När Apple till sist tillkännagav dess fingeravtrycksläsare i sin nya telefon, uttalade sig Fingerprints vd och tillika frälsare Johan Carlström med orden ”man kan säga att det är nu det börjar”, om man översätter detta till aktiespråk betyder det ”man kan säga att det är nu det slutar”. Vi vrider tillbaka klockan drygt ett år då den proaktiva småspararen Kim Dahlström uppmärksammade Apples uppköp av det börsnoterade Authentec Inc, ett bolag som bland annat hade en produkt för fingeravtrycksläsning, en hyfsad försäljning och kunder såsom HP och Dell. Apple betalade 356 miljoner dollar för detta bolag, eller i runda slängar 2,4 miljarder kronor, vilket var en premie på runt 60 procent. Kim Dahlström hade uppmärksammat Authentec tidigare och menat att detta var det säkraste valet bland biometribolagen. Förhoppningsvis hade Apple vid det här laget scannat av ett antal bolag med liknande teknik och bestämt sig för just detta. I det här skedet hade Fingerprint ett börsvärde på 250 miljoner kronor… ...

Fortsatt spekulationsläge i WntResearch

Vid godkännandet hade aktien dock stigit så kraftigt att den istället föll tillbaka mot 10 kr efter beskedet då många kortsiktiga ville plocka hem vinsten. Löparn hade också gjort intåg och drog med sig ett följe av haussare och baissare vilket nog påverkade kursen både upp och ner. Nu ligger kursen på 13 kr. Studien verkar inte riktigt kommit igång och man har även ansökt om att bredda patientunderlaget då detta var specificerat på ett sätt som gjorde att man fick exkludera vissa potentiella deltagare. Men det ligger antagligen mycket nära med godkännande av det nya patientunderlaget. Meddelande om detta och att studien helt är igång borde trigga kursen med ett par kronor. Sen har vi att se fram emot resultaten från studien och kanske främst den förväntansfas som kommer att trigga kursen uppåt 20 kr. ...

2017-05-31 07:35 · orso

Konstigare och konstigare i Fingerprint

Någon skrev till mig då att varför blogga om en aktie som man ej har och ej heller gillar. Ja varför? Jo för att det är så intressant. Jag har aldrig sett något liknande. Omsättningen är 66 öre per aktie. Försäljningen är 23 öre per aktie Förlusten är 70 öre per aktie. Min fråga: Hur går det till att förlora 70 öre på en omsättning på 66 öre. PE-talet är minus 114 . Jag tycker ej man kan räkna PE-tal på en aktie som går med förlust. Men ok. Det blir alltså vinst först år 2127, alltså om 114 år. ...

Spekulativt köp: Selena Oil & Gas

Samordningsfördelar: + Selena och Shelton har verksamhet i samma region i Ryssland. + Selena har stora outvunna oljefyndigheter men finansieringsproblem. + Shelton har en del oljefyndigheter i Ryssland men skulle säkert gärna lägga vantarna på Selenas fyndigheter, och få upp oljeutvinningen där på samma sätt som Shelton lyckats i sina egna fyndigheter. + Dessutom är Shelton finansiellt starkt och skulle ha råd att både köpa Selena och investera i Selenas verksamhet för att få fart på den. ...

Rörvik Timber - Aktuell artikel

Ryskt bolag räddar sågen i Tvärskog KALMAR2013-09-06 | Uppdaterad 2013-09-06 Rörvik Timbers sågverk i Tvärskog lever vidare – åtminstone året ut. En dag innan uppsägningstiden var ute fick de 32 anställda glädjebeskedet. Platschefen Thomas Gustafsson var mycket lättad över att den nedläggningshotade anläggningen får en chans till. – Det har varit väldigt lättat här i dag, förstås. I morgon (läs i dag) var egentligen sista anställningsdagen för våra medarbetare, säger han. Rörvikskoncernen har kämpat med dålig lönsamhet länge och tidigt i våras lades anläggningen i Tvärskog i malpåse för att utvärdera om det fanns någon chans till överlevnad. Företaget fick sex månader på sig att hitta en lösning, Räddningen blev ett etablerat dotterbolag i ryska S:t Petersburg vid namn Rorvik Russia som ska leverera billigare råvara till Tvärskog. Förhandlingar pågår med skogsägare och leverantörer i Ryssland. – Vi räknar med att få första leveransen den 20 september. Dessutom har vi sett att marknaden lättat något efter sommaren – vi har fått ett bättre pris för våra produkter. Förhoppningsvis håller det i sig, säger Thomas Gustafsson. Under hösten kommer sågen i Tvärskog att stå under lupp från ägarbolaget och månadsvis tvingas Thomas Gustafsson rapportera utvecklingen. Kring årsskiftet kommer Rörvik Timber besluta om framtiden på nytt. Totalt arbetar 32 personer på Tvärskogssågen, samtliga får behålla sina jobb tills vidare. – Dessutom berörs ett par åkerier så 45 familjer är säkert räddade av detta, säger Thomas Gustafsson. ...

Big Bang!

Det var ett tag sedan jag senast skrev ett blogginlägg här på Redeye. Anledningen är att jag nu skriver åt Stockpicker där jag sedan ett par år tillbaka ibland dykt upp som gästskribent. Nu rör det sig dock om ett längre vikariat varför jag av tidsmässiga och kundlojala skäl nedprioriterat skrivandet här på Redeye. Idag gör jag dock ett undantag. Ända sedan jag för drygt sex år sedan började blogga på Redeye har jag haft ett intresse för biometribolagen. Sommaren 2011 deltog jag i sajtens analystävling där jag i finalen bidrog med en köprekommendation på Fingerprint Cards och som glädjande belönades med en delad förstaplats tack vare att analysen var välskriven. Sedan publiceringen har också aktien stigit med makalösa 1 400 procent så visst finns det anledning att styla till tuppkammen, men framförallt, har detta varit en ”Once in a lifetime opportunity” för de som varit intresserade och pålästa av sektorn. Signalerna om ett kommande genombrott för tekniken har ju länge funnits och blev också övertydliga ifjol när Apple förvärvade Authentec. ...

Active Biotech: Laquinimod slår tillbaka?

- Under hösten väntas besked rörande Laquinimod från EMA, Europas motsvarighet till FDA. Ett positivt besked kommer starta en större omvärdering av aktien. Active kommer i detta scenario äntligen få produktintäkter, vilket sänker risken i caset. Analytikerna måste då sänka sina avkastningskrav, vilket har stor effekt på värdet. Jag gissar att aktien stiger till runt 100 kronor relativt omgående i detta scenario. Ett negativt beslut från EMA tror jag sänker aktien till 40 kronor. På nuvarande kurs runt 60 är det alltså 70% uppsida mot 35% nedsida. ...

FINT - Aktien kan mångdubblas på lång sikt

De flesta har inte undgått uppgången i Fortnox under de senaste åren. Aktien stod i 73 öre hösten 2008 och handlas nu, knappt fem år senare, till 8,45 kr. Det är mer än en tiodubbling av kursen, rättare sagt en uppgång på 10 057%. 2008 omsatte Fortnox 8,2 msek och förväntas 2013 omsätta 84,5 msek. Enligt Remiums prognoser värderas Fortnox till P/E 41 på årets förväntade vinst. FINT (tidigare Fortnox International) har Finland, Tyskland, Polen och Storbritannien som marknader. Det är cirka 200 miljoner invånare totalt jämfört med de 9,5 miljoner invånare vi har i Sverige. Alltså har FINT potential att omsätta mångt mycket mer än Fortnox även om det klart kommer ta tid. Redan idag har systemet stöd för 11 olika språk och är anpassat för respektive lands regelverk. ...

Lyckade exits för small cap-noterade Naxs

Det mesta har infriats i Naxs efter förväntningarna undertecknad hade i början på året. Lyckade exits (ny exit presenterad idag), så sakteliga mer uppmärksamhet för bolaget (köprek i Dagens Industri) och fler återköp som fungerar ett skydd på nedsidan. Från i våras: http://www.redeye.se/analys/userreport/bortglomt-fynd-pa-omxnasdaq-small-cap I takt med lyckade exits har substansvärdet klättrat vidare uppåt. Men i synnerhet lovar det mycket gott för resten av portföljen. Kan Naxs visa upp 20 %-iga tillväxtsiffror årliga för sina underliggande portföljbolag kan dagens substansrabatt helt raderas (samtidigt som substansen också ökar såklart) och förhoppningsvis kan Naxs komma att handlas till en premie framöver. Idag handlas Naxs till 39 kr mot substansvärdet på 41,73 kr/aktien. ...

Inköp av IBM

Uppslaget till IBM fick jag från Warren B. Och då menar jag inte Redeye-skribenten som jag för övrigt saknar. Om du läser detta kan du väl ge en update hur det går med livet och placeringarna :) Nej, det är ju oraklet från Omaha som har en rejäl stake i IBM. Berkshire har ca 20% av sina börsnoterade innehav i bolaget. IBM har verksamhet inom mjukvara, hårdvara och tjänster / outsourcing. Jag ser det som ett stabilt men kanske inte så innovativt bolag som är välskött med bra ledning. Ett sunt bolag helt enkelt. Mer än ett tekniknbolag är IBM en global proxy för effektiviseringar av affärsprocesser inom företag i en mängd olika branscher. Det är en betydligt mer stabil verksamhet än t.ex. att enbart sälja mjukvara och det är anledningen till att Warren Buffett kunde tänka sig investering trots att det är ett teknikbolag. ...