Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Active Biotech: I väntan på EMA

Active presenterade 2011 två stora fas III-studier för LAQ inom MS, kallade ALLEGRO och BRAVO. Studiernas primära mål var att reducera antalet skov. ALLEGRO nådde målet medan BRAVO missade hårfint. Skälet till att BRAVO missade sitt mål var att kontrollgruppen i studien var friskare i startpunkten, vilket snedvred utfallet. LAQ hade däremot statistiskt positiva effekter på patienternas funktionsnedsättning (enligt den så kallade EDSS-skalan) och minskade även förlusten av hjärnvolym, så kallad hjärnatrofi. ...

Hansa Medical - betydande uppsida

Emanuel Björne presenterade härmodagen var Hansa Medical står. Presentationen är inspelad och kan ses på www.financialhearings.com. Hansa har två kandidater som verkligen är på gång. Njurtransplantationer kräver 3-5 års väntetid. 1/3 avlider i väntan. Ca 30 % av de som behöver transplantation kan inte få det pga problem med antikroppar. Hansas IdeS löser den problematiken. Inom 60 minuter gör IdeS dessa patienter transplanterbara genom att förstöra antikroppar som förhindrar transplantation. IdeS är en Orphan-indikation - vilket innebär att man kan ta rejält betalt. Björne uppskattar att priset blir 200 000 SEK per patient och marknaden är värd 1 miljard kronor per år med 5000 patienter. Fas I avslutas i år. Fas II påbörjas och avslutas nästa år. IdeS effekt på antikropparna är redan visad. Med 1 miljard kronor i intäkter kan man tänka sig att Hansas royalties blir 200 MSEK per år. Bruttomarginalen på detta? Kanske 80 %. Hans tjänar då 160 MSEK. Vad ska bolaget då värderas till? Inte som dagens 90 MSEK i alla fall. ...

Nu går startskottet!

Det man inledningsvis bör känna till är att Shelton redan idag framgångsrikt producerar och säljer olja. Även om det ännu rör sig om förhållandevis små mängder, 620 fat per dag före produktionshöjande åtgärder under augusti som tillfälligt minskade volymen, är trenden starkt stigande och man tjänar pengar. De har fält Onshore i Ukraina och Ryssland. De har licenser offshore i Ukraina. AKTUELL KONVERTIBEL Den svensk/ryska oljebolags VD´n i PetroGrand, Maks Grinfeld med över 20 års erfarenhet inom olika delar av oljeindustrin i Ryssland, har de senaste åren granskat ett 100-tal olika affärsmöjligheter i Ryssland. Till petrogrand-ägarnas förtret och besvikelse har inget av dessa matchat de högt ställda kraven hos den före detta vice presidenten i Rysslands tredje största oljebolag. Inte fram tills nyligen, då han kontaktades av VD för Shelton Petroleum, den skäggprydde Robert Karlsson. Oljemannen hade ett erbjudande som tydligen var så intressant att det inte gick att tacka nej till. Uppgörelsen med PetroGrand har två steg. Steg 1 är en konvertibel på 30 Mkr som Shelton omedelbart skall använda till accelererad produktionsökning i såväl Ukraina som Ryssland. Steg 2 är en konvertibel på 185 Mkr att användas när/om Shelton lyckas stänga en eller flera högintressanta affärer inom kort. Kontot är förberett per idag och man har fram till december månad på sig. Om de höjda smilbanden på Sheltons respektive Petrogrands extrastämmor är en tillförlitlig indikator så kan vi se fram emot en mycket händelserik höst. Om inte är det enbart de 30 Mkr som konverteras till Shelton aktier. Det anmärkningsvärda i denna konvertibelhistoria är att VD i PetroGrand är beredd att lägga den större halvan av Petrogrands kassa på affären med rätt att få aktier i ett helt annat oljebolag. Aktier som senare skall delas ut till alla aktieägare i Petrogrand, däribland Maks själv och hans vapendragare Dan Sten Olsson, ägare till StenaGruppen, tillika Sveriges största privatägda företagsgrupp. ...

Pilum – Spekulativt köp

Pilum stängde igår på 0,27 SEK vilket signalerar vidare uppgång. Pilum handlades upp med 8 % under relativt hög omsättning. Kursen har konsoliderats under 6 månader och dagens uppbrott är en tydlig signal för spekulativt köp. En bra möjlighet till trading i det korta perspektivet. Stöd finns på 0,25 - 0,26 SEK vilket gör nedsidan begränsad. Utöver ett tekniskt intressant läge finns en del faktorer som alla väger mot köp. ...

Starbreeze - Payday 2 början på en framgångsrik strategi

Bolaget är en svensk spelutvecklare och historiskt så har Sverige en stark kultur av att skapa framgångsrika bolag inom detta segment, som exempelvis DICE och Mojang. 2004 var jag aktieägare i DICE och det är en sektor som jag titta på djupgående sedan dess (Gameloft, Ubisoft, Vivendi, G5). Investeringsrationalen i DICE var att de hade en produkt som jag själv älskade: nämligen Battlefield-serien. EA Games köpte DICE för 650 miljoner SEK. Det var en kontroversiellt uppköp, då värderingen var låg och många aktieägare motsatte sig budet. Två år senare hade Battlefield-serien en årlig försäljning på 2 miljarder SEK. Således skede förvärvet till en multipel om 0.3x ev/sales för den försäljning som skulle komma att bli. Uppköpsrationalen för en större distributör är att de i regel kan öka försäljningen tack vare sin starka position som just distributör i kombination med ett starkt spelkoncept. ...

Risk för stjärnsmäll i Starbreeze

I fredags gick Starbreeze ut med ett pressmeddelande där man informerade om att Payday 2 sålts i 1,58 miljoner exemplar på en månad. Detta är lika mycket som föregångaren har sålt sedan lanseringen för mer än ett år sedan. Försäljningsframgången är både glädjande och imponerande för ett bolag som under många år har kämpat med en dålig lönsamhet. Starbreeze gjorde det enda rätta, efter att ha utvecklat högbudget-spel (AAA-titlar) på beställning, gick man över till att göra billigare spel som man äger själv med fokus på digital-nedladdning. Man förvärvade även bolaget Overkill som har ett starkt varumärke i spelserien Payday. Och den nya strategin betalade sig snabbt, redan innan Payday 2 lanserats kunde man meddela att produktionskostnaderna hade täckts, spelet gick alltså med vinst innan det var släppt, tack vara alla förbokningar. ...

Lucara Diamond – Diamanterna glimmar, starkt köp.

Lucara Diamond fortsätter leverera exceptionellt tillfredsställande resultat. 2013-07-23 Spådde bolaget att intäkter 12-15 miljoner USD för specialauktionen 2 september. 2013-09-03 Bolaget kommunicerade att specialauktionen inbringade hela 24,7 miljoner USD. Utfallet från denna andra specialauktion för året överträffade prognosen rejält och visade återigen att Karowegruvan innehåller diamanter av mycket hög kvalité. Resultaten från de ordinarie försäljningarna tillsammans med de två specialauktionerna gör att det är troligt att försäljningspronosen kommer infrias och till och med överträffas. ...

Knivskarpt långsiktigt läge.

Superläge på amerikanska börserna för långsiktiga investerare inför vecka 38 Videoanalys som hjälper er att vidga vyerna! http://www.youtube.com/watch?v=gA16ePncY84&feature=c4-overview&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:35 · bubo

Lärdomar mellan miljon ett och två

Jag skrev ett inlägg här på bloggen när min nettoförmögenhet för första gången nådde över miljonen: http://www.redeye.se/aktiebloggen/forsta-stora-milstolpen-nadd Det var drygt 3 år och 4 månader sedan. Exakt så lång tid tog det att få ihop den andra miljonen (om man ser till vad som står på mig privat). Nu är det med absoluta summor inget jag direkt fokuserar på utan det är mer en avstämning precis som man kan göra en mental avstämning när man blivit ett år äldre. Men jag tänkte ändå summera de insikter jag kommit till mellan denna min första och andra miljon. ...

Cefour - teori om Krönleins fiffel

Det har säkerligen inte undgått någon att Cefours styrelseordförande Mats Krönlein sitter anhållen misstänkt för grova ekonomiska brott. Här kommer mina teorier om vad jag tror har skett… Kortfattad Bakgrund 30/7: Cefour informerade i månadsskiftet juli/augusti om att ett förestående bud från ett Kroatiskt industribolag var nära, dessutom i ett kursintervall 40-45 öre (ca 100% högre än då aktuell aktiekurs). Många inklusive undertecknad gick in i aktien i tron att det givetvis fanns substans bakom det. ...