Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

I väntans tider - Crown energy

Bara dom senaste 2-3 åren har väldiga fynd gjorts runt om i Afrika som får dom stora olje bolagen att dregla. Amerikanska Anadarko har hittat ett enormt gasfält utanför Mozambique och med ett dussintal borrade brunnar så beräknas fältet ha mellan 30-60 Tcf ( Trillion cubic feet) som motsvarar i oljesammanhang ca 5-10 miljarder fat olja.Anadarko sålde 2013 10% av sin andel till ett Indiskt bolag för 2,6 miljarder dollar. ...

Dignitana ska upp rejält!

Nu händer det. Dignitana meddelade i veckan att de tagit in i en private placement. Så snyggt! Alla de som gått och väntat/hoppats på en företrädande på mycket lägre nivåer får vackert bita i det sura äpplet och köpa tillbaks i marknaden. Är också imponerad av att rabatten t om var under 10 % vilket tyder på att de som gått in är verkligt intresserade av Dignitana (läs långsiktiga). På chattsidorna har det klagats en hel del på att försäljningen inte kommit igång men om man tittar på det i det längre perspektivet är det nu det verkligen börjar och det finns bolag helt utan försäljning och med betydligt större risk som är högre värderade. Maskineriet går trögt i början men jag gissar lågt på en försäljning på 40 MSEK nästa år samma, som jag för ett år sedan trodde att det skulle bli i år. Efter det börjar äventyret i USA och där tror jag inte att det kommer dröja många år innan Dignitana omsätter 100-tals miljoner och den som vill kan leta sig tillbaks i mina tidigare bloggar för att se hur lite som behövs för att komma dit. Inte mindre än fem kliniker kommer vara med i studien och dessa kommer står redo att sälja från första dagen, Waleij har hittills lyckats få 2 MUSD i välgörenhetspengar till studien vilket tyder på att hans målsättning att skaka fram pengar till behandlingar har goda chanser att lyckas och han har nu över ett år på sig att få fram dessa pengar. Som USA fungerar tror jag att det kommer vara mer eller mindre omöjligt att bedriva cancervård utan att erbjuda skalpkylning och att det i förlängningen kommer bli tal om att inte bara bröstcancerpatienter kommer att få behandlingen. Bolaget kan idag inte prata om detta men en läkare som ingår i studien uttryckte det som en självklarhet att alla cancergrupper (även män) skulle få tillgång till skalpkylning. USAs största försäkringsbolag har meddelat att de kommer att ersätta kostnaderna för sina kunder med cancerbehandling och detta innan den avgörande studien knappt hade påbörjats. I min värld visar det på att det kommer att bli helt andra förutsättningar i USA än Europa. ...

Spekulativt köp: Wise Group

Sammanfattning Här i bloggen intas generellt en avvaktande inställning till aktier i bolag som personaluthyrningsfirmor och IT-konsultfirmor. Det är konjunkturkänsliga bolag som möter hård konkurrens och det är svårt att vara unik jämfört med konkurrenterna i de branscherna. Men det finns undantag. Wise Group kan vara ett sådant. Bolaget har långsiktigt haft en mycket god ekonomisk utveckling. De senaste kvartalen har Wise Group dock haft en svacka vilket bolaget förklarar med framtidssatsningar som nyanställningar, Danmarks-etablering och lokaleffektivisering. ...

Varför får börsnoterade bostadsbolag låna, men ej hushållen?

Regeringen har gett Finansinspektionen uppgift att bevaka detta. Tror ni Riksbanken vill fatta det? Svar nej: Vad oroade sig Stefan Ingves och Cecelia Shingleys vid finansutskottets utfrågning, Fastighetsbolaget Balder är älsklingsbolag på Börsen och här på Redeye. Balder belåning för några år sedan 1) 70 procent (idag 50 procent). 2) Balders störste ägare hade lånat till 90 procent på sina aktier. Balder hyllas som succebolag på börsen, störste ägaren har blivit en av Sveriges rikaste. Det mesta Balder sysslar med är bostäder. ...

Starbreeze – lunchpresentation på Remium

Huvudfokus på lunchen var att prata om bolagets nya strategi att bli en spelutvecklare med egna IP:n i en digital värld. VD var tydlig med att digital distribution öppnar upp en ny möjlighet där man kan skapa spel med utdragen försäljning och interaktivitet med ett spelarcommunity. I den klassiska retail-modellen sker medparten av försäljningen (80%) inom 3 månader efter launch och spelutvecklaren sitter lång från kund. Starbreeze kan med en digital försäljningsmodell sitta nära kund, fokusera på spelglädje istället för cinematiska effekter och grafik och jobba löpande med sitt community genom att sälja expansioner (DLC). ...

Reflektioner från aktieträff med Opus Group i Kungsbacka

Den 12 september hade jag nöjet att lyssna till Opus Groups presentation av bolaget i Kungsbacka. på olika forum har en hel del refererats, de tankar som slog mig har emellertid inte berörts. 1. Opus har ett samarbete med bilauktionssajten, Kvarndammen (“Kvd”). Kvd utgör i sin tur ett av Ratos innehav. Vi som lyssnade på Opus hade fördelen att först få lyssna till en dragning om Ratos. Under denna dragning redogjordes för att Kvd är ett mycket framgångsrikt och vinstgivande företag samt - att företaget planerar för en expansion i norden. Första anhalten är Oslo. ...

Easyfill och den ljusnande framtiden?

De insatta vet ju vad det handlar om och för övriga kan jag väl skriva att Easyfill har utvecklat roterande hyllor för kylskåp och butiker som avsevärt kortar tiden det tar att lasta upp och fronta varor, vilket kan spara stora pengar åt butiker, bryggerier m.fl. Bolaget har hållit på i några år och det har funnits stort intresse från kunder, men detta har inte resulterat i de stora affärer som ledningen hoppats på pga att hyllorna som tillverkats i stål varit för dyra. Senaste året har man dock stoppat försäljningen för att istället utveckla hyllorna i plast till ca 80 % lägre produktionskostnad. Härom veckan levererades ett produktionsverktyg från Asien som ska användas för tillverkning av vissa typer av hyllor och vilken dag som helst levereras nästa produktionsverktyg. ...

CLS / Morgan Stanley

http://db.tt/WitnsXMu

Karo Bio...Genombrott MS ?

Hämtar information från ett inlägg av en duktig biotechföljare på placera sign Japp. Han skriver: **Ha följande i åtanke innan abstrakt beskådas (citerar VD från bloggen); " Som jag nämnde vid presentationen av halvårsrapporten i mitten av juli, hade vi förra hösten långt gångna diskussioner med en potentiell partner, men dessa avbröts i samband med en omorganisation i företaget i fråga. Intresset för MS-området i läkemedelsindustrin är i stigande och det är även intresset för att sluta avtal i tidiga faser och därigenom få bättre möjligheter att påverka utformningen av projekt. Jag hyser därför goda förhoppningar om att vi med bra data snart ska kunna avancera partnerdiskussionerna kring projektet. De kontakter vi har haft hittills i år bekräftar den bilden." ...

Sheltonkurs gör Petrogrand 98 % rabatterad!

Den 14e juni offentliggjordes den som komma bli kallad Shelton/Petrogrand-affären, samma dag som Petrogrand hade sin årliga bolagsstämma. Affären består av två konvertibellån till Shelton Petroleum med dessa villkor: Konvertibel 1: Petrogrand investerar 30 miljoner kr med konverteringskursen 20 kr/aktie, vilket omfattar 1,5 miljoner nya B-aktier i Shelton Petroleum vid full konvertering. Båda bolagen har rätt att begära konvertering till aktier och kan tidigast konverteras från i morgon, den 18e september till 31 december. Denna konvertibel är ovillkorad. ...