Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Spekulativt köp: Björn Borg

Deja vu? • 14 sep 2007: Besked om att Arthur Engel lämnar jobbet som vd för det då börsnoterade klädföretaget Gant. Så här sa han då: “Efter åtta intensiva och roliga år (som vd för Gant) känns som att det är dags att sluta. För ett och ett halvt år sedan fick jag en dotter, Beata, och jag vill vara mer med henne. På Gant är det mycket resande. Jag är i Madrid nu och nästa vecka reser jag till Kina. ...

Josab International-Tänder efterbrännaren!

Jag snubblade över Josab International för ett par veckor sedan men efter en minst sagt lysande kurs utveckling de senaste månaderna så avstod jag köp, för inte hade väl denna aktie mer att ge efter flera hundra procents uppgång? Men Fredagens PM gjorde att jag var tvungen att köpa på mig lite aktier i företaget. Varför ändrade jag mig? Svaret är “massproduktion” och att Josab International verkar vara snubblade nära ett kommersiellt genombrott med möjlighet att i princip gå från en omsättning på några miljoner till över hundra miljoner inom kort, på en test order, tänk då var följd ordern hamnar! Företaget riktar in sig på en marknad som bara i Kina värderas till över 400 miljarder och för Josab med ett börsvärde på 150 miljoner så kan detta bli en guldgruva. Detta i kombination med att det finns väldigt lite fria aktier ute på marknaden gör aktien väldigt lättrörlig, vilket kan ge minst sagt väldiga kursstegringar framöver om allt faller på plats. ...

2017-05-31 07:36 · bsv

Nyemission igen i Kopparberg Mineral

Kopparberg Mineral, noterat på First North, försöker sig nu på ytterligare en nyemission. Denna gång på totalt 11,8 miljoner. Villkoren är 5:3 till 60 öre. Denna nyemission är endast garanterad till 72,4% . De som erbjuds ingå i ett garantikonsortium får fördjupad inblick i bolaget. Trots att KMIN erbjudit ersättning för att garantera köp av nyemitterade aktier för 60 öre har man ej lyckats få intressenter att helt garantera denna nyemission trots den relativt låga kursen av 43% av nuvarande börskurs. ...

Sälj Teliasonera-aktien

Netcom Teliasoneras norska dotterbolag Netcom firar 20 år med att from fre 27 sep 2013 erbjuda ett mobiltelefoni-abonnemang (inkl mobilt internet) till vrakpris; en fast abonnemangsavgift på 249 norska kr i månaden inkl tal, sms och mobilt internet upp till 800 mb i månaden. Det nya jubileumsabonnemanget varar i 12 månader from nu för de kunder som tecknar det. Och de som tecknar abonnemanget har ingen bindningstid utan kan avbryta abonnemanget när de vill under 12 månadersperioden. ...

Inför finansstupet I USA

Med fina affärsförlsag. Tittar på Sp500, Dow jones,Nasdaq,Vix, Nikke, Omx30, Rts , Dax Copper, Gold, Crude, Euro, Us Dollar, för kommande vecka 40 http://www.youtube.com/watch?v=bVia3GAtqBw&feature=c4-overview&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:36 · bubo

Kung Max

Här i bloggen är analysmodellen (förenklat uttryckt) att hitta aktier i sunda bolag med långsiktigt goda ekonomiska framtidsutsikter, fast dessa framtidsutsikter ännu inte speglas fullt ut i börskursen så att aktien i dagsläget är undervärderad men kan antas nå sitt motiverade värde på sikt. Den modellen kan inte riktigt fånga upp aktier som Eniro och SAS som varit riktiga surdegar under långa perioder med till synes tveksamma framtidsutsikter, vilket därmed gör att sådana aktier väljs bort. ...

Når SinterCast 4 SEK i utdelning / aktie redan efter 2014 ?

För att SinterCast skall nå 30 MSEK i vinst krävs en ökning av gjutningen med 0,9 MMEKV. Enligt SinterCast finns det ett bensinmotorprogram som kommer att ge 0,3 MMEKV och som startar serietillverkning under 2013Q4. Dessutom kommer Scania för sina 6 cylindriga Euro 6 motorer säkert komma upp i takter på i storletsordningen 30.000 x 8 eller 0,24 MMEKV redan inom ett år. Av detta är kanske minst 0,2 MMEKV en ökning relativt idag. Vidare vet vi att VM Motori avser att öka tillverkningen av sina 3 l motorer från 280 till 400/dagtakt under 2014 vilket ger en uppgång med ytterligare 0,05 MMEKV. Detta tre förändringar ger således 0,55 MMEKV. Tecnocast i Mexico kommer troligen också att börja gjuta CGI. Ett rimligt antagande är att det är frågan om CGI till Ivecos Euro6 motorer vilket borde ge ytterligare kanske 0,2 MMSEK. Lägg till lite jordbruksmotorer och lite Kina och vi har ganska lätt ytterligare några hundratusen motorekvivalenter under 2014. Min slutsats är att SinterCast redan vid nästa årsstämma nått en takt på 2,0 MMEKV och innan 2014 slut nått 2,5 MMEKV och därmed kan dela ut 4 SEK / aktie våren 2015. Sedan är det upp till marknaden att värdera vad 4 SEK/aktie i utdelning i ett tillverkningsbolag kan vara värt. Redan om några veckor kan vi kanske få reda på tillverkningstakten under 2013Q3. Detta är troligen ytterligare ett i raden av produktionsrekord. ...

1) Orexo, 2) Medivir, 3) Active

Förklaringen till vad som skett med Orexos och Medivirs aktiekurser ligger inte i att analytikerna helt plötsligt har höjt sina estimat för vad Suboxonekopian respektive Simeprevir kan sälja för. Tvärtom - jag skulle gissa att försäljningsestimaten på lång sikt är relativt oförändrade. Det som har skett är snarare att marknaden har dragit ner avkastningskravet för, eller “de-riskat” de långsiktiga försäljningsprognoserna i takt med att produkterna kommit allt närmare lansering. Om man sänker avkastningskravet från 14-15% till 10-11% för ett högriskprojekt med peak sales 5 år eller mer bort i tiden så dubblas värdet på projektet. Det genomsnittliga avkastningskravet för NASDAQs biotechindex är strax under 10% enligt en sammanställning jag gjorde i Bloomberg. ...

Karo Bio närmar sig avtal

VD Per Bengtsson har upprepat kommunicerat, att det Big Pharma som vill ta en ledande position inom MS, kommer att teckna ett avtal med Karo Bio. Det är visserligen ett betydande åtagande, att utveckla en helt ny behandlingsform, men datan som Karo Bio fått fram, är så pass intressant och banbrytande, med unika effekter, att något Big Pharma kommer att slå till. Med abstractet från ECTRIMS och senaste VD bloggen i minnet borde möjligheterna för ett stort avtal nu vara mycket nära. Diskussioner finns redan och när det väl fördjupas under ECTRIMS, i början på oktober, kan det som i fallet med RoR-Gamma gå snabbt fram till signering. Ett avtal skulle fullständigt omvärdera bolaget. ...

4 köpvärda aktier

1. Profilgruppen. En notorisk underpresterare som trots förlustsiffror har ändrat tonläge i senaste rapporterna. Trots kris verkar de nämligen göra en rejäl marknadssatsning och tajmingen framstår som perfekt. Fordonrelaterat/Europa vänder och i senaste rapporten rapporterades det om nya kunder. Bolaget omsätter skyhögt över börsvärdet och kan man få en antydan om positiva vinstmarginaler vid nästa rapport är det en potentiell 20-40 %-are tror jag. 2. OEM. Genomkvalitativt bolag vars aktie aldrig går ner… nu har börskollegorna Indutrade, Lagercrantz och Addtech rusat och plötsligt känns OEM:s värdering som riktigt låg. Jag tror man kan köpa för fulla muggar då köpsidan i aktien sett otroligt stark ut i dagarna, säljsidan obefintlig. OEM är billig, ett fynd i den klassen. Tror en snabb uppvärdering är på väg att ske att döma av köpintresset. OEM är intressant då en låg värdering tillräckligt länge kommer upptäckas av fyndsökande småbolagsfonder, inte bara privathandlare. ...