Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Taipan Resources - Startar samarbete med Premier Oil

nämligen Taipan Resources. I fredags kom ett handelsstopp och i morse kablades den mycket glädjande nyheten ut att man startat samarbete med Premier Oil. Detta innebär att Taipan säljer ut 55 % av sin andel i block 2B samt att Premier bekostar deras driftskostnader för en överskådlig framtid. Detta innebär strålande nyheter då aktiestocken är intakt och ingen utspädning har kommit till. Vill man vara med på nästa Oljeäventyr i Kenya så har man nu mycket “Bang for the buck”, så att säga! Jag ökar mitt innehav nu när finansieringsfrågan är avklarad och det på bästa tänkbara sätt! ...

Nyemissionen i Kopparberg Mineral

Det är nu möjligt med stor arbitrage i Kopparberg Mineral Aktien betalas i skrivande stund till 95 öre Teckningsrätten betalas nu till 3 öre Alltså kan man köpa 3 teckningsrätter för 9 öre som ger dig rätten att köpa en nyemitterad aktie för 60 öre. För 60+9 = 69 öre kan man alltså köpa tillbaka den aktie man nu kan sälja för 95 öre. En säker snabb vinst på över 37 % alltså jämfört med att behålla aktien eller köpa direkt för 95 öre. Mitt självklara råd är: Sälj Kopparberg Mineralaktien nu o om man önskar kvarstå som aktieägare, köp då teckningsrätten. ...

OLJEHAV I KURDISTAN

Oslo, 14 October 2013 – DNO International ASA (“DNO International”), the Norwegian oil and gas company, announced today that it has initiated sales from its second horizontal well in the Tawke field in the Kurdistan region of Iraq following testing at a new record rate of 32,500 barrels of oil per day. Each of ten independent fracture corridors penetrated by a 930-meter horizontal section in the Cretaceous reservoir interval flowed in excess of 9,000 barrels per day. Tawke-23 was spudded in May 2013 and the cost to drill, complete and test the well was $12 million. The first horizontal well completed in the field last July, Tawke-20, is located six kilometers away and set the previous record production rate for a Tawke well at 25,000 barrels per day. Both wells are subject to wellbore and surface facilities limitations. ...

Vostok Nafta fullvärderat

Vostok Nafta nu värt 4,5 miljarder kr på börsen vid börskurs 50 kr (slutkursen fre 11 okt 2013). Är VN-aktien köpvärd vid nuvarande börskurs? Bolaget är delägare i Tinkoff (ryskt, internetbaserat finansbolag) och Avito (rysk annonssajt motsvarande Blocket.se i Sverige). Enl artikel i Dagens Industri idag: “I en färsk analys som investmentbanken Goldman Sachs gjort värderas hela Avito till över 15 miljarder kronor.” http://www.di.se/artiklar/2013/10/13/stenbecks-okanda-natsucce/ Eftersom VN äger 13,8% av Avito (enl VN-presentation från sep 2013) blir VN:s ägarandel i Avito därmed värd ca 2,1 miljarder kr om hela Avito värderas till 15 miljarder kr. ...

Stark börs efter novemberras?

Börsanalys för kommande vecka 42, där jag visar videotittarna varför jag tror på en stark börs efter november (inledande i analysen). Omx kommer efter minut 9 http://www.youtube.com/watch?v=qElTdSf2dl8&feature=c4-overview&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:37 · bubo

H&M ut, Hufvudstaden in

Precis när H&M:s rapport kom ut rusade kursen upp i över 280. Jag sålde då samtliga mina aktier. Ett P/E-tal på runt 27 är hur man än räknar för högt för min smak. Det är ett fint bolag absolut, men riskfri investering är det inte på dessa nivåer. Pengarna placerade jag i Hufvudstaden A. Hufvudstaden äger ett begränsat antal fastigheter som hyrs ut som kontor och butiker i centrala lägen i Stockholm och Göteborg. Belåningen är låg, runt 20% av eget kapital. Därför känns det ganska ologiskt att kursen gått från 95 till 81 krona. Det är ju knappast så att högre räntor dramatiskt kommer minska vinsten? Substansvärdet är ca 85 krona per aktie. ...

Taipan Resources - Går i Africa Oil's fotspår?

Det bolaget heter Taipan Resources och handlas på Torontobörsen. http://www.taipanresources.com/ De har två block i Kenya: 2B ( http://www.taipanresources.com/operations-kenya2.html ) Och Block 1 ( http://www.taipanresources.com/operations-kenya1.html ) Block 2B ägs till 100 % procent av Taipan medan Block 1 ägs till 20 % och resten innehas utav det London-noterade Afren plc som bestitter mycket stora arealer inom flertalet länder och som har en stabil produktion av olja. Block 2 B är än så länge oborrat i Taipans ägo men företagets förhoppning är att kunna sätta första borrkronan i marken redan i mitten av 2014. En partner söks det efter as we speak och om det visar sig att Africa Oil’s pågående borrning i brunnen Bahasi-1 visar på olja eller säkra spår av olja så är min uppfattning att det kommer bli lätt för Taipan att hitta en sådan. Bahasi-1 borrar sig nämligen igenom samma typ av berggrundsformationer som är intressanta för Taipan i Blocket 2B och med Africa Oil’s track record kan man inte annat än att känna tillförsikt. ...

Bra läge i 203 Web Group

I ett tidigare inlägg, Nördarnas återkomst – två undervärderade svenska internetbolag, skrev jag kort om 203 Web Group och Mavshack. 203 är ett bolag som på under ett års tid gått från ingenting till att bli näst störst i världen på mat- och receptsajter på internet, under namnet MyTaste.com. Trafiken har ökat från under 1 miljon till över 23 miljoner månatliga besökare. Vad som kommit fram på senare tid, och framförallt i ett pressmeddelande i onsdags, är att tillväxten tycks hålla i sig, och det med besked. I förra veckan skrev 203 Web Group att MyTaste.com får över 20 000 nya registrerade medlemmar per dag. Målet är att nå 15 miljoner registrerade medlemmar innan 2014 års slut, dubbelt så många som Allrecipies.com som idag är störst i världen med 7 miljoner medlemmar. Dessutom får de in en person i styrelsen som är medgrundare av Wrapp, ett appbolag. Intressant kompetens att ha. I Wrapps styrelse sitter i sin tur bland andra LinkedIn-grundaren, liksom Niklas Zennström. I slutet av september meddelade också bolaget att de seglat upp och blivit näst största matsajt i Spanien enligt nysläppt officiell statistik. Alla dessa nyheter med “hårda data” i kombination med en stark kvartalsrapport för en månad sedan gör att aktien är intressant att ha på radarn. ...

Chansen till jackpot?

Sedan nyheten om återdragning av obligationslånen om 150 millioner dollar uppgavs av källor för nyhetsbyrån har hundratals inlägg strömmat in på placeras forum med spekulationer, mest om uppköp av Shamaran. Aktien handlades i slutet av torsdagen på 2,79 med en uppgång på ca 8%, de två senaste handelsdagar. Bland dessa inlägg ser man upprepande och ogrundade riktkurser som tidigare angetts på bland annat 6,7,8,10,20 kr osv. Vissa spekulationer och dessa uppgångar har vi sett vid flera tillfällen under året. Även analyshuset, Edison Institutional Research kom ut med en värdering där de pekar ut bolaget som en uppköpskandidat. Nån gång kan en konstruktiv spekulation falla rätt på plats med en bekräftande nyhet, men kanske inte i år! ...

Dignitana funderingar

Jag läser en del forumsnack om Dignitana emellanåt och förstår att en del är väldigt missnöjda och det kan jag ju till viss del förstå eftersom besvikelserna varit många. Men det är ju långt ifrån någon ovanlighet att förseningar dyker upp för ett medtechbolag så till slut beror det väl på vilken tidshorisont man har. Jag har hela tiden varit fokuserad på vad som händer i USA eftersom jag är övertygad om att det är där som de riktigt stora värdena kommer att skapas och det är också landet där Dignitanas framtida ägare sannolikt kommer ifrån om inte Japanerna kniper bolaget innan. ...