Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ABB Analys

Här kommer de en köpvärld aktie. Men inte nu. Utan när priset faller ner mot gap området på 157-158 kr nivån. Aktien uppvisar ett beteende där köparna brutit ut från en längre stunds grubblande. (konsolidering) Sl strax under gapet Stor graf http://aktieguiden.com/Message/Attachment/1221439

2017-05-31 07:38 · bubo

Vad händer med Kopparbergsaktien

Idag görs avslut (i och för sig väldigt små affärer) på 76 kr, dvs ca 25 ggr en rimlig vinst för 2013. Bolaget växte inte något vidare under första halvåret och i övrigt har vad jag sett inte släppts några stora nyheter. Det känns som min trygga, fundamentalt undervärderade investering nu nått förhopppningsbolagsstatus. Eller har jag missat något?

Orasolv- Mot ljusare tider. Edit-Insiders ökar 30/10.

Orasolv, “Orasolv AB är koncernbolag och ansvarar för den strategiska inriktningen. Orasolv Clinics förvärvar, driver och utvecklar innovativa och välskötta tandvårdskliniker. Preventum partner förser privata tandvårdskliniker med affärsstöd inom ekonomi, juridik, utbildning och kvalitetsledningssystem” Kort och gott, Orasolv AB driver tandläkarkliniker och har som mål att växa genom både uppköp och expandera befintlig verksamhet. Affärsmodellen är attraktiv för andra kliniker då man genom att knyta sig till Orasolv får synergieffekter och kapar kostnader genom att bedriva sin verksamhet mer storskaligt samtidigt som man får del av värdeökningen genom aktieutdelningar, och troligen har betydligt mindre huvudvärk pga pappersjobb. Många tandläkare driver nog kliniker av den enkla anledningen till de tjänar mer pengar på det, men skulle nog inte tacka nej till att bli avlastade på “papperssidan” men samtidigt behålla vinsten. ...

2017-05-31 07:38 · bsv

Genesis, början på något stort

Jag tycker det är lite förvånande att marknaden i dessa dagar tycks ha förbisett Genesis IT. Kan det bero på att man i dessa förhoppningstider är skuldfria, lönsamma och har en tillväxt som är organisk? Genesis IT har en lång historik av framförallt molntjänster och har de senaste åren ”kontinuerligt” ökat sin omsättning. Utöver effektivitetshöjande molntjänster, erbjuder man system för kamera övervakning och verksamhetssystem inom bygghandel. Man har de senaste åren investerat ca 8 miljoner i utveckling av nästa generation av system för verksamhetsstyrning inom bygghandel, iFenix. iFenix är baserat på Genesis nuvarande system för verksamhetsstyrning och kamera övervakning. ...

Konvertibel 2 nära i Petrogrand/Shelton

Jag har denna gång först tagit upp information om båda bolagen (och även dotterbolag i Petrogrand) genom att söka på deras namn på www.allabolag.se , den viktigaste informationen som jag ville åt där är organisationsnumret, vilket är en faktor som är lätt och använda på andra platser. När jag sedan hade organisationsnumret så gjorde jag en djupare sökning på bolagsverket, dit man vänder sig vid förändringar i bolaget, och det är just det som vi väntar, därav är detta extra intressant. ...

Africa Oil ser intressant ut!

för köp. Aktien har brutit upp ur en större konsolidering Vilket signalerar möjligt test i regioner av topparna 70-75 kr de kommande 12 månaderna. Aktien rekylerar tillbaka mot förra toppen och Gapet samt närmar sig rising angle. SL 51kr Avvaktar omslagsformation och brott av fallande vinkeln från toppen 60kr innan entrè Stor graf http://aktieguiden.com/1220956/africa-oil-ser-intressant-ut

2017-05-31 07:38 · bubo

Starbreeze for "Dummies"

I samband med sin bokslutskommuniket den 29 aug för perioden 1 Juli 2012- 30 Juni 2013 skrev SB så här: Efter periodens utgång,per den 28 augusti uppgår Starbreezes andel av intäkterna från försäljningen av PAYDAY2, efter avdrag för förskott, till 43,5 miljoner kronor. Efter kvartalets utgång har PAYDAY:1 The Heist-spel sålts för ytterligare 4 miljoner kronor. Detta innebär att Starbreeze spel payday2 som släpptes den 13 Augusti efter bara15 dagar hade inbringat 43,5MSEK efter att företaget betalat tillbaka förskottet från förläggaren på 32 msek. ...

Dags att kliva in!

Aktien reagerade i motsatta håll av dagens nyhet, om planen att ta in 150 millioner usd via obligationslån, efter att bolaget dragit tillbaka erbjudandet vid första gången. Jag hade förväntat mig snarrare en uppgång än nedgång när bolaget för bort osäkerheten om finansiering av utbyggnaden av Atrushfältet. Lånet skall kunna täcka investeringsbehovet fram till mitten av 2015. För vissa kan nyheten tolkas negativ, för stora investerare kan det vara ett bra tillfälle att skrämma bort små sparare för att komma in billigare, För mig är det absolut det rätta tillfället att köpa in mig. Många hade förväntat sig ett uppköp och mycket spekulerades kring det, när lånet drogs tillbaka. Dolda ursaken till tillbakadragande av lånet lämnas oinformerad. ...

Prostalund - uppsida utan nedsida

Prostalund är ett medtechbolag med säte i Lund. Bolaget har utvecklat CoreTherm som ger individanpassad värmebehandling av godartad prostataförstoring. Bolaget grundades redan 1991 och har haft en resa upp, till en omsättning på 40 MSEK år 2002, och därefter rätt ner i backen pga motsättningar inom bolaget och strul med säljbolag. 2012 klev grundaren Magnus Bolmsjö åter in i bolaget tillsammans med finansmannen Bosse Håkansson (Exini, Hansa Medical m fl som jag också är ägare i) och vände skutan. Bolaget står nu med en säljorganisation i Sverige, Tyskland och USA. Nyligen har ett avtal slutits med en distributör i Kina. För att öka takten tog bolaget in 5,2 MSEK i samband med listningen på Aktietorget. Av detta stod huvudägare och teckningsförbindelser för den större delen och allmänheten fick bara aktier för sammanlagt strax över 2 MSEK. Emissionen övertecknades rejält. Teckningsgraden var 400 %. ...

Western Bulk - en intressant nykomling

Western Bulk är ett företag som precis har börsnoterats i Oslo. Den mycket dugliga norska fondförvaltningsfirman Odin Fonder har precis tagit in aktien i sin Shipping fond. Idag rusar kursen med 7 %. Jag har än så länge inte så mycket kunskap om Western Bulk, men tycker det ser spännande ut. Nedan har jag kopierat in vad Odin Fonder har för åsikt om aktien. “WBS är ett av världens största rederier för ...