Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Africa Oil läcker nyhet om ytterligare oljefynd i Kenya!

Agete-brunnen ligger mitt i det stora område som går under benämningen “string of pearls” och under sena kvällen igår (torsdag) så dök denna nyhet upp: http://www.businessdailyafrica.com/Tullow-strikes-fresh-oil-deposits-at-Turkana-block/-/539546/2083624/-/jf2uqp/-/index.html Värt att notera är att businessdaily är en trovärdig källa samt att sammanhanget som personen som beskriver det nya fyndet i visar att detta inte är något taget ur luften. Man bör annars (givetvis) vara försikg med att investera på rykten, särkskilt när de kommer från den Afrikanska kontinenten, men i detta fall är i alla fall jag relativt övertygad om att det finns fog för att gå in tyngre i Africa Oil redan vid kl. 09.00. ...

Easyfill informationsträff Stockholm 20 november

Gårdagens event utspelade sig på IVA konferenscenter vid Stureplan i Stockholm och inleddes med ett glas vin och lite snittar. Jag skulle säga att det var ett tjugotal intresserade på plats och från bolagets håll fanns VD Håkan Sjölander, marknadschef Jens Nisu samt styrelseledamoten Richard Bagge. Efter att ha mumsat i sig ett par snittar fick vi spatsera ut på gatan där Easyfll hade placerat en 90 centimeters kyl från Norcool (Frigoglass) med en Rotoshelf mult. Där körde Håkan en demo av snurrhyllornas funktion och hur mycket tid som sparas vid påfyllning av varor enligt den undersökning som Coca Cola gjort på en halvfull 90 centimeters kyl (7 minuter att fylla kylen med Rotoshelf mot 27 minuter med vanliga fasta hyllor). ...

Starbreeze rapportkommentar

Idag rapporterar Starbreeze sin rapport för 1:a kvartalet. Nettoomsättnigen uppgick till 90,3 MSEK. Resultatet efter skatt 72,2 MSEK. Per den 30 september uppgick likvida medel till 92,2 MSEK och kassaflödet under perioden var 80,9 MSEK. Eget kapital uppgick till 111 MSEK. Nu värderas Starbreeze till knappt 900 MSEK, det är på tok för lågt. Efter perioden utgång har payday 2 sålt för 3,7 MSEK bara på steam under oktober. Därmed säger Starbreeze ingenting om den fysiska försäljningen i butik och inte heller något om november då den fösta dlc släpptes och då payday 2 låg på top 5 under fem dagar på steam. Bara det borde gererera 4 MSEK ytterliggare. Och så har vi ju den stundade julförsäljningen. Dessutom verkar det som att man nu tänkt sig att släppa fler än de fem dlc som man tidigare sagt. Nu säger man minst 5 st under kalenderåret. ...

Rusforest - Potentiell 20-dubblare

Rusforest har konsoliderat länge mellan 2,00 kronor och 2,80 kronor. När aktien stiger över 2,80 kronor i hög volym har vi en första stark köpsignal: (https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/272763/rusforest). Det lär ta tid innan aktien kan stiga till skålens startpunkt på 47 kronor, där den handlades för ett år sedan. Men så hårt pressad som aktien är av konkursrykten alternativt osäker finansiering, så kan den mycket väl skickas upp till 10-20 kronor, fortare än vi anar. Så småningom är det inte otroligt att vi har aktien uppe vid 47 kronor, där skålen bildades. ...

2017-05-31 07:39 · yxan

COMQ - Mycket vill ha mer

Plötsligt dök det upp ett färskt nytt borrtillstånd gällande “directional sidetrack” från sista borrningen. http://webapps2.rrc.state.tx.us/EWA/drillingPermitDetailAction.do?methodToCall=searchByUniversalDocNo&universalDocNo=488057465&rrcActionMan=H4sIAAAAAAAAAL1Qu27DMAz8mnQUSPlRLxyMIp2bNGgGI4NiC44A-QFKRltAH1_ZQYHU6ZztdEceTxcQgGRAQMIn5rqsvRn6fc1NBSda-E99VuPopIiycF55LfyXmNwmKQuIE5I28nV7LCNMZtiwsdb07Zvmzni3mzR_X21FM8ShlDrtL0NzGF6UtZHIiLWfuD8M71pxfYlUQXCXpnKLWnLrxKhYdR_KTnoJGT0BcAYZnXVrenc0fvaBZ4I8xatW_NVQrt63u6vr-Lgu3G8HOY2q1Xzz13-LwVO1npvDEgZJCCGhNMR2QhaJPBL324-s9Qdyqk_DbwIAAA Det mest intressanta är nog kommentaren på det nya borrtillståndet: During the drilling of the B10 we have encountered a fault line. This is indicating that we may have further trapped hydrocarbons present SE of our present location. We plan to drill and appraise with a sidetrack, plug it then continue with casing the original B10 Wellbore tha has been drilled before the sidetrack. ...

Cefour-härvan, del 2

Tidigare blogginlägg publicerat idag tis 19 nov 2013 om Cefour-härvan: http://www.redeye.se/aktiebloggen/cefour-wine-beverage/cefour-harvan Där uppgavs bla att mejlfrågor skickats till Cefours vd Mikael Bergholts. Kort därefter skickade han ett svar om att det gick bra att ringa upp honom och prata. Nedan är det han sa under telefonsamtalet nu under förmiddagen tis 19 nov 2013. Bergholts tillträdde som vd för Cefour i mars 2012. Han var tidigare säljare på bolaget men bolaget valde att trimma ner sin organisation. ...

Cefour-härvan

Cefour-delägaren Capillums årsredovisning Ur Capillums senaste årsredovisning som är daterad 4 nov 2013 och publicerad 7 nov 2013: “Under året har Capillum Holding realiserat aktier i Cefour med ett resultat som väsentligt överstiger Capillum Holdings mål för årlig avkastning.” http://www.capillum.se/pdf/rapporter/2012/Capillum_AR_2012-2013.pdf Dvs hur ska man tolka det? Capillum har alltså tydligen sålt stora mängder Cefour-aktier med god vinst under Capillums gångna bokföringsår sep 2012-aug 2013. Enl årsredovisningen gjorde Capillum ett nettoresultat på 4,0 miljoner kr under bokföringsåret (jämfört med -0,3 miljoner kr under föregående bokföringsår). ...

Sensodetect - Extrem risk

Sensodetect jobbar inom ett väldigt spännande område och har stor potential på några års sikt om man lyckas bryta sig in marknaden vilket visa sig väldigt svårt. Min målsättning var att vara långsiktig men efter en uppgång på nästan 100% utan nyheter från bolaget valde jag att sälja mina aktier och ta hem en bra vinst. Tanken var att köpa tillbaka aktierna efter en eventuell rekyl. När jag läst igenom allt material som jag samlat på mig ytterligare en gång blev jag lite fundersam. ...

2017-05-31 07:39 · tl

Sivers IMA 1000% Potential 2014

Axier kom med en uppdaterad analys i veckan och deras beräkningar av omsättning och vinst 2014 och framåt ser ut enligt följande. 2014 omsättning 121mkr EBIDTA 26mkr 2015 omsättning 339mkr EBIDTA 121mkr 2016 omsättning 490mkr EBIDTA 140mkr 2017 omsättning 727mkr EBIDTA 219mkr Denna beräkning av Axier grundar sig på EN serieorderkund, och det har man ju fått. Finns mycket god chans till ytterligare kunder. Då vi vet att fler testar och utvärderar deras converters. ...

2017-05-31 07:39 · nje

Sälj Enzymatica-aktien

Sammanfattning Visst kanske Coldzyme är en bra produkt som kan generera en hel del försäljning för Enzymatica framöver. Men då Enzymaticas börsvärde redan nu ligger på 400-500 miljoner kr vid börskurs 23,70 kr vill det till att produkten blir en ganska stor succé bara för att motivera nuvarande börskurs. Aktieinvesterare verkar alltså redan ha bakat in i Enzymaticas börskurs att Coldzyme är en “mirakelprodukt”. Coldzyme lanserades i början av 2013 och mer på bred front nu i sep 2013. ...