Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsnedgång att vänta och har vi en botten i Boliden?

Hej redeye läsare. Är de så att vi har en nedgång på g i OMX för kommande vecka 49? Har vi en potentiell botten i Boliden? Omx och Boliden kommer minut 7 för dom som inte orkar kolla på guldet och USA börserna Mvh http://www.youtube.com/watch?v=MzO3T1rjSoY&feature=c4-overview&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:40 · bubo

Dignitana - Årets turnaround

Ja jag ska erkänna, det har under den sista tiden ibland känts som jag ägt Dignitana i onödan i ett antal år. Om jag i min vildaste fantasi hade kunnat föreställa mig att man vintern 2013 skulle kunna köpa Dignitana för 15 kr hade jag såklart väntat tills nu. Å andra sidan: Hur skulle jag kunnat tro att marknaden skulle ha så otroligt svårt att under vägen förstå vad som var på gång att hända? ...

Federal Reserve skadar ekonomin

Beträffande ekonomin vill jag påpeka att Fed gjort stora misstag i sin bedömning. Det är känt att Fed:s Ben Bernanke och Janet Yellen göder bankägarna genom en vansinnig strategi med superlåg ränta samtidigt som de låter Fed låna upp och tillföra motsvarande över 500 miljarder kronor varje månad. De vet att pengarna går rakt ner i fickorna på bankägarna och att vanliga skattebetalare står kvar med den snabbt växande skulden. ...

Ädelmetaller och bitcoin

Jag tror att guld och silver är underägda i de flesta portföljer idag. Under Romarriket fick en vanlig arbetare betalt ungefär 3 uns silver per månad. Idag får en amerikansk arbetare som jobbar för minimilön samma mängd silver i lön per dag. På samma sätt hade en centurion i den romerska armen en årslön på 38 uns guld. Det är ungefär samma mängd guld som en amerikansk kapten får i lön idag. Dock är det betydligt lägre position i samhället att vara en amerikansk kapten idag skulle jag gissa. ...

Actice Biotech - Börsens bästa tekniska case

De tekniska indikatorerna i aktien: bollingerbanden, RSI och Stochastics, pekar på en stark vidare uppgång i aktien. Active Biotech trendar redan positivt, men en större stigningstakt väntar. Jag tror att aktien redan idag kan forcera trendkanalens övre del vid 75 kronor, vilket aktiverar en ny köpsignal. Det är fullt möjligt att aktien stänger på 77-80 kronor eller högre. Active Biotech kan och bör köpas på rådande kursnivå. Bättre köpkandidat går nog inte att finna i nuläget. ...

2017-05-31 07:40 · yxan

Spekulativt köp: Nischer

Hur ska detta tolkas för First North-noterade investmentbolaget Nischer: …bokfört eget kapital (tillgångar minus skulder) per slutet av sep 2013: 34 miljoner kr …bolagets börsvärde idag: 16 miljoner kr (ca 18 miljoner aktier gånger börskurs 0,87 kr) Dvs vid börskurs 0,87 kr värderas bolaget på börsen med en rabatt på 53% jämfört med bokfört eget kapital. Bokfört eget kapital per aktie uppgick till 1,85 kr per slutet av sep 2013 jämfört med nuvarande börskurs 0,87 kr. ...

Märkliga villkor i noteringen av Platzer

Idag startade handeln i fastighetsbolaget Platzer. Har tecknat en anseenlig mängd då jag tror på bolaget och anser värderingen vara rimlig. Noterar dock lite märkliga villkor kring noteringen som jag här vill synliggöra. Per dagens datum startas handeln i aktien. Merparten av de privata investerare som tecknat har per dagens datum inte fått besked om tilldelning. Efter mailkontakt med Emissionsavdelningen på Handelsbanken har jag fått besked om att tilldelningsbeslut kan komma under eftermiddagen. Detta besked skall meddelas mig per telefon! De som inte har hört av sig lär få veta det på måndag per post förutsätter jag. ...

JOSAB: Vatten blev äntligen guld

Äntligen slutfördes det slutliga steg 2 i Josab International AB:s expansionsraket i Kina. Josabs patenterade ekologiska Aqualitebaserade vattenreningsteknik är unik, små mobila enheter till stora containerbaserade vattenreningsanläggningar med hög kapacitet. Se info om deras teknik: https://skydrive.live.com/?cid=E6F70E85B4E54C08&id=E6F70E85B4E54C08!105#!/view.aspx?cid=E6F70E85B4E54C08&resid=E6F70E85B4E54C08%21110&app=WordPdf&wdo=1 Steg1: Produktion och finansiering, STATUS = KLART! Nu är per 2013-11-04 ett Joint Venture avtal signerat gällande massproduktion av Josab´s Aqualite baserade ekologiska vattenreningsanläggningar i Kina med Vataple! http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=67351 http://en.vataple.com.cn/vataple.asp?id=10020206&.html Steg2: Försäljning och marknadsföring, STATUS = KLART/DD-process pågår nu! per 2013-11-27. ...

2017-05-31 07:40 · dj10

Active Biotech: Årets julklapp?

En viktig del av Activecaset är det paradigmskifte jag har pratat om i tidigare bloggar där man i MS-vården går från att fokusera på relapser (skov) till att fokusera på funktionsnedsättning. I ett sådant skifte kommer synen på laquinimod förändras totalt. Den nu rådande synen i finansmarknaden (baserat på resultaten från ALLEGRO och BRAVO-studierna som presenterades 2011) är att laquinimod saknar konkurrensförmåga, eftersom läkemedelskandidaten har svag effekt på relapser. Men som TEVA och Active framhåller är effekten på funktionsnedsättning desto bättre. Och i slutändan bör detta vara minst lika viktigt för patienten - keep me out of that wheelchair! ...

Dignitana köpvärd både på kort och lång sikt

Dignitana köpvärd både på kort och lång sikt På grund av olika uppdrag och anställningar har jag under några år varit förhindrad att skriva på Redeye. Men nu har jag en friare roll vilket gör det möjligt att mer aktivt skriva och kommentera inlägg. ”Grinig nr1´s” granskning av Dignitana den 21 november ger en bra bild av vad Dignitana har åstadkommit fram till idag. Däremot är bedömningarna om framtiden för pessimistiska, alternativt för rudimentära. ...