Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Petrogrand vs Shelton del 3 Project Saturn-Pluto

Shelton Petroleums verksamhet består av 3 ben. Tre små men intressanta oljelicenser i Baskirien, en 45 procentig del av ett producerande ukrainskt oljebolag och tre inaktiva offshorelicenser i Svarta havs området. Vid årsskiftet 2012 /2013 saknade Shelton pengar att utveckla sina egna verksamheter. Intäkterna var små och man har svårigheter med att få betalt för levererad olja. Kassan hade under 2012 förstärkts med lån där man utgivit konvertibler till utvalda storägaren i Shelton där lånet kan inlösas till aktier. ...

2013 och 2014

2013 var ett fantastiskt år på börsen. Många av småbolagen rusade friskt på börsen och det var länge sedan vi såg en sådan här riskaptit. Min portfölj började året med nedgång då jag satsade stort på hörlursföretaget Jays, vilket skulle visa sig vara en riktig tabbe. Som sämst låg portföljen på minus 37,5 %. Då var det bara att bita i det sura äpplet och ta förlusten och gå vidare. Jag satsade stort på först Mavshack som rusade och sedan Starbreeze. På kort tid gick portföljen tillbaka på plus och toppade på som mest plus 128 %. I slutet av året gick porföljen ner igen pga Starbreeze-innehavet. Slutresultatet för året blev plus 51 %. När jag nu fått lite perspektiv på det hela så är jag rätt nöjd ändå. Detta var dock mitt sämsta resultat sen jag började leva på aktier på heltid. ...

Sälj Stora Enso-aktien

Dagens Industri idag (fre 10 jan 2014): _“Stora Enso säger upp 65 Stora Enso säger upp 65 anställda på Kvarnsvedens pappersbruk, rapporterar Dala-Demokraten. Ytterligare 75 tjänster varslas om uppsägning. Enligt företaget beror uppsägningarna på att efterfrågan har sjunkit och att det saknas behov att producera papper året om. Nedgången förklaras av situationen för tryckta medier i Europa.”_ http://www.di.se/artiklar/2014/1/10/stora-enso-sager-upp-65/?qr=i-dag 22 okt 2013 kom Stora Ensos q3/2013-resultatrapport med följande framtidsutsikter för q4/2013: ...

Potentiell 10-dubblare har vaknat. Trigger

2014 kommer att bli avgörande för Aktietorgsbolaget Star Vault. Mortal Online släpps på Steam inom kort, efter att ha blivit framröstat av mer än 70 000 potentiella spelare. Lyckas spelsläppet är Star Vaults aktie fortfarande extremt billig. Om de 70 000 spelare som röstat fram Mortal Online inför spelsläppet också blir betalande kunder ger det en aktiekurs som är mer än 6 kr, dvs aktien mångdubblas från dagens aktiekurs runt 80 öre. Skulle spelet få lika många betalande spelare som Starbreeze fick efter en månads försäljning av Payday 2 blir Star Vaults aktiekursen 183 kr. Risken är extremt hög, och investerare bör vara försiktiga. Men med tanke på hur många småbolag har rusat den senaste tiden känns potentialen i Star Vault betydande på kort sikt. Spelsläppet kan komma vilken dag som helst. ...

Blått nytt år!

Bioinvent International Bland mina investeringar så är Bioinvent favoriten med stor potential för mångdubblande kurs inom närmaste månader. Bioinvent försätter att jobba bakom kulisserna och året 2014 blir ett revanscht år för bolaget med en rad positiva nyheter som väntas att presentera inom närmaste månader lär aktien bli en vinnare och ha en explosiv uppsida. Aktien är försatt nedtryckt och marknaden väntar på ett BI-505 avtal. Bolaget nådde botten vid ca 2,10 kr och fick en ny start, 1 juli 2013. Som utlovad blev andra halva av året nyhetsmässig. Bland en rad av positiva nyheter så blev F.I.R.I.S.T tekniken, den stora nyheten som gav bolaget ett annorlunda skimrande framtid och tog aktien mot topp på 4,93. Marknaden har inte än förstått vikten av patenten/tekniken och däremot ingen utvärdering kommit ut. För mig är tekniken mer intresserad än andra projekt som bolaget innehar. Användandet av denna teknik hos andra bolag skall kunna generera stora tillgångar för Bioinvent liktsom n-coder avtalet med bayer som gav bolaget 40 mkr för ytterligare 2 år. ...

Sälj Opcon, Mavshack, Starbreeze

I detta blogginlägg blir rekommendationen “sälj” för alla dessa tre aktier vid rådande börskurser (slutkurserna ons 8 jan 2014): • Opcon 0,47 kr • Mavshack 0,48 kr • Starbreeze 0,65 kr Bolagens börsvärden vid rådande börskurser: • Opcon: ca 160 miljoner kr • Mavshack ca 250 miljoner kr • Starbreeze 800-900 miljoner kr Börsvärdena kan sedan enl nedan jämföras med bolagens rådande intjäning (intäkter och resultat) för att bedöma om aktierna är köpvärda eller ej osv. ...

Dags för Questerre - Tag Plats!

Questerre med partner bevisade för några år sedan mycket stora shalegastillgångar i området, men då miljöopinionen var emot tvärvände aktien ned från 30 Nok till strax under 5 Nok för att under andra halvan av 2013 börja indikera en tydlig vändning. Delstaten Quebec är svårt skuldsatt och det står uppemot 10.000-15.000 jobb på spel vid en utbyggnad av Utica. Utöver skatteintäkter från dessa jobb samt affärsmässiga ringar på vattnet beräknas Quebec tillföras årliga royalties om ca 400 miljoner dollar. Min uppfattning är att Quebec inte har något annat val än att köra igång. Jag har sett bedömningar på värden långt över 100 Nok per Questerre aktie bara för Utica. ...

Två saker som ej skall få hända!

1) Bloombergs nyhetsbyrå kan visa att ABB sänt ut till information till analytikierna om att de i sina beräkningar ligger för högt angående ABB:s kommande vinst. Återigen visar ett börsbolag att de sänder ut “specifik” information till vissa utvalda. I sitt börskontrakt har de skrivit på att alla aktieägare skall få informationen från företaget samtidigt. Det är förbjudet att informera selektivt. 2) SKF skall böta 3 miljarder kronor till EU. Det sänds ut på fredagen innan jul. Det ordnas presskonferens på eftermiddagen. Då vet företaget att inte en enda journalist kommer. Julledigheten har börjat. ...

Analys av nuvarande innehav

Investor. När jag började köpa Investor låg substansrabatten långt över 30%. Den 30:e september 2013 var substansrabatten på A-aktien 28%. Portföljbolagen går hyggligt och för 2014 förväntas en utdelning på runt 4%. Belåningen är måttlig. Investor är verkligen något av ett irritationsobjekt bland journalister. Tidigare skrevs det hur dåligt det gick för aktieägarna och hur mycket cheferna gick betalt. Nu är man snål mot den egna ledningen tydligen. Sanningen är att de senaste åren varit en rejäl revansch för långsiktiga och tålmodiga ägare. Senaste tre åren har Investor utklassat index trots att man har ökat utdelningen rejält. Jag tror dock att det finns mer att hämta i detta välskötta investmentbolag. Ett givet innehav för mig. ...

Petrogrand vs Shelton del 2 Girighet

Redan den 25/11 vid Roberts föredragning på Aktiespararnas stora aktiedag i Göteborg kunde man ana att allt inte stod rätt till. Robert radade upp gynnsamma faktorer för investerare i Shelton Petroleum, men konstigt nog nämndes inte Sheltons dittills största affär på 215 miljoner kronor med Petrogrand som enligt Sheltons egna PM skulle kunna tillföra stora värden för bolaget. Man kan anta att det hänt något redan en tid dessförinnan. Närmare bestämt strax efter att Shelton med hjälp av Petrogrands första konvertibel på 30 miljoner kr som Shelton använt till att borra en ny brunn som gav överraskande bra resultat. ...