Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SinterCast mot nya rekord

Efterdyningarna av mässan i Detroit pågår som bäst. Spekulationerna är redan i gång om att GM nu sparkar igång ett megaprojekt som gick i stöpet under kraschen 2008-2009. Det handlade om 500.000 motorekvivalenter CGI vilket omedelbart skulle öka SinterCast produktion med ytterligare 30%. Mer info kan man läsa om i denna länk. http://autoindustrynewsletter.blogspot.se/2014/01/gm-to-revive-45-litre-cgi-diesel.html#more Idag meddelas vidare om stora framgångar i Kina. SinterCast har tecknat ett avtal om installation av Plus3000 i en av världens modernaste anläggningar. Ett konglomerat för fordonskomponenter. Jag kan inte garantera det men det är ingen vild gissning att det rör sig om monsteranläggningen som jag hintade om tidigt i december förra året. Det rör sig om en initial order som årligen medför produktion om 300.000 motorekvivalenter. Anläggningen lär ha kapacitet på ofattbara 6.000.000 motorekvivalenter per år. Se info http://www.reshamcausa.com/chinese-diesel-engine-block/ och där SinterCast pekas ut som partner här http://www.reshamcausa.com/strategic-partners. ...

Karo Bio: I väntan på PM!

I senaste blogginlägget skrev VD för KaroBio att man inte kan skriva kursdrivande info i bloggen. VD verkade en aning irriterad i det han skrev. Det kan jag hålla med. Delar av aktiebloggosfären och börsforum om KaroBio verkade ha inbillat sig att det skulle komma kraftigt kursdrivande nyheter innan jul eller kring nyår. Det enda som kom ironiskt nog var ett blogginlägg som konstaterade att bloggen är för att beskriva hur företaget arbetar. ...

2017-05-31 07:43 · bjaen

Betalningslösningar och insiderköp.

West International har tre fokusområden. Självbetjäning, Kortterminaler och Kassautrustning. Läs mer om dessa här: http://www.westint.se Vid första anblicken på bolagets ekomomi blir man inte jätteimponerad. Bolaget omsatte ca 40 mkr 2013 med ett negativt resultat. MEN. Insiders köper aktier i bolaget. Ledning, styrelse och huvudägare garanterade VEDERLAGSFRITT hela nyemissionen som nyligen avslutades. Den övertecknades kraftigt med en teckningsgrad om 278%. West Internationals VD Sten Karlsson har nästan tredubblats sitt aktieinnehav sedan i höstas och i den senaste Q3-rapporten skriver han i sitt VD-ord: ...

RaketPotential

Scandinavian Clinical Nutrion, SCN, lanserar nu i mitten av januari en ny enkel behandlingsform för att gå ned i vikt och därmed även få bättre värden som lägre blodfetter och stabilare blodsocker. Egentligen är det enkelt att minska i vikt. Gör av med fler kalorier än du stoppar i dig. Ändå är det så svårt eftersom just aptiteten är så svår att stå emot. Det kan många skriva under på. ...

Africa Oil - Lokichar passerade idag Lake Albert i storlek

Godmorgon, Att TLW samlar två träffar plus lite annat godis på en dag tolkar jag som att de en gång för alla vill göra upp med de som blankar deras aktie. Mycket information idag men ’better to be busy than to be bored’ som man sa till mig när jag jobbade på Morgan Stanley aktieanalys. Vi börjar med Amosing. Vilken träff. 160-200m net pay motsvarar 160*2.46=393m fat eller 200*2.46=492m fat om man räknar med mina estimat för vad en net pay meter motsvarar i Lokichar. Jag räknar med snitt av Lake Albert och Ngamia pre drill estimat. Detta motsvarar: 393*6/322.6*6.49/2 = 23.8kr/aktie eller 492*6/322.6*6.49/2 = 29.7kr/aktie om man räknar med $6/fat som jag gör. ...

En doldis: NEVI - New equity Venture International

Mitt intresse för bolaget Jag var lite nyfiken på bolaget VJ since 1890 som med Blondinbella som draglok verkar stå inför en turnaround. Vad jag upptäckte då var att ett litet investmentbolag ägde 63,9% av aktierna i VJ värt 14,9Mkr, samtidigt är deras BV bara 10,5Mkr. Det lät intressant, men skulle genast bli ännu mer intressant. För i Torsdags kom ett PM från NEVS (New Equity Venture International AB) där de berättade att de kommer att dela ut hela Sture Guld AB till de som är aktieägare i NEVS 5 dagar efter bolagsstämman: ...

Investeringskontrakt

Nödvändiga levnadsomkostnader ska aldrig stå för mer än 30% av nettoinkomster, om de gör det downsiza eller flytta etc. 15% av nettoinkomst från arbete ska sparas för förmögenhetsackumulering. Om inkomsten sjunker till vad som bedöms vara en låg nivå ska ändå minst 10% sparas för förmögenhetsackumulering oavsett nivå på inkomster. Resterande eventuellt sparande kan sparas för förmögenhetsackumulering om så önskas. Kort sagt de får disponeras så som uppfattas bäst. Minst 25% av förmögenhet ska vara i icke-finansiella tillgångar som hus, fritidshus eller ädelmetaller. ...

Medfield - troligt utbrott uppåt

Tekniskt rör sig aktier från trend till konsolidering. Mönstret upprepas hela tiden. Rörelse - sidlänges, rörelse - sidlänges. Precis som WESC som jag skrev om förra veckan befinner sig Medfield i en konsolidering sedan ett bra tag. I det större perspektivet är trenden uppåtriktad och utbrott sker oftare i riktning med trenden. Fundamentalt kan vi räkna med nyheter runt MD100 och utfallet från pågående studier. Aktiviteten på forumen har ökat de senaste dagarna vilket också är intressant. Det kommer att öka uppmärksamheten på aktien. ...

DECENNIETS TURNAROUND?

Anoto har tagit ett omfattande grepp på bolagets organisation och kostnadssida. Det kommer slå igenom med start q1 2014. Detta sker samtidigt som bolaget står på tröskeln till att slå igenom hos en ny generation surfplattor och efterföljande produkter. Bloggaren 123987 gör bedömningen att man gör en vinst på 25 öre per aktie före skatt för nästa år. Aktien handlas i 49 öre. Skatt betalar man inte under överskådlig tid. Det som lägger grunden förutom minskade kostnader är bl.a ett stort avtal med Kinas största förlag, China Publishing Group, samt ett avtal med elektronikjätten Panasonic som vill integrera Anotos teknologi i sina surfplattor. Andra exempel är Storbritanniens pågående satsning på ny teknologi inom sjukvården där Anotos produkter pekats ut som ex. ...

Sammanfattning av börsåret 2013

Text från min blogg investingforvalue.blogspot.com Rubrik 1: Sammanfattning av börsåret 2013 Rubrik 2: Lite tankar och anteckningar från årets gång. Rubrik 3: Warren Buffet-citat Rubrik 4: Om börsen:Svårigheten i att förutspå utvecklingen på börsen. Rubrik 5: Var tror jag personligen att börsen befinner sig just nu: Optimism eller pessimism? Rubrik 6: Vad är det för marknad och sentiment som verkligen är fördelaktig/fördelaktigt för en investerare? Rubrik 7: Hur jag värderar min portfölj just nu och inför kommande år och vikten av att aldrig glömma att fokusera på nedsidan. ...