Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Realist (EQL Pharma) Medfield m.m.

Man måste vara lite realitisk också. EQL Pharma må var en fin investering men det handlar ju om några års sikt, den lär inte göra 130% på en månad, var finns triggers för det? Dom går ju inte ens ut med vilka generika dom har i pipen för då börjar ett annat generika bolag sin process mot en liknande generika. Vad jag förstår handlar det om 2-3 år från start till mål. Vilket tyvärr innebär att till slut äts alltid first mover advantaget upp. Det var därför man gick rejält med vinst ett år och sen kom andra konkurrenter ut med sina preparat = vinsten föll dramtiskt. Vinstmarginalen är störst när det är 2-3 aktörer sen när det blir uppemot 10 st eller fler så gäller det i princip bara att täcka kostnaderna. ...

Natur Gas i febrig topp och nordisk el hakar på.

Sedan första gången sedaan 2010 är den amerikanska naturgasen nu över 5 USD. Slutkursen igår blev 5,18 i en urstark fredags session. Ni som tidigare har läst mina blogg inlägg vet att jag är väldigt positiv till just amerikansk naturgas och att jag har en målkurs på 7 USD att nås inom 1-3 år. Den drivande faktorn bakom uppgången är strängt vinterväder i Nordamerika, vilket har reducerat lagren på naturgas (supply) och ökat efterfrågan (demand). Det instrument (BULL BP Nat Gas Horizon X 2), som jag föreslog i mitt förslag till värdeportfölj för 2014, har i år stigit med 33,8 % (i SEK). ...

Lundin ökar i Lucara

Idag Fredag 24 Januari så har Lundinfamiljen ökat ditt innehav i Lucara. Ludin ökade i lucara även förra året och har nyligen fyllt på igen med ca 2.9 miljoner aktier. Lucara har gått bra under 2013 med en stabil uppgång. I och med Lundins ökning finns det säkert utrymme för ytterligare uppgång. http://www.aktiespararna.se/artiklar/borsen/Familjen-Lundin-okar-i-Lucara-och-Lumi/

AFRICA OIL kommande turnaround ?

De senaste rekar som finns att finna från de stora investmentbankerna pekar alla åt samma håll. Även de mest försiktiga, har rekat en kurs som ligger drygt 10 kr över dagens mycket blygsamma noteringar mellan 52-53 kr. Då frågar man sig. Är alla som har detta som yrke, att uppskatta vad ett bolag har för framtida utsikter, helt inkompetenta. Eller är aktien för närvarande helt felprissatt. Jag tror på det sistnämnda, för närvarande har vi ett sällan skådat köptillfälle i aktien. Nuvarande kurs ligger ca 25-30 % under ett uppskattat medianvärde från den samlade analytikerkåren. ...

2017-05-31 07:43 · mal

Sälj Emotra, RLS Global, Biolight

Han har tidigare varit vd för två andra börsnoterade bolag som utmålades som att de hade “mirakelprodukter” som skulle göra genombrott globalt och nå jätteintäkter: • Mediteam (Produkt: Gelé benämnd Carisolv för att laga hål i tänderna utan att tandläkaren behöver borra i tänderna.) • Biolight (Produkt: En magisk värmelampa för att fixa krämpor i kroppen.) Aktierna i båda dessa bolag sköt periodvis i höjden på aktieinvesterarnas förhoppningar, men inget av de bolagen blev det något av. ...

Hansa Medical - nu händer det!

Hansa Medical har enligt Bo Håkansson avslutat Fas I studien av IdeS. Resultat ska presenteras inom två veckor. Se presentationen från Investor Forum. Beskedet kommer 6 minuter in: http://www.redeye.se/webcast/investor-forum-stockholm-140121-hansa-medical Studien är egentligen inte bara en Fas I studie för toxicitet, utan vi får även besked om effektivitet. Med andra ord kan studien närmast betraktas som en Fas I/II studie. Marknaden för IdeS är värd miljarder, så vid positiva besked är det rimligt att aktien mångdubblas. Börsvärdet idag är 200 MSEK. Jämför t ex med Kanceras 315 MSEK eller WNTs 300 MSEK (WNT är för övrigt också grymt köpvärd). ...

Respiratorius: En trolig börsraket!

Respiratorius utvecklar läkemedel mot astma, Kol och framförallt Cancer. Företaget värderas till 75 miljoner. Jämfört med andra bolag i sektorn kan man då tro att det handlar om ett bolag med några fjuttiga prekliniska projekt. Det är där värderingen mot substansen i bolaget inte stämmer. Bolaget har pågående Fas2 tester inom Lymfom. De genomförde en framgånsrik Fas1 studie inom Lymfon VAL 001 som slutade i höstas där de skickade ut ett PM om det. ...

2017-05-31 07:43 · bjaen

Medfield - tradingläge

Medfield har brutit upp ur en lång konsolidering som jag tidigare skrivit om. Aktien stack till 22 kronor och har därefter rekylerat. Flera faktorer talar nu för att vi har en uppgång från 18 kronor till intervallet 26-27 kronor att räkna med. 1 Utbrottet ur den lång konsolideringen indikerar en längre trendrörelse och det vi ser nu är en fyra dagar lång rekyl i den trenden. 2 BTA-aktier har varit tillgängliga i fyra dagar. Säljarna är alltså de som suttit inlåsta. Då får vi en rekyl. ...

NEVI - Går som snabbtåget

För er som inte känner till New Equity så kan jag rekommendera att ni läser mitt blogginlägg från förra veckan. http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-doldis-nevi-new-equity-venture-international Aktien har förvissa dragit iväg med 30% sedan dess, men då även deras innehav i VJ since 1890 har gått upp samt att de kommit med intressanta nyheter så finner jag fortfarande aktien köpvärd. Nyhet nr 1: Sedan förra blogginlägget är att den extra bolagsstämman kommer att ske den 24’e Januari. I tidigare PM så har NEVI skrivit att de kommer att dela ut aktier i Sture Guld till de som är aktieägare 5 arbetsdagar efter bolagsstämman. Det bör om jag räknat rätt betyda att man senast måste köpa aktien den 26 Januari för att få vara med på utdelningen av gratisaktierna, då det tar VPC tre dagar att föra in aktieägarna i boken. ...

Sweden Mining AB - "Allt är inte guld som glimmar"!!

VARNING FÖR NYEMISSION!!! Sweden Mining AB, helägt dotterbolag till “ökända” Texas Onshore AB, gör nu en nyemission på 16 mkr för finansiera prospektering mm och kommer behöva minst 100 mkr till för att sen påbörja produktion. De påstår att deras guldreserver är 300 TON och att värdet är minst 16 miljarder kronor. Priset i emissionen motsvarar ett bolagsvärde pre money på 660 mkr. Det är “för bra för att vara sant!!!! Guldreserverna är i princip värdelösa. Deras memorandum är som ett 36 sidor långt Nigeriabrev! ...