Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sensodetect - Fyndläge

Aktiekursen i Sensodetect har sedan en tid tillbaka pressats hårt och är för tillfället kraftigt översåld. Tekniskt sett ser det bra ut på kort sikt där aktien har ett RSI-värde i stigande trend samtidigt som kursen faller, något som pekar på att ett kortsiktigt utbrott uppåt är att vänta. På längre sikt ser kursen ut att ligga i en svagt fallande trend. Detta scenario bygger givetvis på att goda nyheter helt uteblir och att det förblir tyst från ledningen, vilket förefaller mycket osannolikt. ...

Sälj Alphahelix-aktien

Inlägg av signaturen “Oliver Molse” på Svenska Dagbladets aktieforum (ons 29 jan 2014): Spekulativt köp AlphaHelix - Lovande potential Investeringscase För den riskvillige småbolagsjägaren så rekommenderas köp i en snabbväxare med god möjlighet att bli marknadsledare. Riktkursen sätts till 3,6kr och bolagets långsiktiga riktkurspotential är 10,2kr. Risken får ses som hög men också potentialen. (…) http://borsforum.svd.se/topic/558-spekulativt-köp-alphahelix-lovande-potential/?p=1354 Min kommentar: Alphahelix nu värt 90 miljoner kr vid börskurs 1,70 kr på Aktietorget. ...

Sintercast - stabil tillväxt, ökande vinster, inga skulder, utdelning

SinterCast med sin gjutteknik CGI har gått från ett överspekulerat förhoppningsbolag till att nu vara ett tryggt vinstgivade företag med god tillväxt. Gjuttekniken CGI ligger verkligen rätt i tiden, biltillverkare satsar hårt på att minska motorstorleken och förbrukningen, men samtidigt behålla kraften i motorn. CGI passar perfekt för detta. 2013 var ett trevligt år för aktieägarna med kraftigt ökad produktion och mycket bra kursutveckling. För 2014 kommer produktionen att fortsätta öka vilket sannolikt kommer att ge en bra kursutveckling under året. ...

Anoto dags för raketlyft- riktkurs 3 kronor

Anoto Anoto Group utvecklar och säljer produkter för överföring av handskriven text och illustrationer från papper och andra ytor som t ex whiteboard till digitalt format. Anoto arbetar genom licensiering av sin teknologi till partnerföretag och jobbar därmed inte direkt med slutkunder. De huvudsakliga marknaderna är Västeuropa, USA och Japan. Det finns budintressenter på bolaget och flera stora investerare har storköpt aktier i bolaget. Nu börjar det intressanta. Bill Gates meddelade i en intervju något högst intressant om vad han tror kommer bli nästa stora sak inom datorvärlden. ...

Africa Oil - det nya med dagens AFV artikel

God morgon Det som var nytt, för mig i alla fall, i dagens AFV artikel: Analytikerresa i februari Alla majors ex BP varit i kontakt med AOI Första gången man lyfter fram South Kerio som basin i klass med Chew Bahir. Chew Bahir har länge varit min personliga favorit efter Lokichar. Jag är ingen geolog, än mindre en duktig geolog som det finns gott om hos TLW men jag vet så mycket att desto närmare en existerande fyndighet man borrar desto större sannolikhet för träff. South Kerio är en ’splinter basin’ nära Lokichar som har Lokichar look-a-like karakteristika. ...

Prostalund - tekniskt utbrott i korten

Små bolagen bryter ut en efter en. Min senaste resa var Hansa Medical som gav >100% på ett par dagar. Ett annat bolag som är tekniskt intressant just nu är Prostalund, som har samma storägare som Hansa Medical - Bo Håkansson. Prostalund har konsoliderat i två månader. Volatiliteten har dragit ihop sig ordentligt och är riktigt låg. I dessa scenarion kommer det ofelbart en kraftig rörelse. Med tanke på vilken marknad vi befinner oss i lär den komma snart. Egentligen kommer köpsignalen först om 22 kronor passeras, men på dagens 20 kronor är det en bra chansning att den kommer. ...

Emotra - seriöst?

Bolaget anger att metoden med 97 procents säkerhet (sensitivitet) visar om en person befinner sig i riskzonen för självmord. Det är extremt tunt med information om hur man kommit fram till detta. Det ges en referens till en vetenskaplig artikel. Artikelns abstract är fritt tillgängligt på Internet, dock inte hela artikeln. Hittar ingen uppgift om hur ofta man får falskt positiva resultat. Abstractet antyder, utan kvantifiering, att även specifiteten är god. ...

Sälj Cassandra Oil

Signaturen “Naxstastic” i ett inlägg om Cassandra Oil på aktiemäklarfirman Avanzas aktieforum mån 27 jan 2014 kl 11.01: “väntans tider Riktigt pressad kurs. Jäklar vad det kommer skjuta på besked!” www.avanza.se/placera/forum/inlagg-anvandare.48331.html#3286638 Min kommentar: Riktigt uppblåst aktiekurs i Cassandra. Bolaget värt ca 1,2 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs 43,80 kr. Dvs för att motivera den värderingen bör bolaget tex inom senast 4-5 år nå ett nettoresultat kring åtminstone 100 miljoner kr per år. ...

Rederiet del 3

Nu när etapp ett har nåtts är det det dags för lite eftertanke. Min målkurs har infriats och ligger i överkant av det spann jag förutspått. ( se rederiet och rederiet del 2). Slutkurs för fredagen hamnade så högt som 6,5 kr, vilket motsvarar tidigare toppar runt 7 kr. Nu måste det till något extraordinärt för att få kursen att fortsätta uppåt. Uppköp eller en rapport som med råge överträffar allas förväntningar. Det sistnämnda är väl knappast att tänka på, även om rapporten sannolikt blir bra så lär det inte bli någon skräll. ...

2017-05-31 07:43 · mal

Stor marknadsrabatt i Kopy Goldfields, öppnar upp för en extremt god risk/reward sett till verkligt värde.

Nu har dessa avsiktsförklaringar gjorts och aktien har nog aldrig vart så här populär, omsättningen var väldigt givande att se i samband med nyhetssläppet som skedde i slutet på November. Nu har de gått en liten tid och marknaden verkar av kursen att dömma gjort ett stort generalfel igen, aktien handlas till kraftig rabatt och detta är sådant som gör aktiehandel så intressant, när risk/reward gör att man bara måste gå in i ett papper. ...

2017-05-31 07:43 · rika