Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Genesis på spåret - tag plats

Sammanfattning Föregående analys Senaste kvartalet var det tredje i rad på en ny nivå i omsättningen, nettoomsättningen var 11,296 miljoner en ökning med drygt 67% från föregående år och 17,3% från föregående kvartal. Tillväxten var större än förväntat även om föregående kvartal innehöll semesterperioden. (Netto)Vinsten för kvartalet hamnade på 1,883 miljoner innebärande en vinstmarginal på 16,7% före skatt. Marginalerna var något sämre än föregående kvartal men på en hög nivå. Det är rimligt att det i första hand beror på en variation skapad av produktmixen i kvartalets försäljning. ...

70 Miljardersmarknad utan konkurrens

70 miljarders marknad utan konkurrens Pledpharma PledPharma inriktar sig framförallt på att utveckla PledOx® för att förebygga allvarliga biverkningar av cellgifter och är nu i en pågående Fas llb studie. Bolaget grundades 2006 av 4 st professorer, 1 docent, 1doctor samt en1 lektor.Mest intenationellt känd lär nog Professor Louis J Ignarro vara då han fickNobelpriset i fysiologi/medicin år 1998. Bolaget är noterat på First North och har ett BV på knappt 400 miljoner kronor. ...

Josab (2014-02-02) update

Aktietorgets ”felsteg" i veckan som gick orsakade en del konsekvenser! http://aktietorget.se/finwire/NewsItem.aspx?guid=FWS00002F9 Ända sättet att skydda sig mot dessa ”felsteg” är att införa funktioner där företagen själva får fylla i sina uppgifter med e-leg som verifiering. Samma system som skattverket m fl instanser så kan vi undvika den” mänskliga faktorn” som uppstod hos Aktietorget. Information från från Kinesisk media samt ICW. Heilongjiang InterChina Water (ICW) has announced its third investment in the Scandinavian water tech sector in six months. It is part of a growing desire among Asian water companies for European tech exposure. ...

2017-05-31 07:44 · dj10

Analys av Mackmyra Svensk Whisky

Peter Lynch menar att vi alla har ett eller flera områden där vi har ett informationsövertag gentemot institutionella placerare. Det handlar om att upptäcka produkter och företag i ett tidigt skede långt före det att det professionella investerarkollektivet fått upp ögonen för bolaget. Eftersom jag har nära till Mackmyra Whisky och är en alltmer passionerad whisky-drickare har jag under senaste månaderna försökt bilda mig en uppfattning om produkterna och företaget. Jag har försökt smaka så mycket av Mackmyras whisky som jag kommit över de senaste månaderna. Jag har även varit på en destillerivisning med tillhörande provning. ...

Otroligt intressant investering 2014.

Introduktion Plast är egentligen något jag tagit för givet och inte direkt sett som en möjlig investering men detta tog en rejäl vänding när jag snubblade över detta bolaget. Plast och kompositindustrin tar över världen och är en enorm marknad, kan du tänka på något som du har som inte innehåller plats? Plast och kompositer ersätter idag mer och mer i vårt moderna samhälle och ger tillverkare en möjlighet att masstillverka sin produkt både billigare,lättare och bättre. Tillverkare vill narturligtvis utöka andelen plast/komposit delar i sina produkter men dagens teknik sätter stopp då plasterna inte håller tillräcklig kvalite. ...

2017-05-31 07:44 · bsv

Taurus Energy - triggerlista

Länk till rapporten: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=68045&Language=1 Kommande triggers/potentiella nyheter 1. Tester pågår med ett oljebolag avseende jästen Xyloferm T11. Letter of intent på gång. 2. Tester av Xyloferm T12 pågår med ett franskt bolag med samarbete i Kina, enligt rapporten är avsikten att teckna ett letter of intent med det franska bolaget i närtid och därefter kommunicera detta via pressrelease. 3. Tester pågår tillsammans med SEKAB och en hemlig amerikansk enzymproducent där letter of intent redan är tecknat. Avsikten är att presentera detta samarbete via en pressrelease inom kort. Kan det vara Dyadic? ...

Oroliga tider kräver ändrad riskprofil

2014 började utmärkt innan oroligheter i tillväxtmarknaderna fick världens börser att retirera. Kinas stagnerade tillväxt och den turkiska lirans kraftiga värdeförlust var tydliga varningssignaler på att oroligheter vankades. Den 29:e januari sjönk amerikanska index till de lägsta sedan november förra året då vinstrapporteringen från storbolagen blev en besvikelse. Federal Reserves beslut om att reducera QE med 10 billioner per månad ökade min besvikelse ytterligare och resulterade i att liran försvagades som mest 2.4 % på beslutsdagen. ...

Medfield, EQL, Prostalund, We - tekniskt

Vi börjar med den tråkigaste först - We. Jag påpekade för ett tag sedan att aktien laddade för en rörelse. Det mesta pekade på uppgång. En rörelse fick vi men den blev nedåt med besked. Inga nyheter av dignitet har kommit och anledningen till nedgången kan jag inte se är annat än en svag börs. WNT gjorde ett kraftfullt uppställ från sitt lågvolla läge och nådde över 31 kronor. Därefter befinner sig aktien i en brutal rekyl. Förmodligen har vi ett säljtryck från speckare som råkat illa ut i Kancera och vill bli av med risk - då säljer de utan urskiljning. Tekniskt betraktat så ser dock WNT fortfarande bra ut. Det handlar om en rekyl i en stark upptrend. ...

Avanza vs Nordnet

Generellt är aktier i aktiemäklarfirmor farliga saker. Intäkter och resultat för aktiemäklarfirmor kan variera kraftigt beroende på börsens utveckling. Aktier i aktiemäklarfirmor bör därför värderas till ett lågt p/e-tal. För internetbaserade aktiemäklarfirmor som Avanza och Nordnet har det därutöver historiskt funnits ett strukturellt tillväxtelement i form av att de har kunnat ta kunder från “gammelbankerna” (de fyra svenska storbankerna SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank) varigenom folk traditionellt handlat med aktier. ...

GENOMBROTT NÄRA - STOR JACKPOTCHANS

Det på börsen hemlighetsfulla Taurus Energy har tidigare utsetts till ett av världens 30 mest spännande bioteknikföretag. I Sverige är det många som kräks när Etanol kommer på tal men ute i den stora världen verkar drivmedlet ses som ett av många andra komplement till oljan. Framför allt är det etanolens inblandning i bensin som driver på efterfrågan. Genombrottet för 2:a generationens etanol, där restprodukter inom framför allt skog och jordbruk kan tas till vara, närmar sig nu stora rubriker och det är sannolikt från USA som den första stora bomben kommer. Undertecknad har inte glömt den mycket positiva studien frånGeorge Washington University från år 2010. http://www.taurusenergy.eu/PDF-dokument/G_Washington_studentrapport.pdf ...