Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Funderingar kring säkerhet

Det hände en av mina nära och kära i veckan. Kriminella lyckades komma över både kod och bankkort och tömde kontot det var kopplat till i en bankomat. Troligtvis har de filmat när koden slogs in och sedan har en skicklig ficktjuv roffat åt sig plånboken. Men det kunde faktiskt gått ännu värre i detta fall. Det är nämligen så att det finns banker (jag tänker inte nämna namn) som har lösningar där personer med de uppgifter de kom över i detta fall skulle kunnat tömma både sparkonton och kanske till och med aktiedepåer. Detta eftersom de också lyckades komma över körkortet och därmed hade tillgång även till personnumret. ...

Oroliga börstider?

Tjenare bjuder på en gratis video därvi tittar på börsläget inför kommande vecka. Cheers! http://www.youtube.com/watch?v=FoYUzl6Qrw4&feature=c4-overview&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:44 · bubo

Cellavision: I startblocken för "en Vitrolife"

En kort uppdatering inför CellaVisions rapport på torsdag. Bolaget meddelade den 15 januari att året hade avlutats starkare än väntat och att intäkterna växte under Q4 med 28-30%. Detta kan jämföras med Redeyes förväntning på 0%. Aktien tog ett stort skutt upp över 20 kronor till följd av bolagets guidance men har sedan fallit tillbaka till 18.50-19 kronor. Jag anser att detta utgör ett ypperligt köpläge i ett av börsens mest intressanta småbolagscase. CellaVision kan vara i en position liknande den som rådde i Vitrolife för två år sedan, när jag skrev en hel del om bolagets lönsamhetspotential. För två år sedan hade Vitrolife rörelsemarginaler på mediokra 10-12%, trots bruttomarginaler uppemot 70%. Trots stark intäktstillväxt lyckades Vitrolife aldrig få hävstång på marginalerna. Tills det plötsligt hände. Det var säkerligen en kombination av faktorer, med viktigast av allt som jag ser det var nye VD Thomas Axelsson, som införde ett starkt marginalfokus. Belöningen har inte låtit vänta på sig. I det senaste kvartalet var den underliggande rörelsemarginalen fantastiska 26% och aktien är upp över 200%, justerat för avknoppningen av Xvivo. ...

In med Acando och Micronic

Både Acando och Micronic är bolag som jag känner väl igen. När jag läer dessa två analyser och dessutom bildar min eget intresse kring de så tycker jag att de ser intressanta ut. Kommentar. Duktig ledning har en stor betydelse om ett bolag har stor konkurrens eller om produkten känns knackig. Acando har en bra ledning som har förvaltatat bolaget på ett bra sätt. Det är dock mest utdelningen som intresserar mig i fallet även om bolagen i sig också är stabilt. Det finns en stor konkurrens bland IT-Aktier. Därför behövs det enligt mig en extra krydda som i detta fall är utdelningen. ...

Sälj Kopparbergs Bryggeri-aktien

Skrivs inte mycket om KB-aktien på olika aktieforum etc. Någon som har en uppfattning om aktien (dvs om den är köpvärd eller säljvärd etc)? Q4/2013-resultatrapporten ska komma först tors 27 feb 2014 tydligen (dvs 3 veckor från idag tors 6 feb 2014). KB nu värt ca 1,4 miljarder kr vid börskurs 67,50 kr på NGM-börsen: http://www.bloomberg.com/quote/KOBRMTFB:SS Bolaget är helt enkelt ett bryggeri som producerar öl, läsk och cider etc. Bland produkterna finns bla varumärkena: ...

Exini nästa raket

Exini är Bo Håkanssons bortglömda bolag på First North. Prostalund och Hansa Medical har stuckit iväg enligt plan och nu kommer nog den stora massan snart att hitta till Håkanssons Exini. Bolaget värderas på 6 kronor till ca 66 MSEK. Det är tokbilligt. Min fundamnetala riktkurs ligger på 20 kronor. Bl a denna bloggare har skrivit mycket om Exini och värdering: http://www.redeye.se/aktiebloggen/exini-diagnostics/exini-genombrott Bl a fick bolaget i höstas en order värd 50 MSEK! ...

Köp Unlimited Travel Group - Värderingen är omotiverad låg

Rekordresultat Bolaget presenterade nyligen sin Q4 och årsrapport där bolaget presenterade ett rekordresultat för helåret. För Q4 uppgick EBITA resultatet till 14,9. Nästan tre gånger bättre än föregående år. God direktavkastning Styrelsen föreslår 1kr per aktie i utdelning vilket är 43% utav nettoresultatet exklusive goodwillavksrivningar. Detta motsvarar en direktavkastning på 6,2%. Bolaget hade kunnat dela ut betydligt mer. Hög rabatt Man kan se UTG som ett nischat investmentbolag - i så fall är investmentbolagsrabatten 50% vilket är högst på börsen. Net asset value per aktie är 35kr. ...

Sälj Kancera-aktien

Kancera är börsnoterat på Stockholmsbörsens småbolagslista First North. • I nov 2012 nådde Kancera-aktien bottennivån 0,42 kr. • Därifrån steg den till en toppnivå på 10,05 kr 20 jan 2014. • Och i skrivande stund (kl 16.16, ons 5 feb 2014) ligger kursen på 2,70 kr. Bolaget ändå värt över 200 miljoner kr på börsen vid denna börskurs (ca 77 miljoner utestående aktier gånger börskursen 2,70 kr): http://www.bloomberg.com/quote/KAN:SS Är den nuvarande värderingsnivån på aktien motiverad (dvs 2,70 kr per aktie)? ...

Tio skäl till varför du ska köpa guld

Just nu är intresset för guld på absoluta botten och många menar att den uppåtgående trenden för guld har brutits. Men om man tittar på det fundamentala för guld så är trenden fortfarande uppåt och jag skall här ange tio skäl varför. 1) Trots att FED har börjat med neddragningar av sina stimulanser så har vi fortfarande mycket stora stimulanser runt om i världen. Att trycka nya pengar innebär att värdet på det man ökar kvantiteten av kommer att minska och eftersom guld är en valuta som man inte kan trycka mer av kommer värdet över tid att öka. ...

2017-05-31 07:44 · gold

ProstaLund – Unik position - Starkt köp!

ProstaLund är ett svenskt medicintekniskt bolag. Företaget är ledande inom utveckling av innovativa produkter och behandlingar inom urologi och har patenterat CoreTherm. CoreTherm är en individanpassad värmebehandling för godartad prostataförstoring (BPH). CoreTherm används redan idag på sjukhus i Sverige men även runt om i världen. Bolaget har med sin patenterade behandlingsmetod mycket goda framtidsutsikter. Behandlingsmetoden finns redan idag på marknaden och genererar intäkter. Individanpassad värmebehandling CoreTherm är en unik behandling som ger avsevärda och bestående förbättringar för män med godartad prostaförstoring. CoreTherm är ett alternativ till starka tabletter, ofta med biverkningar som följd. CoreTherm är också ett alternativ till operation och sjukhusvistelse. Coretherm är en minimalinvasis behandling som använder mikorvågsenergi för att bort den extra vävnad som ofta blockerar urinflödet. CoreTherm är unikt på så sätt att man under hela behandlingen som tar ca 15 minuter mäter temperaturen i prostatan. För att behandlingen skall bli så effektiv som möjligt är det mycket viktigt att man uppnår rätt temperatur. Här skiljer sig ProstaLunds behandlingsmetod CoreTherm mot äldre tekniker. Med CoreTherm kan läkaren individuellt ställa mängden mikrovågsenergi och längden på behandlingen. ...