Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sälj Trelleborg-aktien

Vilken kursutveckling Trelleborg-aktien har haft, efter att Trelleborg nästan var uträknat under den globala finanskrisen 2008/2009. • När finanskrisen var som djupast i mars 2009 kunde Trelleborg-aktien köpas för under 10 kr. Det var bla i ungefär samma veva som Trelleborg under våren 2009 blev tvunget att be aktieinvesterare om ett kapitaltillskott på över 2 miljarder kr för att stärka upp sin finansiella ställning: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2590594.ece T sålde då ut ca 181 miljoner nya aktier för 12 kr per st. ...

JOSAB (2014-02-10) REKRYTERAR

Man börjar nu skönja flera faktorer avsende Josabs expansion i Kina. Fabriken i Kunshan som Josab & Vataple har i ett Joint Venture och som byggs ut med över 30.000m2 för att kunna klara av massproduktionen av Josab Internationals unika patenterade ekologiska vattenreningsanläggningar skall nu bestyckas med ingenjörer i den nyskapade divisionens toppskikt. (Notera att DD-processen med ICW fortfarande pågår men att fabriken laddar för fullt sedan 6 november 2013 för massproduktion) ...

2017-05-31 07:44 · dj10

Bioinvent: Upp till bevis!

Fjärde kvartal Oktober – december 2013 - Nettoomsättning +55 MSEK(9,3) - Uppskattade periodens kostnader -20 MSEK(-49,2) - Resultat efter skatt +20 MSEK(-21) - Resultat per aktie +0,23 KR(-0,29) - Förväntade Likvida medel per 31 december 2013 +60 MSEK (+100 MSEK) . Kommentarer: Samlade intäkter från Bioinvent avtal med Bayer, plus övriga uppnådda milstolpar på totalt 55 miljoner kronor samt rejäla kostnadsminskningar gör det möjlig för Bioinvent att redovisa positiva resultat på ca 20 miljoner kronor per fjärde kvartalet. Som vi ser så har andra halva och slutet av 2013 än andra goda nyheter även förväntas vara god i siffror. Intäktssiffror för fjärde kvartalet är ur publicerade siffror i samband med senaste rapporten. Däremot kan även funnits några dolda intäkter som vi inte än känner till. Då får vi ett resultat som är högre än det jag angivit ovan. ...

Alteco Medical - ljudinspelning från presentationen i Stockholm

Sista teckningsdag är på onsdag. Jag var på presentationen i förra vecka och fick ett mycket positivt intryck av bolaget och min känsla är att merparten av de övriga i publiken också fick det. Jag gjorde en ljudinspelning som den som är intresserad av kan ta del av på nedanstående länk https://skydrive.live.com/?cid=EC17D04D555B44B0&id=EC17D04D555B44B0%21107 Länk till memorandum och teckningssedel: http://www.aktietorget.se/InvestorIssue.aspx?ID=516#ID_516 Jag har tecknat, men självfallet ska alla göra sin egen bedömning av bolaget. ...

Spago Imaging- Dags att vakna?

Spago Imaging har inte gjort mycket väsen av sig på Aktietorget sedan det listades under senare delen av 2012. Men nu kan det vara betydande nyheter på väg och ge bra skjuts åt kursen norr ut, om allt vill sig väl. Spagos huvudsakliga projekt är SpagoPix, är en kontrast vätska för MRI, magnetröntgen. Kanske inte inte lika spännande som ex cancermediciner men att upptäcka cancer i tid är troligen lika viktigt som att kunna bota det efter upptäckt. ...

2017-05-31 07:44 · bsv

Precio - rekordår 2014?

- - - Snabbgenomgång - - - Justerad VPA för 2013: 0.43 Likvida medel per aktie: 2.9 SEK Dagens kurs: 7.0 SEK Reservfonden per aktie: 5.17 SEK Eget kapital per aktie: 9.26 SEK *Företaget har växt med 10-12% årligen de senaste 5 åren. Tyvärr har inte lönsamheten hängt med i samma takt som tillväxten, mycket pga dålig kostnadskrontroll. *Pga dålig kontroll över kostnaderna har åtgärder gjorts och en ny VD har tillsats under 2013, med full fokus på företagets finanser ...

Sälj Atlas Copco, Gunnebo

Inlägg på tidningen Dagens Industris aktieforum Börssnack av signaturen DAXtrader (idag mån 10 feb 2014, kl 9.10): _Börsveckan Atlas Copco och Gunnebo rekas._ _Vad tror panelen? http://www.tradingportalen.com/borsveckan-koprekar-atlas-copco-och-gunnebo/_ http://borssnack.di.se/?f=1&t=2192286#msg14851751 Dvs aktietidningen Börsveckan har i sitt senaste nummer köprekommendationer för aktierna i bolagen Atlas Copco och Gunnebo. Min kommentar: Båda aktierna verkar dyra: Atlas Copcos A-aktie ligger i 176 kr (i skrivande stund under förmiddagen mån 10 feb 2014). Atlas Copcos resultat per aktie 9,92 kr under 2013 (-13% från 2012). ...

Nexam-Kommersiella genombrottet är här.

Som jag skrev i min blogg den 31:a Januari så trodde jag Nexam stod inför ett väldigt bra 2014. Ja vad kan man säga, 2014 har börjat väldigt bra…även om lite oväntat. Enligt VD:ns uttalande från 2013-11-25 så hade jag förväntat mig att det var denna order som vi skulle få se först under 2014. https://www.avanza.se/placera/telegram/2013/11/25/nexam-pet-skumtillverkare-kan-bli-breakeven-kund-2014-vd.html “Den världsledande PET-skumstillverkaren har meddelat ytterligare lyckade tester i sin pilotanläggning. Detta har stärkt deras engagemang och ökat deras insatser i projektet och de förbereder nu för test i reguljär produktion under sista kvartalet 2013. De har meddelat att vid lyckade resultat kommer kommersialisering att ske till flera stora applikationsområden”, ...

2017-05-31 07:44 · bsv

Transcom, Net Insight och Softronic i väntan på torsdag och fredag.

Själv säger jag avvakta och se vad som händer. Kommer att läsa dessa bolagsrapporter. Men hur det går vågar jag inte analysera. Jag själv tänker alltså avvakta. Samtidigt skulle det vara intressant att veta om någon annan har en annan åsikt. Det finns säkert någon som har bättre erfarenhet, känsla och kunskap angående dessa bolag. Om jag förstått rätt så är Transcom ett Calcenterbolag och Net Insight ett bolag mot olika tekniska verktyg inom datorer och framför allt streaming. ...

NEJ-tack till Rehact!

Läser man igenom Q3-rapporten från REHACT AB blir iaf jag mörkrädd. Där pratar nämligen bolagets VD Svante Bengtsson i flera avsnitt om aktiekursen istället för bolaget i sig. Titta bara på uttalandena nedan: “Vi tror att en friare rörlighet långsiktigt kommer att gynna kursutvecklingen” “Teckningskursen är idag väsentligt under de nivåer aktien har handlats för den senaste månaden och dessutom får de som tecknar nya akter en vederlagsfri teckningsoption som kan ge ytterligare möjlighet att teckna till förmånlig kurs i maj 2014” ...