Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Säkert köp

Confidence utvecklar och säljer säkerhetslösningar. Man är en systemintegratör som ökar kundernas effektivitet genom att förena IP-teknologi med traditionell säkerhetsteknik. Bolaget erbjuder en komplett portfölj av oberoende integrerade produkter och tjänster inom riskanalys, säkerhet, access, larm, brand och IT infrastruktur till företagskunder och kunder inom offentlig sektor. Man har idag 60 personer anställda. Säkerhetsprodukter är till viss del är ett måste för näringsidkare och utvecklingen gör att man hela tiden behöver se över och uppgradera sin säkerhet. Det ger säkerhetsprodukter ett visst motstånd mot konjunktur variationer och lägger dem tidigt i återhämtningen då konjunkturen förbättras. ...

Bra besked från Studsvik och kursen lyfter

En dag tidigare än annonserat så presenterade Studsvik sitt årsbokslut. Den stora nyheten var att man - äntligen -, efter år av bekymmer, säljer huvuddelen av sin amerikanska verksamhet till Energysolutions. Verksamheter som säljs är Erwin och Memphis, innehavet i Semprasafe samt delar av THOR-patenten. Värdet på hela affären blev 23 MUSD vilket ger ett kassaflödeseffekt för Studsvik på 88 MSEK. Kvarnstenen runt halsen, i form av ovanstående verksamheter är nu borta, och som aktieägare i Studsvik säger jag bara: ÄNTLIGEN. ...

Den perfekta stormen

Federal Reserve tog hösten 2008 och 2009 mycket aggressiva och kreativa åtgärder som stimulanser – nollränta, kvantitativa lättnader, muntliga försäkringar, statistik som ska visa på bättring, tal om gröna skott, olika index som lär visa att det vänt. Metoderna har varit många. Men faktum kvarstår: efter sex år är inte varken USA:s eller Europas ekonomier självgående. Vi har aldrig kommit ur recessionen och depressionen. Det enda som håller detta luftslott uppe är just en mängd artificiella, en massa konstlade medel som Federal Reserve och ECB vill ska lugna marknaderna och åter ingjuta hopp. Federal Reserve försöker blåsa upp hundratals nya bubblor i hopp om att några ska “bita sig fast” och få ekonomin att skjuta fart igen. ...

Biolight-lågvärderad raket.

Biolight tillhandahåller ett patenterat system för effektiv, smärtfri och säker behandling av främst sår och andra inflammatoriska tillstånd. De tre användningsområdena är humana vårdapplikationer, där forskning pågår kring behandling av diabetessår, behandling av skador inom hästsport samt estetisk behandling av dermatologiska defekter. Biolight har nyligt fått FDA godkännande för att sälja deras produkt på den stora Amerikanska marknaden. Potentialen är enorm och med FDA godkännandet så kommer penetreringen av övriga marknader att gå smidigare. ...

Africa Oil blir spännande igen? Shamaran har det svårt.

Att Afrika har bra tillväxt är väl ingen nyhet direkt. http://www.dn.se/ekonomi/afrikas-tid-ar-har/ http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/snabbaste-tillvaxten-finns-i-afrika_7347204.svd http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Afrika---framtidens-tillvaxtmaskin/ Det finns en hel del artiklar om det. Men Afrika har också krig krig och åter krig. I Somalia finns fortfarande Piraterna som ligger och stör. Detta för att ta ett exempel. Det har Lundinarna märkt och börjar mer och mer koncentrera sig på Kenya där det kanske inte är lika farligt. Frågan är vad som händer. För inte så länge sedan ville Carl Bildt skicka trupper till centralafrika. Kriget mellan Nord och Sydsudan påverkar också en hel del säkerligen. ...

Sheltons reservuppdatering avgör Petrogrands öde

Att man väljer att göra ett stort spektakel av detta är för att enligt mig sitter man på goda nyheter som man vill “skryta” med och därför slår på den stora trumman. Det är även i denna stund som Robert Karlsson troligtvis vinner över småägarna (och även de större aktieägarna) i Petrogrand, vilket jag tror att man gör. Man har tidigare gått ut med informationen med att reserverna kommer att ligga på minst 100 % upp från tidigare reserver som var 1 miljon fat 1P på Rustamovskoye-fältet. Då sandstensblocket var , som Robert själv säger, betydligt större än vad man förväntat sig under borrningen. ...

Sälj Fabege, Seamless

Fabege Signaturen “StorVd” i ett inlägg på tidningen Dagens Industris aktieforum Börssnack idag tis 11 feb 2014, kl 18.23: _Fabege stänger på dagshögsta Och högsta på flera år för den delen. Ett av de bolag som kommer tälja guld av den bostadssituation som finns i landet._ Själv sitter jag väl förspänd och väntar på en smarrig utdelning. En resa till USA står på programmet för dem som undrar hur pengarna ska förvaltas. ...

Gunnebo för den långsiktige.

Gunnebo var starkare 2011 som företag än vad det är nu. Aktie var dock runt 51 kr och nu är den inte ens 40. Kortsiktigt kommer den inte heller att gå till 40 den kommer att pendla mellan 36-39 om och då säger jag om det inte blir något hyperpositivt eller i värstafall något hypernegativt. Borgvall fick smaka på tråkiga grejer av USA:s budgetneddragningar p.g.a. att Obama och Republikarna som trots allt har en majoritet i riksdagen inte har kommit överrens. Lägg där till valutor. ...

Firefly´s Q4 som väntat, nästan.

Tidigare analys Orderingången ökade med 8% jämfört med föregående kvartal och orderstocken steg med ca 4% från förra kvartalet. Omsättningen var i nivå med förra kvartalet, så långt en stark rapport. Överraskningen var att rörelseresultatet som kom in på 3,2 miljoner mot föregående kvartals 8,4 miljoner vid i princip samma omsättning. Vd’s förklaring till rörelseresultatet är att ”Bruttomarginalen varierar i bolaget beroende på mixen av det vi fakturerat dvs relationen mellan service, reservdelar, system och installation. Under Q4 perioden har bland annat mängden installation varit högre jämfört med Q3.” ...

Africa Oil - reserver, värdering, skatter, politik, korrelationer och morgondagen

Reserver Jag har nu gjort en riktigt nördig övning då jag baserat på auditors historik gör en bedömning av vad de skulle sätta för 2C resources för Lokichar idag. Tittar man på senaste auditors rapporten så ligger 2C/Best Estimate på 65%. Det är bara två observationer i samplet då vi inte har något Best Estimate för Etuko men det är en högst rimlig ratio i detta tidiga skede av exploration kampanjen, skulle jag säga. ...