Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Råvarornas år!

Råvaror! Im back! Kommer inte ihåg hur länge sen det var som jag skrev ett blogginlägg. Jag är fortfarande extremt aktiv på börsen, men har inte haft tid att blogga så mycket. Jag tror att 2014 kommer att bli råvarornas år. Aktier är för sent att köpa och då får man vända sig till alternativa investeringar. Jag kikar mycket på råvaror som Guld, Silver, Majs och vete. Gällande aktier och exempelvis den amerikanska börsen så förväntar sig många någon form av blow off top. Ett megarally som bara fortsätter tills alla är ombord och då kollapsar allt! ...

Novus Group International starkt Q4 rapport

Novus sysslar med marknadsundersökningar och startade 2006. Novus affärsidé är att kombinera traditionell undersökningsmetodik med nya medier och strategier och var ex först ut med sms undersökningar vid valet 2006. I november 2013 kom PMet ””Project ignorance” Gapminders studie som utvecklats tillsammans med och genomförts av Novus, till syfte att kartlägga den allmänna kunskapsnivån om de viktigaste globala trenderna. Den svenska delen uppmärksammandes stort av bl.a. Dagens Nyheter som gjorde en stor artikel om mätningen och presenterade den på förstasidan. ...

Vaskat fram två nya portföljbolag

Jag var tvungen att ordna fram med likvider till köpen och sålde därför två utmärkta bolag. Först minskade jag rejält i Handelsbanken. Ja, det är ett fantastiskt företag, men kursen har nu dubblerats på tre år. Jag tror det finns bättre investeringar på medellång sikt där ute. Sen har jag också sålt allt i Hufvudstaden. Jag köpte därför att kursen hamnade ca 10% under substansvärde. Men nu har substansvärdet skrivits upp lite och kursen gått upp ca 15% sedan inköpet så jag ser ingen större uppsida i nuläget där heller. Också ett fantastiskt bolag på alla sätt. ...

Taurus - Nu exploderar marknaden för 2:a generationens etanol

Taurus Energys (noterat på Aktietorget) aktiekurs har rusat med snart närmare 100% nu sedan min köprekomendation vid årsskiftet. Trots det menar jag att det fortfarande finns en enorm potential i aktien! Jämför gärna Taurus med ett medicinteknikbolag som ligger i Fas III tester och står inför sitt kommande genombrott. Taurus har produkten/jästen, marknaden för produkten är mogen och börjar ta fart, de första avtalen lär således inte ligga långt borta… ...

Sälj Mavshack, Rörvik Timber

Mavshack I sina resultatrapporter verkar Mavshack ej ange siffror för separata kvartal, utan klumpar ihop siffrorna för delårsperioderna jan-mars, jan-jun, jan-sep och jan-dec. Fick dock fram följande siffror för de senaste kvartalen om man separerar ut dem från Mavshacks senaste resultatrapporter: Intäkter: q3/2012: 0,5 miljoner kr q4/2012: 1,6 miljoner kr q1/2013: 1,1 miljoner kr q2/2013: 0,9 miljoner kr q3/2013: 1,0 miljoner kr (+111%) q4/2013: 2,1 miljoner kr (+25%) Nettoresultat: q3/2012: -1,9 miljoner kr q4/2012: -2,8 miljoner kr ...

Heta Oljesektorn!

Hejsan här kommer en video där jag först visar min syn på börsläget och äveen en intressant sektor som jag tittar närmare på längre in i videon. Hoppas ni finner filmen intressant. http://www.youtube.com/watch?v=MU8jeO_Pz9k&feature=c4-overview&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ Mvh

2017-05-31 07:45 · bubo

Lönsamt BULL kafferep

Tipset om att köpa ett Bull certifikat i jordbruksråvaran Kaffe blev en vinst lott. De senaste två månaderna har kursen, på det föreslagna certifikatet, Bull Kaffe X2 H, stigit med (vid stängningsdags idag) 103%. Så här skrev jag bl.a.: En sak är jag trots allt helt säker på; när priset börjar att stiga så kommer det att gå väldigt snabbt uppåt (då alla som ligger “korta” i kaffe idag skall byta fot). ...

Uppdatering av 'Analys Guideline'

Uppdatering analys För detaljer och antagande samt en närmare genomgång av Guideline, hänvisas till originalanalysen som publicerades 2013-12-16. Efter Bokslutskommunikén som kom i början av februari har Guidelines aktiekurs gått ned med cirka 20%. Detta är något av ett mysterium då de siffror som presenterades var i linje med våra förväntningar, och inte på något sätt dåliga för ett bolag som då värderades till strax under 100 MSEK. ………. ...

Rehact AB - Oklarheter och utförsäljningar!

“När en så stor ägare säljer av sitt innehav under en kort period brukar det tyvärr påverka kursutvecklingen negativt. REHACT har inte fått några indikationer på att någon annan storägare har sålt, eller har för avsikt att sälja av i samma omfattning som ALMI Invest” Texten ovan är ett citat från VD i hans senaste VD-brev. Som så ofta tidigare så fortsätter Svante att förklara varför aktiekursen sjunker istället för att lägga all fokus på att presentera hur bolaget i sig mår och vad de uträttar för närvarande. ...

Bonusar skadar samhällets förtroende för ekonomin

Storbankernas VD:ar Christian Clausen Nordea och Michael Wolf Swedbank har lyckats övertyga bankstyrelsen att höja bonustaket för vissa anställda. Det handlar om två parallella program för rörlig ersättning. Swedbanks styrelsen och fem bäst betalda chefer kommer att få lönehöjningar och bonusar. Bankens generalla prestations- och aktiebaserade ersättningsprogrammet Eken, och det omfattar i princip samtliga anställda. Det finns även ett individuellt bonusprogram för vissa anställda. Nordea vill höja bonustaket till maximalt 200 procent av den fasta lönen, och den omfattas 1050 anställda. ...