Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Taurus - Offentliggör samarbete med Dyadic inom kort?

I senaste kvartalsrapporten finns följande intressanta text att läsa: “Under kvartalet har vi även tecknat ett LoI, med två andra företag ett svenskt, SEKAB, och en amerikansk enzymproducent. Genom ett samarbete med två erkända företag, en erkänd enzymtillverkare och med SEKAB, har vi skapat en konstellation som har möjlighet att erbjuda en´totallösning av en produktionsprocess för produktion av etanol från lignocellulosa. På grund av andra känsliga förhandlingar har den amerikanska enzymtillverkaren valt att för tillfället inte offentligt annonsera vårt samarbete i en pressrelease men vi arbetar på att få detta offentligt så snart som möjligt” ...

Bästa caset just nu?

Efter en noga genom gång av rapport och frågor till bolaget så är enligt mig EQL Pharma ett av de bästa casen just nu på börsen, främst då de första pressreleaserna (PR) borde poppa upp när som helst gällande godkännande av ansökningar från 2013. Bolaget ökad omsättningen med 33% till 22 MSEK och bruttovinsten med 36% till 6,3 MSEK under 2013. EQL tog också, helt rätt, engångskostnader för att styra sin inriktigning mot höglönsamman “first-in-class generics”. ...

Kopy Goldfields är en påskrift ifrån att göra en motiverad monsterrusning.

Prodolny och Kavkaz avsiktsförklaringen blev av och gick till handling och Kopy inkasserade totalt 10 MSEK ifrån dessa licenser. Avsiktsförklaringen med GV Gold i Krasny är självklart högt prioriterat då detta avtal kommer ge bolaget ett stort tillskott iform av pengar till kassan, betala alla prospekteringsutgifter som kommer ske härnäst och man får en stor och erkänd spelare på den ryska guldmarknaden som närmsta partner där de får 51% utav licensen. Går provborrningarna bra som de gjort tidigare i licensen så finns de en klausul som gör att GV Gold skall skjuta till med ytterligare pengar. En winwin för Kopy som nu kan stå på egna ben och för första gången på många år inte är i behov utav pengar utifrån. ...

2017-05-31 07:46 · rika

JOSAB - Shandong tidigt april 2014

Texten är delvis på engelska! Statliga Water Works (600.187) - Holding Josab teknisk layout fortsätta att främja och upprätthålla “övervikt” rating Near the landing point in the project, rural water market development trend. After the company signed a framework cooperation agreement with the Shandong provincial Housing Department, commercial contract negotiations are under way, around early April or landing. Sander and other environmental companies have made to the current rural planning to enter China’s rural water market development is the trend. ...

2017-05-31 07:45 · dj10

Portföljgenomgång

Finansiella tillångar är just nu uppdelade på följande vis: Aktier51,18%Ränteplaceringar43,80%Ädelmetaller5,02%Jag har sedan sist köpt Coca Cola och minskat lite i Holmen. Coca Cola har gått starkt om man ser flera år tillbaka men sista året har kursen inte hängt med i börsyran. P/E 18 för ett fantastiskt företag som hade valutorna mot sig på tillväxtmarknaderna och även lite oro om hälsotrender. Det passar whimsical att vara där och fiska. Mitt lilla köp i YIT åkte på en rejäl snytning direkt pga att mr Putin skulle flexa sina muskler. Vi får se hur det går med det där. Jag har utrymme att köpa mer YIT. ...

JOSAB - Kedjereaktionen börjar nu

Efter bolagsstämman i fredags skulle Kineserna omedelbart iväg med flyget, CEO Zhu Yongjun hade bara en liten kabinresväska på hjul med sig, någon påpekade att de kom hit i torsdags (såg jag på en blogg) så det stämmer nog…snabbvisit i Sverige, verkar vara bråttom, men att högsta ledningen från ICW kommer hit på besök ger stor tyngd åt hela processen. Denna investering från ICW:s sida är det nog bråttom med att omsätta i praktiken! ...

2017-05-31 07:45 · dj10

Vad är ett investeringstips värt?

Som småsparare har jag försökt att hitta bra strategier för hur jag skall investera mitt lilla kapital. Bland annat har jag försökt följa investeringsråden i finansiella dags- och veckotidningar, med beklämmande resultat. Jag har funderat över anledningarna till att utfallen sällan blir vad som prognostiserats, och har några teorier: Till exempel så är råden oftast gamla redan när de publiceras. En tidning citerar en annan, som i sin tur baserar sitt råd på en analys som publicerats för så många dagar sedan att marknaden redan utnyttjat den potential som då fanns. Publiceringen kan då leda till ett kortsiktigt kurslyft, men aktien faller snart tillbaks till en lägre nivå. Andra exempel tyder på att det finns en dold agenda bakom den information som används av ekonomijournalister och sparekonomer. ...

Lucara Diamond - en brilljant placering

Lucara Diamond hör till det omfattande ’The Lundin Group’ där även bolag som Lundin Petroleum, Shamaran Oil, BlackPearl, och bl.a. Africa Oil ingår. Dessa bolag är bekanta för oss, och de har berikat många aktiespekulanter genom åren. I Lucara Diamonds fall så handlades en aktie för 3,70 kr i februari 2013, och idag handlas den för runt 9.90 kr. Riktkursen på 2 kanadensiska dollar är inte mer än ca 17 % ifrån dagens aktiepris. Hur kan då en placering i Lucara vara en briljant placering? ...

Ortoma, rejäl potential = rejäl teckning från min sida

Säkert många med mig som var lite bittra över att dom fick så liten tilldelning i Alteco, mellan 2-4% av det man bad om (belopp över 100,000 SEK). I Ortomas fall tror jag på en överteckning på cirka 300-500%; 400% ger en teckning på 48 MSEK. Jag tror att teckningsoptionen som är ITM (In-the-money) direkt oavsett kurs* gjorde Ortomas introduktion extra intressant. Innan ni läser vidare, ta en titt dock en titt på denna video först för att få en första uppfattning om Ortoma; http://www.youtube.com/watch?v=Sby5Pf_TPG4 ...

Spekulativt köp: Blackpearl

Blackpearl är baserat i Kanada och aktien är noterad på Torontobörsen i Kanada men även särnoterad på Stockholmsbörsen. …I Stockholms slutade aktien igår (tors 27 feb 2014) i 15,60 kr. …Och i Toronto (senare under kvällen svensk tid) slutade den i 2,63 Kanadadollar vilket med valutakursen 5,8648 Kanadadollar per krona gav en börskurs på ca 15,42 kr. Enl amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg har hela Blackpearl ett börsvärde på knappt 800 miljoner Kanadadollar (börskurs 2,63 Kanadadollar gånger ca 300 miljoner utestående aktier = ett börsvärde på 790 miljoner Kanadadollar): http://www.bloomberg.com/quote/PXX:CN ...