Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Medfield blir stort

Förr veckan kom fantastiska nyheter som få verkar förstå. Vi börjar med uppdateringen som kom i onsdags. Läs här: http://www.medfielddiagnostics.com/nulagesrapport/ Och med få kan jag pinsamt nog inräkna mig själv… Jag läste uppdateringen från Medfield med blandade känslor. Jag blev naturligtvis överlycklig av att de säger att Strokefiner är lika säker som en CT-scan när det gäller att hitta en blödning i hjärnan, men smått skeptisk nr jag såg de svagare resultaten för propp. Jag ringde min vän som egentligen satte mig på spåret när det gäller min investering i Medfield och som jobbar som ambulanssyrra. Han förstod inte alls min oro och sa (nästan ordagrant) Detta är inget problem alls. Det viktiga är att kunna diagnostisera blödning. En stroke sätter vi rätt diagnos på i minst 95 fall av 100 utan att röntga men det är risken för blödning som gör att vi inte kan ge trombolys och om detta kan avgöras redan i ambulansen eller för den delen snabbare på sjukhuset än idag kommer denna produkten att bli riktigt stor. Jag frågade om de 5 % bolaget missar på och fick svaret att det inte spelar någon roll - blodförtunnande medicin kan man ge även om man inte är säker på stroke eftersom det inte ger några skador. ...

Sälj Anoto-aktien

Inlägg från signaturen “Pedrus” på Di.se:s aktieforum Börssnack mån 14 apr 2014: Anoto http://thewalesweekly.wordpress.com/2014/04/10/swedish-technology-firm-creates-a-portal-to-faster-healthcare-in-wales-by-going-digital/ Inne igen i denna tradingvänliga aktie. http://borssnack.di.se/?f=1&t=2203133#msg14934780 Dvs Pedrus verkar mena att han återigen köpt Anoto-aktier och hänvisar som orsak till den bifogade länken. Länken verkar gå till en artikel (från tors 10 apr 2014) ur tidningen Wales Weekly. Enl artikeln bla: Swedish technology firm creates a portal to faster healthcare in Wales by going digital ...

OMXS30 - Redo för att ta fart?

Aktiemarknaden har varit lite orolig senaste veckan. Det har framförallt varit stora nedgångar på aktier i amerikanska teknik- och internetrelateradeföretag som dragit ner det internationella börshumöret. Även det fortsatt oroliga läget i Ukraina bidrog givetvis till viss nervositet. Vårt svenska storbolagsindex OMXS30 gick också ned 1,8 procent under veckan vilket gjorde att årets uppgång nu är på blygsamma 0,8 procent. OMXS30 korrigerar dock inte för förfallna utdelningar vilket gör att indexet har lite extra svårt att lyfta nu under utdelningssäsongen. Kortsiktigt så ligger också indexet i ett konsolideringsintervall mellan en stödnivå vid ca 1318 och ett motståndsområde vid ca 1376-1382 och hämtar kraft inför ett utbrott åt endera hållet. ...

Sänkt riktkurs för Africa Oil - Köprekommendation kvarstår!

Det framgår av en dagsfärsk analys. Riktkurssänkningen görs mot bakgrund av den kenyanska torrborrningen i Emong-brunnen i slutet av förra månaden och ökad risk för att den kenyanska regeringen väljer att utnyttja sin möjlighet till ägarandel i Lundin-bolagets tillgångar, så kallad back-in, vilken investmentbanken uppskattar till runt 20 procent. Dock ser analyshuset nuvarande Africa-värdering som väldigt lockande och menar att nuvarande värdering täcks av redan funnen olja, vilket gör att olika prospekteringsborrningar framöver erbjuder en möjlighet till rejäl uppsida. Pareto Securities bokför även en väntad resursuppdatering i början av maj och aktielistningar på både Toronto- som Stockholmsbörsens huvudlista på pluskontot. ...

CellaVision: Definitionen av GARP

Introduktion Cellavision säljer utrustning för digital mikroskopering, med fokus på blodanalys. Bolaget är världsledande i kategorin med en marknadsandel på 95% enligt egen utsago. Försäljningen sker till största del genom distributörer, vilket är en stor fördel dels genom att man slipper bekosta egna säljare, dels kommer med i de stora upphandlingar kunderna (labb) gör vart 7-8e år. Trots en distributörsmodell är bruttomarginalen dryga 60%. CellaVision har distributionsavtal med fyra av de största labbutrustningsbolagen; Sysmex, Beckman-Coulter, Abbott och Siemens. Tillsammans når dessa partners 85% av världens 15.000 största labb. ...

AIK Fotboll: Inför matchen mot Örebro

Tidigare blogginlägg från 4 apr 2014 där AIK Fotboll-aktien fick rekommendationen “spekulativt köp”. …Då låg aktien i 1,43 kr. …Och nu en dryg vecka senare ligger aktien fortfarande kvar på samma nivå. Ändå var det 4 apr 2014 inte känt att AIK skulle vinna matchen mot Gefle 6 apr 2014. Och idag 13 apr 2014 har AIK chans att vinna även mot Örebro. Text från idag sön 13 apr 2014: ...

God ingångskurs i Opcon

Om Opcon Produkter och system för effektivare användning av energi Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning. Inom flera verksamhetsområden är Opcon marknadsledande. Opconkoncernens verksamhet ska medverka till att minska skadliga miljöeffekter inom de områden där koncernbolagens system och produkter används. Opconkoncernen har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. ...

2017-05-31 07:48 · j.p.c

ECOMB på AktieTorget: Kurspotential för teknikbolag inom energi och miljö

ECOMB AB (publ) (www.ecomb.se) på AktieTorget är ett miljöteknikbolag som grundades 1992 och som säljer det egenutvecklade och patenterade Ecotube-systemet för minskade utsläpp av kväveoxider, svaveloxider och kolmonoxid (NOx, SOx och CO) från stora fastbränsleeldade pannor. Pannorna eldas med kol, biobränsle eller avfall. Nya EU-krav gynnar ECOMB ECOMB är beroende av nya utsläppskrav för försäljning av Ecotube-systemet. Nu finns det sådana, via EU-direktivet IED (Industrial Emissions Directive). Nyligen fick Bolaget en stororder (ordervärde 21,5 mnkr) på Ecotube-systemet till en helt ny koleldad panna som byggs av kunden ALBIOMA på ön Martinique i Västindien som en följd av de nya kraven. Fler sådana order kan följa. ...

Hexatronic – Insiders visar vägen

Bakgrund Hexatronic är ett bolag verksamt inom fiberteknik, som levererar heltäckande lösningar för utbyggnad av den passiva fiberoptiska infrastrukturen. Unikt med bolaget är att Hexatronic själva äger hela värdekedjan. Stora kunder är t ex Ericsson, Telia, ABB, Bredbandsbolaget och Telenor. Hexatronic är just nu inne i en expansiv fas där bolaget går från att leverera mindre ”one off”-affärer (till exempelvis kommuner), där man mestadels agerat som leverantör av komponenter, till attiställetrikta in sig på att bygga långsiktiga relationer med återkommande stora kunder, där Hexatronic själva är leverantör av den heltäckande lösningen. De flesta av Hexatronics produktsegment spås en årlig tillväxt på 20 %, och där ligger Hexatronic väl positionerade för att följa med utvecklingen. ...

Swedish Orphan Biovitrum - Varningstecken

I slutet av 2010 köpte jag ett större parti SOBI-aktier i hopp om en stor kursuppgång. Väntan var betydligt längre än vad jag själv trott. Avtal som inte gick igenom och en massa besvikelser. I mitten på 2011 bestämde jag mig för att sälja mitt parti, men samma dag som jag skulle klicka på sälj-knappen så kom jag över ett mycket trevligt PM från SOBI. Det var ungefär då jag förstod att snart vänder det. Idag är hela innehavet sålt och pengarna ligger i säkert förvar. Jag skulle rekommendera er andra att vara på er vakt. Risken för ett kursfall är betydligt större. ...