Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Oniva, Nexam, Shelton/Petrogrand

Oniva Aktien i webbhotellet Oniva fick rekommendationen “spekulativt köp” här i bloggen i ett tidigare blogginlägg (från 21 mars 2014): http://www.redeye.se/aktiebloggen/cellavision/kop-salj …Då låg aktien i 54,50 kr. …Nu i 48 kr (slutkurs tors 17 apr 2014). //Edit: Aktien -8% till 44,30 kr som lägst tom lunchtid tis 22 apr 2014. Schweiziska storbanken Credit Suisse klart största säljare av aktien dittills under dagen (med drygt 16 000 sålda aktier). Edit 2: Strax efter kl 16 tis 22 apr 2014 har aktien var nere i 42 kr som lägst under dagen. ...

Envirologic - Kvalitetsbolag på Aktietorget (nynoterat)

Förenklar en grisuppfödares vardag Envirologic är ett etablerat miljövårdsföretag som utvecklar och marknadsför automatiserade tvättrobotar för rengöring av hälsovådliga utrymmen och vars produkter gör skillnad för den enskilda människans hälsa och arbetsmiljö. Bolaget har levererat robotar på den svenska marknaden sedan 2001 och har ca 30% av den svenska marknaden. En fungerande affärsmodell Under 2013 sålde Envirologic 25 robotar till svenska grisuppfödare för SEKm 7. Detta menar vi är ett starkt tecken på att affärsmodellen fungerar och behovet av dessa robotar är realt. Styrkan i affärsmodellen är dels försäljning av robotar men även eftermarknaden i form av service, uppgraderingar av mjukvara, mm. Vi räknar med att eftermarknaden kommer motsvara 29% av total försäljningen under 2015E. Drivet av uppdateringar av mjukvara samt ökad robotförsäljning. ...

50 ggr insatsen…REPRIS ?

Han anses vara en av de skickligaste och mest respekterade i svensk biotech/läkemedels-industri. Dagens Industri har utnämnt honom till årtiondets VD. Det är lätt att förstå. Men Anders Lönner är inte nöjd. Det finns mer att uträtta. Att skriva enastående avtal är en av hans paradgrenar. Närmast för Karo Bio torde vara ett avtal inom MS. Idag finns bara läkemedel som dämpar inflammationen vid MS. Inget reparerar det skadade myelinet runt nerverna. Inget kan bota MS idag. Ett paradigmskifte och “Real Good Data” är kommentarerna från de branschinsatta som tagit del av studieresultaten som visar på unik reparation av Myelinet. ...

Dags för Kabe-aktien?

Tidigare blogginlägg om Kabe (från 6 juli 2013): http://www.redeye.se/aktiebloggen/kabe/langsiktigt-kop-kabe Där fick aktien rekommendationen “långsiktigt köp” vid dåvarande börskurs 104,50 kr. Hur har det gått sedan? Aktien nu i 120 kr. Dvs den är +15% på 9-10 månader. Det är alltså en mycket god utveckling hittills. //Edit: Dock sämre än för Stockholmsbörsen som helhet som under samma period är +20%. // Som högst var aktien till och med uppe i 136 kr den 25 feb 2014, för att dagen efter falla ner till 123 kr (dvs -10% på en dag) och inom tre dagar ner till 120 kr (enl aktiemäklarfirman Avanzas hemsida). ...

Bioinvent: Nyemission och insynshandel

Förord Bioinvent har gått genom flera förändringar, sommaren 2013 som en startpunkt. Bland förändringar har bolaget organisationsförändrat, Tillträtt nya högprofilerade personer och ändratt sin strategi till en kommersiell strategi. Bolaget gjorde en nyemission i början av förra året och hade även en ökad omsättning till hela 83 mkr under 2013. Bioinvents förändrade ny strategi som innebär att ingå i partnerskap för sina projekt minskade bolagets kostnader rejält till ca 20 mkr per kvartal. Partnerskap som innebär en outsourcing av bolagets projekt. Förutom en massa sparande på företagets kostnader ger partnerskapet intäktsersättningar i form av milstolpar och även royalty vid försäljningar av produkter i framtiden. Bolagets kostnader förväntas minskas ännu mer i år. Med en kassa på 65 mkr i slutet av 2013 skulle bolaget klara sig minst 3 kvartal framåt i fall inga intäkter genereras. ...

Sensodetect – Studieresultat

Inkluderat i studien var: Patienter diagnosticerade med Schizofreni (n=28) Patienter diagnosticerade med vuxen ADHD (n=24) Friska kontroller utan diagnos (n=59) Resultat: Schizofreni - Sensitivitet 82,7% Specificitet ≥93.1%. Vuxen ADHD - Sensitivitet 87,5% Specificitet ≥93.1%. I slutsatsen skriver artikelförfattarna att detta resultat stödjer tidigare resultat för metoden samt potentialen i densamma. Se länk för fullständig genomgång. http://journals.cambridge.org/action/displayIssue?jid=NEU&volumeId=26&seriesId=0&issueId=s1 Resultatet kan jämföras med Sensodetects egna studier som går att finna i prospektet från 2011 som kan hämtas hem här: ...

Sälj C-rad-aktien

Vad gör egentligen C-Rad? Bolagets egen beskrivning av sin verksamhet (ur pressmeddelande från 16 apr 2014): About C-RAD C-RAD develops new and innovative solutions for the use in advanced radiation therapy. The company group of C-RAD offers products and solutions for: …patient positioning …tumor localization …and radiation treatment systems End users are radiation therapy clinics worldwide. All product development is conducted in three fully owned subsidiaries; …C-RAD Positioning AB …C-RAD Imaging AB ...

Spekulativt köp: Auriant Mining

Auriant Minings börsvärde nu 90 miljoner kr vid börskurs 5,05 kr. Aktiens historiska kursdiagram är en trist syn: …En kurstopp på motsvarande över 90 kr nåddes i jun 2009. …Aktien nu alltså i 5,05 kr. Vad har hänt? Beskrivning av bolaget på dess hemsida: “Auriant Mining AB (tidigare Central Asia Gold AB) är ett svenskt gruvbolag med inriktning på guldproduktion i Ryssland, främst i Zabaikalskiy-regionen och republikerna Khakassia och Tyva. ...

Fortnox fullvärderat, sälj Sagax

Fortnox Smålänningar anses ju kunna hålla ordning på pengar. Bakgrunden är att jordmånen var skral i det steniga Småland vilket gjorde att smålänningarna var tvungna att söka andra födkrokar än jordbruk. Därav blev de bra affärsmän, gårdfarihandlare och bra på att hantera pengar osv. I förlängningen även bra på att göra dataprogram för att sköta bolags bokföring. Smålänningen Jan Älmeby blev rik på att starta, börsintroducera och sälja av bolaget Scandinavian PC Systems (SPCS). ...

Bygga en portfölj från grunden

Ibland får jag frågor från bekanta som vill bygga en portfölj från grunden med pengar de fått loss. För det första ger jag inga råd om aktier att köpa eftersom ingen ska lita blint på att någon är bra på något bara för att man ägnar tid åt det - det är ofta helt tvärtom. Enligt min nätmäklare har min största portfölj med ca 80% av allt kapital en Sharp-kvot som pendlar mellan 2,4 - 2,6 senaste året men jag har ingen aning om hur siffrorna ser ut senaste 5 åren. Jag tror inte mina siffror skulle vara särskilt smickrande för mig men jag vet att mina resultat blir allt bättre i takt med att jag lär mig. Vill man inte satsa tiden och göra sina egna analyser ska man handla med fonder, helst indexfonder. ...