Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Lite om mig själv.

Alla har sina starka och svaga sidor. Min starka sida skulle jag säga är Politiken. Om något som jag verkligen tror att jag kan tillföra till redeye jämfört med andra bloggare så är det kurdistan och runt omkring den delen. Familjens allra bästa klipp varade med Tanganyika Oil och DNO. Det har blivit svårare nu. Tidigare kunde DNO betala KRG svart utan att Irak kunde se något. Oljan gick vidare till Turkiet genom lastbilar. Nu är det Pipeline som gäller och det blir då svårare för nu skall man ge både KRG och Irak pengar. KRG och Irak är inte vänner som ni kanske redan vet ni som läst mina eller läst på om länderna innan bloggar tidigare. ...

Teknisk analys av ABB

Det ser positivt för ABB ur det tekniska perspektivet. Aktien har under en period befunnit sig ovan den utmärkta trendkanalen och har nu fallit tillbaka till dess golv som hålls intakt. Kikar vi närmare på själva Candlen som uppstod vid vändningen har den en lång svans på undersidan vilket visar hur köparna återtar dominans och pressar upp kursen från golvet och lyckas dessutom stänga ovanför ett motstånd vid 151 kr. Idag öppnar kursen med ett Rising Window/Gap vilket är ännu en bekräftelse av köparnas dominans. ...

Envirologic - 1000 % potential!

Senaste nyheten 28 april: Beställning av två maskiner från Tjeckien. Ett samarbete har nu inletts med det tjeckiska företaget Hema. Det är ett företag som sedan 1920 sålt teknisk utrustning till animalieproducenter i Tjeckien. Barnbarn till grundaren, Frantisek Hejny, kunde 1990 återta kontrollen över Hema och är idag de som driver företaget. De har beställt två stycken Clever Cleaner för installation hos två av deras kunder. Maskinerna kommer att användas i de här gårdarnas ordinarie produktion men också som referensmaskiner. Installation sker redan i början av maj. ...

Portföljrapport

Den finansiella förmögenheten är just nu uppdelad enligt följande: Aktier 50,93% Ränteplaceringar 44,25% Ädelmetaller 4,82% Aktierna är uppdelade på följande vis Nordnet aktieindex 13,53% Investor A 13,11% Skagen global 7,26% IBM 5,69% Statoil 5,57% Industrivärden C 5,20% Öhman index EM 4,74% Holmen B 4,40% Sandvik 4,40% Nordea Bank 4,19% Fortum 4,15% Skagen Kon-Tiki 3,45% Skanska 3,25% Bonheur 3,02% Coca Cola 2,49% Clas Ohlson B 2,35% TeliaSonera 2,08% Apple 2,05% Avega B 1,81% Semafo 1,60% YIT ...

Spekulativt köp: G5 Entertainment

Generellt intas här i bloggen en skeptisk inställning till dataspelsfirmor. Det är som läkemedelsutvecklingsfirmor som sällan lyckas med sina läkemedel. Och när en dataspelsfirma väl lyckas med ett dataspel och får till en god försäljning av det, så är det oftast kortvarigt i den hårda konkurrensen i branschen och ofta ungdomar som kunder som tröttnar snabbt. Det gäller typ dataspelsfirmor som Starbreeze som i och för sig lyckats mycket bra med sitt dataspel Payday 2. ...

Ett varningens finger för Turkiet, Irak och Syrien med mera.

Ett litet fel är ett stor problem. I Turkiet, Irak med mera är det inte lätt att ha partners. Alla är hungriga som vargar med att ta dina pengar och vill ej dela med sig. Jag har inte ens kollat på alla bolag som finns med i Stockholmsbörsen och har intressen/ intressenter i Irak. Men när jag fick läsa det som hände Cassandra Oil så blev rädslan att det finns fler bolag som kanske har partners i Irak. Hur det kommer att se ut när Cassandra går in själva i Irak återstår att se. ...

Låna till bil, men inte till bostad

Finansinspektionen och Riksbanken tävlar med varandra vem som kan hindra svenskarna mest från att köpa en bostad. Svenska folket är för skuldsatta. Spara först, heter det! I dag går SBAB ut med följande kampanj: Låna på SBAB till HELA bilköpet. Satsa ingenting själva. Spara ingenting! LÅNA, LÅNA, LÅNA! här är relamtexten: Hos oss kan du låna utan säkerhet till låg ränta. Du kan låna till att köpa exempelvis en bil. ...

Nu börjar tåget rulla?

Alla företag har en ide, det kan vara rena vatten, göra plaster bättre eller bota cancer. Aktieägare i förhoppningsbolag investerar oftast på vad man själv tror kan bli en storsäljare och hur sannolikt man tror att detta i slut ändan får aktiekursen att skjuta till himlen och göra dig och mig rik(are). Och ibland snubblar man över företag som har en klockren ide och att potentialen är så pass svindlande så man inte kan hålla fingarna ur houngsburken. Och nu står jag här med handen ner i burken och bara framtiden kan utvisa om jag gjort rätt eller inte! ...

2017-05-31 07:49 · bsv

Lovisagruvan, Peab, Aerocrine

Lovisagruvan Ett litet gruvbolag vars aktie är noterad på Aktietorget. Om Lovisagruvan på Aktietorgets hemsida: http://www.aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0000418873 Där beskrivs bolagets affärsidé så här: …Lovisagruvan driver en underjordsgruva, med höga halter zink och bly samt något silver, strax norr om Lindesberg i Bergslagen …och är som delägare aktivt engagerade i att återstarta Stekenjokkgruvan, med koppar och zink samt en del ädelmetaller, nära Vilhelmina. http://www.aktietorget.se/InstrumentInfo.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0000418873 Lindesberg ligger 20 mil väster om Stockholm. Vilhelmina ligger 69 mil norr om Stockholm. ...

Sälj Hexpol-aktien

Makalös utveckling för Hexpol: …I början av 2009 kunde aktien köpas för 12-13 kr. …För fem år sedan (dvs i maj 2009) kunde aktien köpas för under 30 kr. …I apr 2014 nådde aktien toppkursen 634 kr. …Därefter viss tillbakagång till nuvarande börskurs 599 kr. Här i bloggen fick Hexpol-aktien rekommendationen “långsiktigt köp” vid börskurs 229,50 kr i feb 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/hexpol/hexpol-aktien-langsiktigt-kopvard …Sedan dess är aktien alltså +161% under de dryga två åren som gått. ...