Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SinterCast stämman

Representanten från akiteägarna meddelade att han ville ha till protokollet att styrelsen inte skulle få möjlighet att justera kapitalstrukturen genom återköp av akiter. Bland åberopade motiv fanns att SinterCast aktien med ett P/E på 60 var på tok för dyr att investera i för företaget. Willy P blev något upprörd. Steve hade inte som jag ser det några klockren a svar på varför “estimated fuure profit” som 2010 låg på 120 MSEK nu ligger endast några procent högre på 128 MSEK trots att runraten volymmässigt stigit med cirka 50%. Företaget verkar inte lägre lika övertygad om resan från dagen 1,7 MMEKV till över 4 MMEKV och framförallt inte att detta skall generera de finna vinstmarginerna som man tidigare torgfört. ...

Negativ signal i Nasdaq

Hejsan lyfter fram en negativ signal i nasdaq som vi ska ha ögonen på. Samt tittar på Omx och Dax Hoppas ni finner videosen intressant Mvh https://www.youtube.com/watch?v=KMIToJmVA8Y&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:50 · bubo

Ratos, SCN

Ratos Ratos förre vd Arne Karlsson uppnådde nästan legendstatus bland aktieinvesterare för sina stora framgångar med bolaget. Men i apr 2012 tillträdde Susanna Campbell som Karlssons efterträdare och sedan dess verkar det inte ha varit något drag i Ratos. …Ska man skylla det på att Karlsson var överskattad och att det nu visar sig att de beslut han fattade under sin tid som Ratos-vd nu visar sig inte ha varit så bra långsiktigt? ...

Hedging

Nedanstående skrivs som en komplettering till bloggen om Xact Bear av grinig som publicerades nyligen. För den som villl hedga sin portfölj finns det problem med Xact Bear. Om man tänker sig att hedging skall löpa över en längre tid så bör man vara medveten om vissa egenskaper hos detta instrument. Nämligen att om börsen går fram och tillbaka riskerar Bear att sjunka i värde även om slutresultatet för index blir oförändrat. Motsatsen gäller om börsen trendar snyggt åt något håll, då blir resultatet för Bear bättre än vad förändringen i index i förstone indikerar. Man får ränta på räntan. ...

Börsveckanportföljen – en fantasiprodukt?

På framsidan av tidningen redovisas varje vecka den aktuella utvecklingen av portföljen. Den inleds varje år i juli-aug med 1 miljon kr och avslutas i juni påföljande år. Eftersom den slås upp så stort fann jag för några år sedan anledning att delvis kopiera den. Delvis, då jag avstod från de aktier jag bedömde hade alltför stor risk. BV-portföljen utgjorde slutligen ungefär 70% av min egen portfölj. Efter en tid märkte jag att min portfölj inte alls gick så bra som BVs. Orsaken var kanske mina egna aktier? Jag kontrollerade saken och fann inget i dem som avvek från BVs. Jag kanske köpte eller sålde för sent och för ett mer ofördelaktigt pris än i Börsveckan? Börsveckan kommer ut på måndagarna och ibland köpte jag på tisdagen eller onsdagen. Genast när tidningen rasslat ner i brevlådan på måndagsförmiddagen satte jag mig därför med orderläggning. Tämligen snart upptäckte jag att de flesta kurserna på de aktier jag skulle köpa redan stigit på morgonen och de jag skulle sälja sjönk. Jag fick nästan aldrig aktierna för priset som angavs i tidningen. En dag – det var måndagen den 5 mars 2012 - rekommenderade BV-portföljen köp av Wise. Bolaget hade gjort ett förvärv som skulle bättra på koncernens vinst rejält. Börsveckan gör sina affärer på torsdagens slutkurs och i tidningen redovisades ett inköpspris på 1,40 för 71500 aktier. På måndagsmorgonen såg jag att öppningskursen redan låg på 1,47 och aktien steg som en raket. Under dagen steg den med 23% till 1,73. Jag avstod från att köpa den. Den väntade uppgången hade troligen redan inträffat. Men jag beslöt i vart fall att kolla hur det gick för aktien. Under de följande 2 veckorna steg aktien med ytterligare 12 procent, men stannade sedan av. Tre veckor senare sålde BV 20.000 st aktier för ett pris på 1,98. Det gav en vinst med 58 öre/st = 11.600. På måndagen sjönk aktien snabbt i pris från 1,92 till som lägst 1,71. Om jag hade innehaft den skulle jag kunnat sälja för medelpriset 1,84 - 7% lägre än BVs. Ytterligare några veckor senare, 26/4, sålde BV resten 51.500 aktier nu för ett torsdagspris på 1,87. Men på måndagen den 30/4 låg medelkursen på 1,55. Summan av vinsterna i BV-portföljen båda försäljningarna var 35.805 kr. Hade jag handlat aktien på måndagarnas medelkurser skulle min vinst varit 1.867 kr. I procent var BV-portföljens vinst 35,7% medan en prenumerant av tidningen skulle fått 1,6% på måndagens medelkurs. ...

CTT

Nästan 9% idag. Kanske mest beroende på en rapport som inte avskräckte den insatte, men framför allt att det framkom att StorBritaniens största flygbolag Easy Jet förlänger samarbetet med CTT. Lägger man därtill tidigare tidigare profetia om Boeings sannolika samarbete med CTT. Ja då lyfter vi till skyarna. . Rent tekniskt är vi nu och nosar på motståndet vid 22 kr. Med tanke på att kursen legat konstant runt 30 kr under en längre tid, tror jag att 22 kr passeras med lätthet och att vi hamnar i spannet mellan 25-30 kr. Om vi räknar lågt dvs säga 25 kr har vi likväl en uppgång på ca 15 % från dagens nivå. ...

2017-05-31 07:50 · mal

Medfield tekniskt

Medfield har konsoliderat 3-4 månader nu. Tekniskt kallas det för en squeeze. Volatiliteten har minskat och ur det kommer explosiva rörelser. Rörelsen har börjat nu. Den traditionella tekniska köpsignalen kommer när motståndet vid 14,90 kronor passeras. Omsättningsuppbyggnaden talar för att det sker närsomhelst. Aktien handlas just nu i 14,50 kronor. Baserat på storleken på squeezen blir den tekniska målkursen strax över 20 kronor. Fundamentalt är bolaget värt mycket mer än så och det finns flera bra bloggar som beskriver caset. Värt att notera är att VD för mindre än en vecka sedan köpte 15 000 aktier och nu har 97 000 aktier. ...

Analysera dig själv lika noga som du analyserar aktier.

Hur reagerar du vid olika reaktioner på börsen? Hur reagerar dina tankar och hur känns det fysiskt i kroppen? När jag var helt grön på aktier, i höstas, fick jag en otrolig obehagskänsla när det lyste rött på skärmen. Magont, ont i huvudet och jag blev otroligt stressad och började kallsvettas. Denna reaktion gör lätt att man i panikens hetta gör rent ut sagt korkade beslut. När vi är stressade eller under panik så sker många olika fysiska faktorer i vår kropp. Vår hjärna slutar faktiskt att fungera lika bra som om vi vore lugna och sansade. Så hur ska vi göra för att undvika detta stadie? ...

Ut med Clas Ohlson, in med Swedbank.

Jag har sålt mitt innehav i Clas Ohlson på kurser mellan 143 - 147 kr de senaste dagarna. Visst är det ett mycket fint företag. Trailing P/E på 27 och forward P/E på 23 känns dock lite väl dyrt. EV/Revenue på 1,27 är också nära nivåer för amazon.com. Aktien stod den 7:e juni 2013 i 84 kronor och har sedan trots generös utdelning stigit drygt 70%. Jag tror det är dags att ta vinsten. Det dyker ofta upp något som oroar analytiker som bevakar detaljhandelsbolag och då kan man kanske få komma in billigare igen. Det kan vara väder, bruttomarginaler, valutor, produktmix etc. På lång sikt gillar jag H&M och Clas Ohlson inom sektorn men just nu är båda i dyraste laget och jag har sålt mina innehav. ...

Volvo bra (för kunderna)

Det är som telekom-utrustningsbolaget Ericsson som har stark marknadsposition och kämpar på för fullt med sin vd Hans Vestberg, men tycks ändå inte få till det. //Edit: Tidigare blogginlägg om Ericsson-aktien (28 mars 2014): http://www.redeye.se/aktiebloggen/ericsson/salj-ericsson-scn …Där fick Ericsson-aktien rekommendationen “sälj” vid börskurs 85,55 kr. …Aktien nu i 81,80 kr. I och för sig har en aktieutdelning på 3 kr skiljts av under perioden, men även inkl den skulle aktien nu stå i 84,80 kr. ...