Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sälj Avanza-aktien

Nu måste det vara ideala förutsättningar för Avanza med fokus på spekulativa, aktiehandlande privatpersoner och den långa börsuppgång som varit vilket ger stort intresse för aktiehandel hos privatpersoner etc. Avanza är baserad i Stockholm och hade drygt 280 pers anställda per slutet av q1/2014. Ekonomisk utveckling för Avanza de senaste kvartalen: Intäkter: q1/2012: 164 miljoner kr q2/2012: 141 miljoner kr q3/2012: 125 miljoner kr q4/2012: 131 miljoner kr q1/2013: 150 miljoner kr (-9%) ...

Source rock i Shimela och silver i Sala

Godmorgon, Att man inte hittade kommersiella mängder olja/gas i Shimela var i linje med vad ryktena sa innan. Dock bevisade man source rock, vilket egentligen var det viktigaste. Detta framkommer dock bara om man läser releasen noggrannt. Där står att man träffade på ’thermogenic gas’ vilket är gas som genereras av source rock. http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_gas Denna lilla detalj missade nog marknaden först men kanske upptäcker man den senare. Oavsett source rock och TLWs optimistiska kommentarer om Chew Bahir är nog den hårda sanningen att Gardim är sista chansen för Chew Bahir. Träffar man inte på kommersiell olja/gas där kommer man nog lämna fältet. ...

"Enorm kinesisk kreditbubbla"

Vad är en “kreditbubbla”? Det brukar väl innebära följande händelseförlopp: 1) Bankerna lånar av någon anledning ut enorma mängder pengar till någon speciell geografisk region eller till något speciellt ändamål. 2) Det visar sig att låntagarna (som fått låna bankernas pengar) ej kan betala tillbaka lånen. 3) Bankerna drabbas därmed av stora kreditförluster (dvs låntagare som ej kan betala tillbaka lånen). 4) Bankerna hamnar därmed i kris och kan ej låna ut pengar till vanliga, sunda låntagare. ...

Orexo, Betsson

Orexo Nedan text (från lör 24 maj 2014) ur följande tråd från Di.se:s aktieforum Börssnack (med smärre justeringar av texten): http://borssnack.di.se/?f=1&t=2209532#msg14984632 _Orexo: Ett läkemedelsbolag baserat i Uppsala. Drygt 100 pers anställda per slutet av 2014. Huvudprodukt: Zubsolv (som syftar till att avvänja drogberoende, tex patienter som fått morfin). Börsvärde: Över 3 miljarder kr vid börskurs 93,25 kr. Nettoresultat 2013: -155 miljoner kr Nettoresultat q1/2014: -21 miljoner kr. De resultaten var nästan helt exkl Zubsolv som lanserades i USA 16 sep 2013 och hittills bara har nått följande intäkter: ...

Recept för bra investeringar

Fullständig artikel på http://borstankar.wordpress.com/ Som jag nämnt innan tycker jag man ska hitta en modell som gör att man själv känner sig trygg i det man gör. Inte en modell som historiskt sett gett bäst avkastning. Det grundar jag på att jag inte kan köra en formel1 bil, passade metafor då det körs i Monaco i helgen. Nej men tänk er att ni själva skulle försöka er på att köra en F1 bil, rymdskepp eller liknande för första gången. Ingen utbildning eller erfarenhet av det. Hade jag lyckats starta den och komma iväg skulle jag garanterat krascha på vägen, förmodligen väldigt kort tid efter starten. Det har jag gjort, jag har försökt med komplicerade modeller och metoder för att försöka hålla mig flytande. Jag har klarat mig med några brutna ben, skrapsår och en och annan infektion men jag lever. Det kan jag nog bara tacka mig själv för. ...

BSV vs Grinig 3-0.

Portföljen tog ett rejält kliv uppåt under Fredagen efter det kom trevliga nyheter både om Cassandra och Neurovive. Och min magkänsla säger mig att det blir blått även nästa vecka, frågan är hur mycket. Jag har förnärvarande 2 stycken depåer, en kapitalförsäkring och ett investeringssparkonto med depå. Min grunddepå är Kapitalförsäkringen och i Investeringsdepån ligger mitt belånade innehav sedan ett par veckor tillbaka. Kapitalförsäkringen ligger i år: + 47 % Investeringssparkontot ligger i år: + 10 % ...

2017-05-31 07:50 · bsv

Sintercast framtid och nutid, värdering och prognoser

I år 2014 delades 1:20 kr ut för 2013. Det blev så lite tack vare kostnaderna för optionsprogrammet under 2013. Produktionen vid årets slut var 1.750.000 ekvivalenter och det ger ca 46 milj per år. Man tror enl rapporten vid Q1 2014, att pågåendeprogram har en beräknad potential på 2,5 milj ekv och beräknad takt om fem år skall vara uppe i 4,7 milj ekvivalenter Om man jämför med beräknade siffor under detta år så tillkommer följande produktion: ...

2017-05-31 07:50 · wip

Sälj Neurovive-aktien

Inlägg av signaturen “inZaire” på Di.se:s aktieforum Börssnack idag fre 23 maj 2014 kring kl 11: NVP - Stark teknisk Köpsignal Ser ut att vara på väg mot 40-50 kr http://borssnack.di.se/?f=1&t=2209392#msg14983319 Svar från signaturen “Kuttle” några minuter senare i samma tråd: (Schweiziska storbanken) UBS har sålt klart (av sina Neurovive-aktier)! Resan norrut tar ny fart och kommer närma sig ledningens köpoption omkring 90 kr. //Edit: Kuttle verkar syfta på de teckningsoptioner som Neurovives företagsledning äger. ...

Tre fynd på smålistorna

Promikbook. Lista Aktietorget. Börsvärde 25 mkr. Aktiekurs 0,55 kr. Promikbook har utvecklat en molntjänst inom bokföring och redovisning. Bolaget har lanserat en gratisversion som blivit mycket populär och laddats ner av över 13 000 användare och antalet kunder ökar allt snabbare. Promikbook siktar på hela 20 000 användarkonton när året är slut. Bolaget har klättrat mycket snabbt på Alexa som mäter internettrafik på olika sajter. I mars knoppades Promikbook av från moderbolaget BCS och i samband med det gjordes en rejält övertecknad nyemission där bolaget tog in 5,9 mkr, en kassa som därmed kommer räcka ett bra tag. Att intresset för bolaget var så stort tyder på stora förväntningar när Promikbook nu tar sikte på att kapitalisera på det stora antalet användare av bolagets molntjänst. Bolaget lanserar för dagen en betalmodell med olika extrapaket (guld- silver-bronspaket) och förhoppningen är självklar, att göra Promikbook till ett lönsamt bolag baserat på de allt fler användarna av molntjänsten. ...

Wallenstam, Vivoline

Wallenstam Aktien i fastighetsbolaget Wallenstam verkar vara populär på börsen. Fortfarande köpläge? …Wallenstam nu värt det ohisnande beloppet ca 19 miljarder kr på börsen vid börskurs ca 112 kr. …Aktien kunde köpas för börskurs ca 26 kr för fem år sedan (i maj 2009). Bolaget har väl haft ideala omvärldsförutsättningar med: …rekordlåga räntor …stark fastighetsmarknad (särskilt för bostadsfastigheter som utgör 44% av W:s årliga hyresintäkter och 49% av fastighetsytan) …Positivt även att hög andel bostäder i W:s fastighetsbestånd sänker risknivån i W. Bostäder anses väl innebära lägst risk för brist på hyresgäster och lägst risk för sänkta hyror. ...