Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nu kan det bara bli besvikelser

Börsens utveckling beror ju på investerarnas förväntningar om framtiden: …god börsutveckling (dvs börsuppgång) = ljusare framtidsförväntningar …dålig börsutveckling (dvs börsnedgång) = mörkare framtidsförväntningar Och eftersom det nu varit en långvarig börsuppgång måste det alltså innebära att framtidsförväntningarna har ljusnat väsentligt. De senaste årens utveckling för börsens storbolagsindex OMXS30: …toppnivå över 1300 sommaren 2007 …nedgång till en botten på 500-600 hösten 2008 …kraftig uppgång till 1100-1200 tom våren 2011 …nedgång till 800-900 tom hösten 2011 ...

Flera intressanta bolag under kikarsikte och Micronic Mydata blir Mycronic

Har hållit på att kolla på storbolagen ett tag. Astra och SSAB är bolag som jag har koncentrerat mig på för det mesta. Astras budspek och SSAB som har haft en bra resa detta år. Astra har slocknat helt för mig. SSAB fortsätter att kolla på. Men en sak är säker kapital har införskaffats i och med dessa trades. Det finns en hel del bolag i en stor djungel som man kan kolla på. CDON. Insiders som VD och en mer känd styrelseordförande vid namn Lars Johan Jarnheimer har köpt. http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?bolagid=829&reporttype=0&culture=sv-SE&fromdate=2014-05-26&tomdate=2014-05-30 ...

Spekulativt köp: Sotkamo Silver

Just nu är börsklimatet och börsen på topp. Investerare gillar mest aktier och det låga räntor gör att obligationer är rekordhögt värderade. Även fastigheter är populära. Andra “realtillgångar” såsom silver är dock inte lika populära för närvarande. Men nuvarande allt högre “bubbelhöga” nivåer på börsen ökar sannolikheten för en kommande börsnedgång, varvid intresset för ädelmetaller som silver och guld lär öka (som “safe haven” dvs trygg hamn för investerare i orostider). ...

CTT

Snart etablerad flyghöjd. Det vill säga i häradet mellan 25-30 kr/aktie. Ett litet motstånd finns vid 25 kr. Men komfortzonen ligger ca 5 kr över detta motstånd " Och det är ju komfort det hanndlar om". En nyhet, exempelvis en större order från Easyjet (efter den förlängda provperioden). Skulle innebära en markant ökad omsättning i aktien och därmed även en uppgång av det kraftigare slaget. Även om kursen redan gjort ett ordentligt lyft sedan mitt tidigare inlägg så finns det mycket uppsida kvar. Den senaste tidens uppgång har skett under en relativt blygsam omsättning. Några få framsynta som positionerat sig i god tid. ...

2017-05-31 07:51 · mal

Taurus - det händer saker i det tysta...

Jag väljer att presentera nedan nyheter som skett i Taurus Energy under maj månad. Varför bolaget valt (eller inte orkat?) presentera dessa nyheter via pressmeddelanden vet jag inte men faktum är att de har vesäntlig betydelse och bör meddelas markaden 12/5 = Godkänd status för sitt varumärke Xyloferm hos det Amerikanska patent och varumärkesmyndigheten. http://www.trademarkia.com/xyloferm-85736062.html Kommentar: Det var även på ovan sida jag tidigare hittade underlag på att Taurus skickat jäst till det Amerikanska Etanolbolaget ICM INC. Av misstag hade namnet blivit offentligt, men denna gång var Taurus snabba med att via PM gå ut och dementera det inträffade… ...

Aktieduell: JLT vs Aqeri

Råkade läsa om bolaget JLT Mobile Computers (vars aktie handlas på Stockholmsbörsens småbolagslista First North): JLT’s core business is research and development of rugged vehicle computers for operation in very tough environments. http://www.jltmobile.com/jlt/en-us/about-jlt/about-jlt.php //Edit: Det var efter att ha läst ett foruminlägg av signaturen “Spitfire69” om JLT på aktiemäklarfirman Avanzas aktieforum (fre 30 maj 2014 skrivet ca kl 2 på natten): Stockpicker upprepar köpkurs 2.40 i gårdagens analys. Med följande slutmotivering: ...

Sivers Ima - Klockrent köp på dessa nivåer!

Sivers Ima på Aktietorget tillverkar en mycket speciell millimetervågskonverter som ugör en viktig nyckelkomponent i small cells som är den senaste tekniken för utbyggnad av mobilnätens kapacitet världen över. Dagens mobilnät är överbelastade och extremt stora projekt för ökad kapacitet är på gång världen över. Sivers produkt inom detta område är extremt konkurrenskraftig för att uttrycka det milt sagt. Produktens egenskaper sänker kostnaderna tiofaldigt i vissa fall samtidigt som prestanda maximeras. Låga kostnader är nyckeln till framgång för operatörerna. ...

2017-05-31 07:50 · boom

Hur kan man ha förtroende för köp- och säljråd i Dagens Industri?

Denna rubrik stod i Dagens Industri den 16 april i år (2014): Ett antal aktier på börsen är övervärderade. Sälj! Journalisten Anneli Östlund hade gjort en sammanställning av 16 aktier som, enligt henne, var övervärderade och skulle sjunka i pris. Hon hade dessutom angivit riktkurser och förväntad fallhöjd på dem. Jag beslutade mig för att inte sälja, och började i stället bevaka kursutvecklingen för alla de 16 aktierna. Efter två veckor hade fyra av de 16 aktierna fallit medan övriga 12 stigit! OK, kanske var börsen starkare än vad hon kunde förutsett men nu, efter 6 veckor visar det sig att hennes förutsägelser var katastrofalt dåliga. ...

Easyfill årsstämma 2014

Så var det dags för årsstämma i Easyfill igen. Förra året var det 6 externa aktieägare plus styrelsemedlemmar på plats, men i år var stämman betydligt mer välbesökt. 19 aktieägare var anmälda och även om någon föll bort på grund av förhinder var det nog närmare ett trettiotal personer som hade samlats i Easyfills lokaler i Sollentuna. Tillställningen började med lite tilltugg och sen fick alla som ville följa med en trappa ner till den lilla utställningsavdelningen där bolaget har några kylskåpsmodeller uppställda utrustade med de patenterade snurrhyllorna. Där höll VD Håkan Sjölander en förevisning av produkternas funktion för de som inte hade sett det på så nära håll tidigare (och för de som hade sett dem för också förstås). ...

Dags för Småbolagen

ARCAM Efter toppnoteringar över 311 kr i Januari bombade aktien rakt ned till det starka stödområdet runt 130 kr där den vände under ökad omsättning. Det blev en reversal i veckografen vilket i kombination är en bra indikator. Intradagbetendet ökar optimismen ytterligare för att en kraftfull rekyl kan ta aktien upp mot området runt 210 kr i första hand. Potential för fina orderPM saknas inte. Sen bet 158 kr OREXO ...