Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Portföljen och Cassandra.

Mitt uttalande om att det kan hända saker i Irak fick man väl äta upp, Cassandra har haft konstant kurspress sedan jag köpt aktier och har nu - 22% på kontot. Och att bolaget hade lite knapert med pengar verkar kommit som en överraskning för många, och om inte de lyckas få igång CASO 001 i Iraks så kommer de inte få in några pengar heller enligt revisorn…va menar du det?!… ...

2017-05-31 07:51 · bsv

Sälj Phone Family-aktien

//Tillägg 9 jun 2014 Artikel ur Örebro-baserade tidningen Nerikes Allehandas hemsida Na.se 20 maj 2013: Phone Family mest anmälda företaget 2013 Telekomsäljarna Phone Family i Krämaren är företaget flest kunder är missnöjda med – i alla fall om man ska tro antalet anmälningar. http://na.se/ekonomi/1.2081972-phone-family-mest-anmalda-foretaget-2013 Artikeln handlar om kunder som anmält Phone Family till Örebro kommuns “konsumentbyrå”. Även artikel ur tidningen tidigare samma dag: 21-åriga Nathalie kränkt av säljare Förnedrande, sexuellt färgade kommentarer. ...

Sivers Ima - Nu går tåget!

Sivers Ima tillverkar världsledande nyckelkomponenter för utbyggnad av dagens mobilnät runt om i världen. Användandet av smarthphones och surfplattor driver datatrafiken extremt i länder som Kina mfl. Det är stora projekt på gång för kapacitetsutnyggnad . Tex Vodafone “Project Spring” där det initialt investeras ca 70 Miljarder. Ericsson tar en stor del av detta. Sivers skrev i höstas ett serieorderavtal med en av världens största nätbyggare ( Allt tyder på Ericsson men ej officiell info). Bolagets millimetervågsconverters är nu intregrerad standardkomponent i denne kunds produkter inom detta område. Fantastiskt för lilla sivers! På placera.nu går den kunnige skribenten ConradTrust igenom fakta som leder till slutsatsen att det måste vara Ericsson som är denne hemlige kund. Marknaden har ännu inte insett detta och just därför kan man nu köpa sivers på mkt låga nivåer. ...

2017-05-31 07:51 · boom

Kommentar till Grinigs analys av Balder

Vad jag vill understryka av det som Grinig skriver är hur stor lånedel fastighetsbolag som Balder har. I Balders fall tillkommer att huvudägaren har stora lån på sina Balder-aktier i sitt personliga bolag. Alltså lån på lån! I ljuset av detta är det intressant att så många förespråkar, att privatpersoner ej skall få göra ränteavdrag när de köper sina villor och bostadsrätter och snart nu ägarlägenheter. Jag citerar Grinig: Det är dyrare än ett vanligt banklån eftersom räntan på ett vanligt banklån är avdragsgill mot bolagets intäkter. ...

Portföljen- Det börjar dra ihop sig.

Veckan har börjat väldigt bra med positvia nyheter från alla min portföljbolag. Skatten har kommit in på kontot och jag tog beslutet att sätta in dem i bolaget med högst risk, men troligen det med triggern närmast. Nexam Nexam har fått sitt PETA patent godkänt i USA. Detta ger dem ensamrätt i 20 år i Usa på en marknad som globalt sätt tillverkar 20 miljoner ton/år! Detta är en enorm marknad och att Nexam nu får ensamrätt i USA under 20 år gör att VD:ns uttalande om att detta är som en “Losec” än mer tyngd. Nexam har flera patentansökningar för PETA i andra länder så vi bör se skyddet utökas ytterligare, men att säkrat USA, en av världens största marknader är ett styrkebesked. ...

2017-05-31 07:51 · bsv

Framgångssagan Balder

Vilket idealiskt drivhusklimat det varit för fastighetsbolag de senaste åren: …stark efterfrågan på fastigheter …räntor som fallit till rekordlåga nivåer Och just nu ser himlen fortsatt molnfri ut. Bla väntas svenska centralbanken Riksbanken sänka sin styrränta ytterligare nu i juli 2014 (från nuvarande nivå 0,75%). Det är positivt på kort sikt för de ofta högt skuldsatta fastighetsbolagen. Tex Balder per slutet av q1/2014: …äger ca 500 fastigheter värda ca 29 miljarder kr. ...

Teknisk analys Assa Abloy

Assa Abloynår ATH den 2 Maj och ej oväntat gör kursen en återhämtning i form av konsolidering, dvs kursen utvecklas sidledes. I detta fall kan vi se hur kursen befinner sig inom en triangelformation, en så kallad fortsättningsformation där bottnarna blir högre och topparna lägre. Säljsignal Vi kan se hur kursen trots konsolideringen befinner sig inom en stabilt stigande trendkanal. Den största sannorlikheten är att aktien bryter upp genom triangelns motstånd/tak och därefter fortsätter inom trendkanalen i positiv riktning. Skulle golvet mot förmodan spräckas finns därunder trendkanalens golv som agerat stöd i ca 2 år, vilket visar styrka. Spräcks kanalens golv ger detta en säljsignal - bekräftelse av signalen ges om kursen dessutom faller igenom MA200. ...

Sälj Enzymatica-aktien

Enzymatica nu värt ca 270 miljoner kr på börsen vid börskurs 11-12 kr: http://www.bloomberg.com/quote/ENZY:SS //Edit: Det börsvärdet är enl Bloomberg.com i länken ovan beräknat som 23-24 miljoner utestående aktier gånger börskurs 11,65 kr. Men i själva verket har Enzymatica ca 25 miljoner utestående aktier vilket vid börskurs 11,65 kr ger ett börsvärde på drygt 290 miljoner kr. // Och vad får man då för det? Jo, ett bolag som har haft följande ekonomiska utveckling de senaste kvartalen (avrundat till hela miljoner kr): ...

CTT Insider

Inga stora poster, dock en förstärkning av semesterkassan kan man tro. Alternativt ett sparande för barn eller barnbarn. Sitter man i styrelsen för bolaget så är man tämligen insatt i vad framtiden har att erbjuda och kan investera utan några större betänkligheter. Skulle man ha det minsta tvivel på sitt företag så skulle det vara synnerligen korkat att överhuvudtaget köpa aktier däri. Före midsommar har vi med största sannolikhet en aktie som försiktigt räknat tangerat 25 Kr. ...

2017-05-31 07:51 · mal

Läget i guldgruvan

Jag tänkte 2012 att när priset på guldgruveaktier gått ned ca 40% från toppen så borde det vara ett litet köpläge. Jag köpte därför på mig poster i branschens två jättar Barrick Gold och Goldcorp och tänkte kombinera margin of safety på aktiepriserna med säkerhet att det var stora och solida bolag. Det gick åt helsike ändå… Jag ligger just nu back ca 35% på de investeringarna. Dock hade jag lite torrt krut och lyckades 2013 köpa aktier i ett tredje guldgruvebolag Semafo nära den absoluta botten där. Så på Semafo ligger jag ca 100% plus och har även tagit lite vinster. Så summa summarum är jag kanske 10% plus på investeringen i guldgruvebolagen (betydligt sämre än index under samma period ska sägas) men jag tror på sikt att det kan finnas en betydande uppsida kvar. ...