Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Se upp för Safe At Sea!

Till skillnad från många hyllande skribenter fortsätter jag med att varna för livsfarliga investeringar. Safe At Sea ser skyhögt värderat ut i dagens läge. Bolaget värderas i skrivande stund till nästan 50 MILJONER kronor. Kanske inte låter så mycket, men titta på följande: Safe At Sea säljer sin Rescuerunner för ca 350 000:- beroende på utrustning. Den största ordern i bolagets historia ligger på NIO stycken enheter. Företaget meddelade en längre tid tillbaka att det finns en offert ute på tio stycken enheter till FÖRENADE ARAB EMIRATEN. Denna offerttid har med största sannolikhet redan löpt ut, då offerter alltid har ett slutdatum. Även om så inte skulle vara fallet så handlar det alltså om max en intäkt på 3,5 miljoner kronor. Då skall vi även ta i beaktande att det kostar en del att tillverka maskinerna. ...

Massolit Media - en möjlig "ten bagger" (del 3)

Enligt min uppfatting är denna sista del också den mest intressanta eftersom jag idag lyfter fram värderingen av bolaget och dess framtida möjligheter. Hur jag än vrider och vänder på caset, med hänsyn till att alla pusslebitar ännu inte är på plats, så framstår Massolits aktie som extremt lågt värderad. När jag skrev denna analys i slutet av juni såg jag lönsamheten som den viktigaste pusslelbiten, vilken vi sannolikt då skulle behöva vänta till slutet av innevarande år eller början av 2015. Men med den enorma bokrean i Kungens kurva känns detta frågetecken mindre oroande eftersom jag tror att rean bidrar med några viktiga kronor på sista raden och att vi därför inom kort kommer att få se svarta siffror. Nedan kommer därför min analys av punkt 3 i caset om varför Massolit är en köpvärd aktie för investerare. ...

Finansiellt intelligent att stjäla från de oinvigda

Som många inom IT-branschen var jag mycket okunnig om det monetära systemet och att skulder skapas via lån. Då hade jag ändå läst allt jag kommit över i skolan i ämnet och fått högsta betyg i de flesta teoretiska ämnen. Jag kan idag tycka att det var lite synd att jag inte hade någon i min omgivning som var finansiellt intelligent. Jag hade i min morfar någon som lärde mig hur man ackumulerar pengar men ingen som kunde lära mig hur man skulle investera och dra nytta av den kreditdrivna ekonomin. ...

Saniona - enorma värden

Det som först fångade mitt intresse i Saniona var att Thomas Feldthus är en av de största ägarna och verksam i bolaget. Jag har stort förtroende för Feldthus sedan jag sett honom presentera WNT Research där han också är delaktig. Med den kvalitetsstämpeln började jag sätta mig in i bolaget – och det är inte helt enkelt. Men det var mödan väl värt. Saniona bedriver Läkemedelsutveckling av preparat som används till sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar och behandling av smärta. Fokus ligger på jonkanaler. Detta är Sanionas nisch och den nisch forskarteamet jobbat med i tiotals år. Jonkanaler kan förenklat förklaras som en port i cellmembranet som kan släppa igenom joner som kalcium och natrium. Jonkanalerna är nödvändiga för våra biologiska funktioner som t ex hjärtats slag och musklernas funktion. Den globala marknaden för aktiva läkemedel till jonkanaler beräknas 2018 överstiga 140 miljarder kronor enligt bolaget. ...

Dignitana - enorm försäljningstillväxt att vänta

Håravfall, som är en bieffekt av cellgiftsbehandlingen mot cancer, beskrivs av många patienter som en mycket svår följd av behandlingen. En redan svår sjukdom blir extra tydlig och smärtsam då man tappar sitt hår, till den grad att vissa patienter har avstått cellgiftbehandling. Dignicap är en mycket effektiv behandling mot håravfall, och låter över 80% av patienterna behålla sitt hår i samband med cellgiftbehandling. Metoden har studerats sedan slutet av 90-talet och ett flertal studier har påvisat Dignicaps goda effekt och att inga allvarliga biverkningar finns. Dignitana har konkurrenter men ingen har bättre resultat än Dignicap och inga andra har lika gedigen vetenskaplig dokumentation. Systemet har också löpande förbättrats, bland annat ihop med partnern Sysmex, en av världens största leverantörer av medicinsk teknik. ...

Cybaero, där kom lyftet 700-800milj kr avtal.

Äntligen, som jag väntat! För er som inte har läst på om bolaget ännu, gör det. 8-årigt ramavtal med Kenesiska koncernen AVIC http://www.cybaero.se/press-media/nyheter/101-svenska-cybaero-saljer-obemannade-helikoptrar-for-700-800-msek-till-kina Jag har varit med sen 2009, börjar kännas bra nu att jag alltid har trott på bolaget =)

Massolit Media - en möjlig "ten bagger" (del 2)

I dagens analys lyfter jag fram två delar som förmodligen många aktieägare anser vara rörig och något komplicerad. Genom förvärvet av Forma Books fick Massolit ett gigantiskt lager med 1 miljoner böcker, detta reas nu ut och kan inbringa närmare 20 mkr. Dessa böcker är, enligt min uppfattning, till stor del avskrivna och utgör en bråkdel av det bokförda varulagret som i första hand gäller nyare titlar vilka säljs till återförsäljare. Av den anledningen bör stora delar av omsättningen trilla ned på sista raden och förbättra lönsamheten under q2-q3 och kan ses som grädde på moset tills vi ser effekterna av besparingsprogremmet. ...

Taurus får godkännande i USA (i det tysta)

Godkännandet/registreringsbeviset finns att ta del av längre ner i detta blogginlägg. Det intressanta för den insatta är att all information på US Trademark & Patent är publik information, något som gjorde att jag uppmärksammade Taurus på detta godkännande dagar innan de själva fick bekräftelsen… Off topic men det var även på denna sida jag kom över den av misstag publicerade sekrettesbelagda informationen angående ICM INC… Att Taurus därefter väljer att inte publicera ett pressmeddelande via Aktietorgets sida tycker jag är rikigt dåligt, speciellt då man ändå går ut med följande nyhet på sin hemsida: www.taurusenergy.eu/PDF-dokument/info-om-am-reg-av-XYLOFERM-140626.pdf. Jag tycker att samtliga aktieägare och investerare bör få ta del av informationen samtidigt, inte bara de få som råkar gå in på hemsidan. Att godkännandet är viktigt för Taurus råder det inga tvivel kring, läs bara VD Lars Welins kommentar i ovan länk… ...

Blowout i Orangefield indikerar jättepotential

För en vecka sedan skedde en olycka på Dome Energys fält OrangeField i Texas. En s.k. blowout inträffade, i det här fallet bestående av gas. Länk till PM. https://www.domeenergy.com/press-releases/dome-energy-ab-provides-operational-update-orange-field/ I denna artikel står lite om gasläckan/blowouten i OrangeField. http://www.panews.com/local/x611399037/Orangefield-gas-leak-repaired-residents-return-home Läckan är tätad och alla som evakuerats har återvänt hem. Brunnen där det skedde ligger vid “at the end of Gulf Road off FM 408 in the Orangefield area” Jag har tittat på samtliga licenser som Benchmark Oil&Gas har i området. Det finns tre st som stämmer in på lägesbeskrivningen “at the end of Gulf Road”: Moore Unit Lease 10239 Peveto.F.T. Lease 03294 Peveto.F.T-A- Lease 03231 ...

Heliospectra - doldis

http://www.heliospectra.com/ Handeln av heliospectra inleddes den 18e Juni och har sen dess legat under väldigt låg omsättning. Med anledning av detta har aktien inte kunnat ses på Vinnar- eller förlorarlistor och uppmärksammats på detta sätt. Inför noteringen av t.ex. Optifreeze gick saker snabbare, fler verkade vara övertygade om att detta var ett företag som det skulle gå väldigt bra för eller i alla fall försöka få det att framstå som så. ...