Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

JOSAB UPDATE 2014-07-15

Något stort händer just nu! Heilongjiang Interchina Water Treatment Company Limited (ICW) är handelsstoppat för stunden! ICW är största delägaren i Josab. Because of Heilongjiang Interchina Water Treatment Company Limited (hereinafter referred to as the “Company”) is planning major issues of non-public offering of stock, given the existence of a material uncertainty that matter, in order to ensure fair disclosure of information, maintaining the interests of investors, to avoid abnormal stock price volatility application by the company, the company stock consecutive suspended since July 15, 2014 opening. Promises: The company will soon determine whether these significant events, and at the date of the stock suspension from the five working days (including the date of suspension) announcement and resume trading. http://finance.sina.com.cn/stock/t/20140715/022019701898.shtml ...

2017-05-31 07:52 · dj10

Avtech - en uppköpskandidat?

Under gårdagen skrev jag en första analys om vilka möjligheter som finns för Avtech samt vilken omfattning och betydelse ordern för Southwest Airlines har för Avtech. Även fast bolaget haft flera olika meriterade kunder sedan tidigare tar nu Avtech ett jättekliv och kommer från dags dato spela i en helt annan division än tidigare. Både lönsamheten men också målsättningarna bör nu ändras. Genom avtalet med SWA visade Avtech’s ledning att de varit rätt ute och att flygbranschen delar deras uppfattning om vilka fördelar Aventus NowCast kan ge. ...

Avtech - sommarens kursdubblare

Avtech Sweden AB Ett bolag jag bevakat sedan förra hösten är Avtech Sweden AB, vilka i slutet av förra veckan fick en jätteorder från Southwest Airlines (SWA) som är ett av världens största flygbolag. Avtalet innebär att SWA under 2014 kommer implementera Avtechs teknologi för att landa deras flygplan på ett bränslesnålare sätt. Avtech är egentligen inte ett företag som passar in i min investeringsfilosofi men nyheten att SWA kommer använda Avtechs teknologi vid alla av bolagets över 1 miljon flygningar varje år gör Avtechs aktiepotential skyhög. Min gissning är att denna teknologi på sikt kommer att bli branschstandard och avtalet med SWA motiverar redan idag ett betydligt högre värde på Avtech som bolag och rekommendationen blir således KÖP. ...

SnP 500

Hello mates! All that I write on my blog is just my personal opinion and nothing more, and should be treated as such. Some background: - Banks changed their policy making game and promise to dance more making their decisions. - Two armed conflicts (Ukraine, Israel), but markets have not reacted with heavy selling. - FED sends contradictory signals. - Unemployment, deficit, GDP… you name it. Having in mind all above and being sure that this is just the tip of the iceberg, we need to make sense what is going on with stock market on the big picture. Let us look on SnP 500. On attached chart it is obvious that index is in uptrend weekly, and daily it shows minor reaction during last week. The reaction brings index in local trading range (marked “TR” on daily chart). Another easy reading is long-term resistance line (marked “A” on chart), and I assure you that ALL who looks at charts watches this line. Drawing this type of lines always tricky (each line maker do it with his (her) own terminal and rules) and we better to watch them as zones. We can see that index dancing around the line for a months it and looks a bit overbought (stays above the line). Nevertheless, I have to say that despite the “A” - line there is no heavy selling from yet (good news for bulls). Also, we have to remember that usually, such a long term up trends do not end at once. ...

2017-05-31 07:52 · pavel

Medfield - bara början 2

Min beskrivning av Medfield fortsätter. Tre viktiga aspekter vill jag lyfta fram innan jag sammanfattar caset och lyfter fram det allra viktigaste. Min ambition är att alla ska förstå Medfield. En sak som förmodligen väldigt få inser, och som är spännande med Medfields teknik, är att systemet är ”lärande”. För varje mätning som görs blir systemet lite bättre och det kommer löpande att kunna kalibreras under tiden. Effekten som detta får är att även när patenttiden har gått ut så har man ett mer eller mindre ointagligt försprång eftersom mätdata kan hållas hemlig. Uppfinningen kan kopieras rätt av när patenten inte längre skyddar men marknadsledaren kommer alltid att vara bättre eftersom den har mer mätdata. Det gör att priserna inte faller tvärt vid patentets utgång utan kan hållas mer eller mindre intakta till skillnad från t ex läkemedel där priserna gör rätt ner i backen efter patentutgång p g a generikabolagens intåg. ...

Sälj Elekta-aktien

Elekta har därmed liknande egenskaper som H&M och Axis, även om bolagen är i olika branscher: Elekta: gör anticancer-strålningsmaskiner H&M: klädföretag Axis: gör övervakningskameror De är alla bra bolag. Deras aktier är högvärderade på börsen. De har då och då svackor i sin ekonomiska utveckling. De är tillväxtföretag (med hög långsiktig tillväxt i intäkter och resultat) vilket gör att deras motiverade börskurser faller kraftigt om räntenivån stiger. Man kan ju dela in alla aktier i en matris med följande fyra rutor: ...

Safe At Sea - Ständiga insiderförsäljningar!

För en vecka sedan varnade jag för Safe At Sea, mest beroende på deras små intäkter. Varningen var minst sagt befogad, då aktien sedan dess rört sig nedåt, dessutom med en fortsatt dålig trend. Går man ut i sina “rapporteringar” med att man har chans att sälja EN ENDA rescuerunner till ett stort rederi, skall man nästan skämmas. Förstår om man meddelar om det skulle röra sig om ett tiotal, men en enda! SKÄMSHATT på! De låga priserna per enhet gör det ju dessutom ännu mer oroande. ...

Chansportföljen 2014 - uppdatering

Mr. green Har haft en skakig resa med insideraffärer etc. För närvarande +8,76%. Jag säljer. Lundin Mining Har haft en mycket fin utveckling på börsen då råvarur och gruvor kommit in från kylan. Även här tar jag hem vinsten för att minska semsterstressen, fina 37% blev det här. Black pearl Också här har det varit volatilt, men en helt okej avkastning på ca 3,5%. Här hade man kunnat välja att tacka för sig på 18-19kr men jag gissat att fler lägen uppstår framöver. Även här dags för sälj. ...

Orexo: Dags att tro!

En bild säger mer än tusen ord sägs det. Nedan visas Zubsolvs andel av marknaden för behandling av opiatberoende i USA. Läkemedlet lanserades i september 2013 och fick en flygande start de första 3-4 månaderna när man tog 2% marknadsandel. Aktiemarknaden var med på noterna och Orexos aktie steg till 180 som högst i december 2013. Sedan gick lanseringen i stå. Marknadsandelen fastnade på strax över 2% och aktien blev slagig mellan 160 och 175 mellan januari och mars. ...

Hanza Holding: Tillväxtcase

Hanza utgör ett mycket intressant tillväxtcase i en bransch som generellt sett är trögrörlig. Industrisektorn i allmänhet och kontraktstillverkning i synnerhet brukar normalt inte förknippas med hög tillväxt och växande marginaler - men här kan Hanza - om de lyckas infria sina treårsmål - vara undantaget som bekräftar regeln. Bolaget bildades 2008 och man har på fem år, trots att finanskrisen kom emellan, lyckats nå drygt 1 miljard i omsättning. Sedan starten har bolaget vuxit genom att köpa upp verksamheter med lönsamhetsproblem och lyckats vända dessa. Förvärv kommer även fortsättningsvis att vara en viktig del i arbetet att bredda Hanza både geografiskt och till nya teknologier. Framöver kommer dock fokus att flyttas från turn-aroundprocesser till utvinnande av synergier. De bolag som Hanza köper kommer helt enkelt inte längre att vara krisbolag utan lönsamma företag. För det krävs stärkta finansiella muskler och en aktie som vid behov kan användas som förvärvsvaluta. ...