Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Rottneros, Net Insight och AIK Fotboll

Jag börjar med Rottneros och kan berätta att jag psykologiskt spekulerade men vågade inte ha den rapport dagen. Det jag menar är alltså att jag spekulerade att den skulle upp eftersom både SCA och Stora Enso hade kommit med fina rapporter men vågade inte ha aktien tills rapporten. Rottneros rapporten var en blandad kompott och aktien gick först upp och sedan ner. Rottneros produkter är bl.a. pappersmassa och ved. Pappersmassa kan man använda för pappersblock för att rita och skriva, tidningar med mera. ...

Brighter - köprekommendation

Redan 2011-12-15 skrevs det ett inlägg här av Kim Dahlström om Brighter: http://www.redeye.se/aktiebloggen/brighter-arets-haussebolag Mycket har hänt sedan dess och man har gått från utveckling till att närma sig lansering. Även signaturen Arizona har nyligen skrivit om Brighter: http://www.redeye.se/aktiebloggen/brighter/brighter-one-positiva-signaler Väldigt utförlig info om Brighter finns också i vårens emissionsmemorandum : http://www.brightercompany.com/sites/default/files/emissionsmemorandum%20brighter%20ab%20%28publ%29%20februari%202014.pdf Jag skriver detta som en köprekommendation. Under sista halvåret 2014 ska Brighter one lanseras och inför det så kommer nyheter om de pusselbitar som saknas innan produkten kan släppas. Det gäller beslut om ersättningsnivå av TLV (Angående det statliga högkostnadsskyddet på läkemedel) och CE-certifiering. ...

Spekulativt köp: Africa Oil

Lyssnade på radioprogrammet “Myrenberg i P1” om Afrika (som sändes i Sveriges Radio P1 den 17 juli 2014): http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/400201?programid=2946&playepisode=400201 I programmet deltog bla en Bengt Nilsson som presenteras så här (1 min 27 sek in i programmet): “Här finns också Bengt Nilsson; frilansjournalist, filmare, författare som gjorde sin första resa till Afrika i mitten av 70-talet, skrivit en rad böcker. Den senaste heter ‘Oljans pris’ som kom i vintras och handlar om vad oljefyndigheterna i framför allt Östafrika kan innebära för regionen där. ...

Långsiktigt läge i silvret

Visar i videon pedagogiskt varför jag är intreserad av att gå lång i silvret samt var jag har min stop elert. Hoppas ni finner videon intressant. Mvh https://www.youtube.com/watch?v=6uLXmMELw-A&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:53 · bubo

Köpsignal idag!

Q2-rapporten är överstökad och signalerna blir allt tydligare. Styrelseordförande Anders Lönner, som gav aktieägarna i MEDA 50 ggr insatsen, förbereder tillsammans med övrig styrelse och ledning en accelleration av affärshändelser. Transaktioner och avtal som i närtid och på sikt kan få icke aktieägare att inta en skepnad liknande den gröna Hulken. Antalet och storleken på insiderköpen har aldrig varit så stor i Karo Bio som under de senaste månaderna. Senast idag meddelades en ökning från en insynsregistrerad. ...

Köp InXL - Ett snabbväxande fynd

Om InXL Innovation är en IT-koncern som tillhandahåller IT-system till kunder inom ett stort antal branscher. InXL är moderbolag i koncernen som består av fyra dotterbolag där det går starkt framåt för samtliga. 2014: Omsättning 119,6 MKR Tillväxt 50,5% P/E 8,75 2016: Omsättning 196,5 MKR Tillväxt 26,2% P/E 3,4 **Bolagsnamn:**InXL VD: Per Wargéus Ordförande: Anders Cedervall Hemsida: www.inxl.se Nyckeltal januari - mars 2014 - Fokus ger fortsatt stark tillväxt Omsättning 26,4 (16,0) MKR Rörelsemarginal 9,5 (1,4) procent Rörelseresultat 2,5 (0,2) MKR Kassaflöde 5,1 (-1,1) MKR Resultat efter skatt 2,5 (0,2) MKR Vinst per aktie 0,07 (0,00) SEK Några delar ur rapporten: “Den nordiska marknaden är fortsatt stark och under kvartalet har Avensia fått förtroende att starta upp nya e-handelslösningar till bland annat Ahlsell i Sverige och Coop i Norge.” ...

Sensationell lagändring mitt i sommaren

Bankerna kan nu inte säga upp bostadslånen och begära vräkning på bostadsrätter och villor så länge som 1) Kunden betalar uppgjord ränta 2) betalar efter avtalad amorteringsplan Det är ju detta alla belackare av den s.k. bostadsbubblan befarat skulle hända i Sverige om priserna plötsligt bara skulle falla långt under belåningsvärdet och bankerna skulle gestalta om hela lånets uppsägande med panikförsäljningar som följd: Det är Konsumentkreditslagens paragraf 33 som ändrades nu första juli och helt i tysthet. Det är endast bloggaren Flutetankar som uppmärksammat detta och som menar att regeringen gjort detta för att ytterligare gynna de bostadsrätts- och villägare. som enligt hans mening förköpt sig och belånat sig för mycket. Han kallar dessa för “bolånetorskar” och hans besvikele är stor om de nu skulle klara sig, om det riksbankschefen Stefan Ingves varnat för under hela sin ämbetstid skulle inträffa: att den s.k. bubblan som han ser, skulle spricka. ...

Cybaero - Vilket Köpläge!

Det finns få bolag på den Svenska börsen som är så spännande som drönarbolaget Cybaero! Bolaget tog nyligen en jätteorder ( den största i världen inom denna nisch) från det Kinesiska jätteföretaget Avic. Kursen har pressats hårt sedan nyheten släpptes och skapat ett verkligt kanonläge för köp. Anledningen till detta är att den amerikanske partnern Aeroinvironment har realiserat en av sina positioner i bolaget . Aeroinvironment finansierade Cybaero i ett tidigt skede som ett taktiskt drag att utöka sitt eget sortiment och alltså kunna erbjuda sina kunder förarlösa helikoptersystem men man har gjort en fin vinst på ca 300% och har ingen uttalad policy att vara delägare i sina underleverantörer. ...

2017-05-31 07:53 · boom

Elanders, osexigt och bortglömt

Elanders AB En aktie som börjar framstå som allt mer intressant och ett bolag som gjort en omvälvande resa det senaste året är Elanders. Från att ha varit ett rätt osexigt tryckeribolag så genomförde Elanders under 2013 några uppfräschande förvärv för att sedan i januari 2014 göra en smart investering vilket gjorde att omsättningen ökade 60 % från 2,2 mdr kr till 3,5 mdr. De bolag som köptes under 2013, dels ett bolag som gör whiskyetiketter åt ledande whiskymärken samt Myphotobook, var aktioner som startade Elanders digitala resa. Genom januaris stora förvärv av Mentor Media når bolaget fördelar både genom geografisk diversifiering (40 % Asien) samt att affärsområdet Suppy Chain nu närmar sig målsättningen för 2017 års där tanken är att 60 % av försäljningen skall komma från detta affärsområde vilket gör bolaget mindre beroende av traditionellt tryck. Redan innan det sistnämnda förvärvet hade Elanders aktie stigit med 87 % under de senaste 12 månaderna, detta då till följd av bolaget lyckats öka lönsamheten upp emot 2007 års nivåer. För 2013 visades det upp rörelsemarginaler i trakterna runt 6 %. I Q4 2013 lyckades bolaget stoltsera med en rörelsemarginal om hela 9 % samt en vinst per aktie om 1,49 kr. Totalt sett uppgick VPA år 2013 till 2,99 kr och ledningens målsättning under 2014 är att åstadkomma ”… en väsentlig resultatförbättring jämfört med 2013.” ...

Sivers Ima - Avvakta / Sälj!

Sivers Ima är ett lovande företag som i detta nu Haussas extremt på div aktiesidor. När sådant inträffar bör man som investerare vara på sin vakt och dra öronen åt sig. Aktien har handlats kring 9 kr en längre tid nu och det har skett div utbrott på nedsidan. Rent tekniskt sett skulle aktien kunna etablera en ny nivå mellan 7-8 kr under sommaren då omsättningen i framförallt mindre aktier tenderar att dö ut då småspararna far på semester samt behöver pengar till semesterkassan. ...

2017-05-31 07:53 · boom