Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

New Nordic ett Fynd - 100% potential

Värderas på mina prognoser till EV/EBITDA 6. Lägg där till att goodwillen snart är helt avskriven. Och ytterliggare någon miljon hamnar på sista raden. Skulle man slå ut H1 resultatet x2 så har du ett EBITDA på 16,8mkr. Eller ett EBT på 14mkr. Börsvärde 105mkr. EV 110. New Nordic bör idag åtminstone vara värderat till 180mkr vilket är en uppsida om 71%. Eller 31kr per aktie. New Nordic: BV = 105mkr Omsättning = 272mkr Tillväxt = 19% EV/EBT = 7,5 EV/S = 0,4 ...

Kanske äntligen Nokia...

Ericsons kanske käraste konkurrent och kollega inom mobilnätverksbranschen har nu äntligen en möjlighet att utmana. Med en färsk andra kvartalsrapport förra veckan gav nog litet ljus i tunneln. Resultatet var inte överhövan (+0,06 €/aktie - non-ifrs) under perioden men vissa andra saker vill jag dock lyfta fram: 1. Bortbetalning av skulder till ett värde av ca. 2,45 miljarder € (!) - varav 1,5 miljarder bortbetalt till Microsoft (lånades förra året för att lösa in Siemens halva av Nokia Siemens Network). Denna affär är den kanske mest lysande affär Nokia någonsin gjort. 2. Bolagets starka kassa medger nu ett återköp av egna aktier (för 1,25 miljarder € under 2014 - 2015). Bolaget började återköpen den 28.7.2014 (ca 5 miljoner €/dag eller ca 800.000 aktier) från marknaden. Med denna takt räcker återköpen i 250 börsdagar framåt… 3. Ny ledning i bolaget - Rajeev Suri (indier, tidigare chef för Nokia Solutions Network) som ny VD efter Steven Elop och för Technologies (patentportföljen) Ramzi Haidamus (libanesfödd amerikan). Chef för HERE-verksamheten är tysken Michael Halbherr. Dessa herrar har ett styvt jobb att få lönsamhet speciellt i de två mindre enheterna HERE (kartverksamheten) och nämnda Technologies. 4. Bolaget betalade ingen dividend i fjol, men gav furstligt 0,37 €/aktie i år, vilket betydde drygt 6 % avkastning. Detta måste väl anses som plåster på såren för tidigare fadäser med mobiltelefonerna… 5. Andra kvartalets 11,8 % rörelsevinst var över analytikernas prognoser och ledningen tror att farten kan bibehållas över 5 - 10%-målet. Detta kan ingen på förhand veta, men bolaget har köpt sex mindre bolag inom bl.a. radioteknikbranschen i USA och det måste väl anses som tro på framtiden… ...

En aktie du absolut inte ska köpa

Twitter kämpar för att visa positiva resultat och är helt klart övervärderat. På senaste tiden har negativa trender fortsatt i sina spår, med förkastlig användartillväxt och användaraktivitet, vilket sätter tyngd i aktien. Man kan alltid hoppas att trenden bryts om några år, eller att man i väntan på bättre tider drömmer bort sig om att någon shejk ska köpa upp företaget på en grym premie. Att leva i hopp om ett sådant scenario är riskfyllt. Vem vill gå på en hängbro där andra sidan inte är inom sikt? ...

UNITED MEDIA: FÅR NY PLATTFORM MED NYA SPEL OCH NY TEKNIK

United Media har ett BV på endast 7,8 milj!! Pressmeddelande 08:30 Styrelsen i United Media Sweden ABs maltesiska dotterbolag har beslutat att förlänga avtalet med GTECH Gibraltar Ltd (GTECH), världens största tillverkare och leverantörer av spelplattformar. GTECH kommer under hösten 2014 att lansera en helt ny plattform där fokus kommer att ligga på att erbjuda nya spel, snyggare design samt en snabbare och nyskapande teknik. Spel som kommer att inkluderas i den nya plattformen är bl.a. spel från svenska världsledande speltillverkaren Net Entertainment NE AB (NetEnt), något som kommer att påverka spelandet positivt då NetEnt idag är branschstandard och står för ca 80% av all omsättning hos United Medias konkurrenter. ...

Taurus nämns i Amerikansk media

I brist på konkret information från Taurus har jag kommit över ett par riktigt intressanta artiklar. Den första kom jag över via Taurus “hemliga” enzymproducents hemsida och publicerades bara för någon vecka sedan. Att jag skriver “hemlig” är för att motparten fortfarande inte vill offentliggöra namnet trots att jag och fler än mig redan listat ut vilket bolaget är. Jag pratar allså om Dyadic och det är lite kul att Taurus står med i artikeln som potentiell jästleverantör. En klart läsvärd artikel för den som vill sätta sig in i marknaden för andra generationens etanol. ...

Cassandra Oil - Rallyapan.

Förra bloggen skrev jag om att sommaren ofta medför sömnig handel och att bolag ofta kan se sina kurser sjunka ovanligt mycket under årens varmaste månader. Eftersom handeln avtar och troligen fokus skiftas mot andra sysslor så kan man även misstänka att det kan vara ett gyllene tillfälle för en aktör att manipulera kursen dit “hen” vill, kan ett speciellt i bolag som lever i ett konstant lågtryck ute på Atlanten blivit offer? ...

2017-05-31 07:53 · bsv

Oniva - Kan vara ett fynd efter 50% Ras

Oniva rasade under föregående vecka ca 50% pga uppdagat fiffel med bolagets bokföring. Dom ansvariga personerna har fått sparken och sifforna håller nu på att redas ut. Samtidigt pågår en Nyemission i bolaget. Läget är spännande minst sagt och utgången är ännu oviss. Om dom reviderade siffrorna i bokföringen är någorlunda ok och storägarna backar emissionen så kan dagens kurs kring 14 kr vara ett fynd med en kort uppsida på 20-30%. Många banker har nettoköpt stora mängder under veckan vilket skulle kunna stärka den teorin. ...

2017-05-31 07:53 · boom

Spekulativt köp: Björn Borg

Björn Borg (nedan bla kallat BB): Ett bolag med inriktning på främst dyra kalsonger. Baserat i Stockholm och ca 150 pers anställda. Så här beskriver sig bolaget självt i senaste pressmeddelandet (från 30 maj 2014): Om Björn Borg Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder. Därtill erbjuds sportkläder och doft samt via licenstagare även skor, väskor och glasögon. Björn Borg-produkter säljs på ett trettiotal marknader, varav Sverige och Holland är de största. ...

Starbreeze - en framgångssaga som närmar sig en rättvis värdering

Dagsläget Starbreeze stängde fredagen på 8,25 vilket är en ny topp och utger en ny stödnivå vilket ger ett fint utgångsläge för en teknisk analys. Mer intressant är dock den fundamentala synen av Starbreeze vilka sedan sitt omvända förvärv av Overkill Software har levererat på ett helt utomordentligt vis. Försäljningen har visat sig vara oerhört lönsam vilket sågs senast under Steam stora summersale där det främst var titeln Payday 2 som levererade med en topp 3 placering. För er som inte känner till Steam är det kanske den främsta spelportalen med över 75 miljoner användare. ...

Köp InXL - Kioskvältare

InXL kom med sin rapport idag där Remiums förväntningar var: Omsättning: 25,8mkr EBIT: 1,8mkr Och där mina var: Omsättning: 26,5mkr EBIT: 2,2mkr Utfall: Omsättning: 29,2mkr EBIT: 2,9mkr Nyckeltal januari–juni 2014 Omsättning 55,6 (36,7) MKR Rörelsemarginal 9,7 (5,2) procent Rörelseresultat 5,4 (1,9) MKR Kassaflöde 4,8 (1,1) MKR Resultat efter skatt 5,4 (1,8) MKR Vinst per aktie 0,16 (0,05) SEK I min analys från tidigare i veckan räknar jag för 2014P med: Omsättning: 119,6mkr EBIT: 14,9mkr ...