Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dags för vändning uppåt i Oriflame

Oriflame har haft det tufft den senaste tiden, Krisen med Ukrina/Ryssland har skapat problem för Oriflame, med ett större säljtapp i Ukraina, samt kraftigt försvagade valutor mot Euron. Även större delen av Oriflamestilväxtmarknader Indonesien, Indien, Kazakhstan, Azerbaijan, Mexico o.s.v. har valutor som tappat mot euron senaste halvåret, vilket även det har pressat omsättning och resultat. VDn verkade nöjd med utvecklingen i rapporten senaste veckan, Ryssland/Ukrina höll emot bra , samtidigt som tillväxtmarknaderna fortsatt gå bra (dock lägre omsättning i euro). ...

Sälj Fingerprint Cards-aktien

Nej, är uppfattningen här i bloggen. Bolagets affärsidé: Fingeravtrycksläsare (särskilt för mobiltelefoner). I skrivande stund är q1/2014-resultatrapporten Fingerprint Cards (FPC:s) senast publicerade resultatrapport: http://hugin.info/132202/R/1779490/608108.pdf Den kom 24 apr 2014. Så här beskriver sig FPC enl q1/2014-resultatrapporten: Om Fingerprint Cards Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter, som genom analys och matchning av individers unika fingermönster, fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av: biometriska sensorer processorer algoritmer och moduler ...

Xvivo: FDA avklarat. What's next?

För halvannan månad sedan skrev jag en 10 punkterspitch av Xvivo. Nu när XPS och Steen Solution har erhållit marknadsföringsgodkännande i USA så kommer intäkter omedelbart från det tiotal system som finns utplacerade på transplantationskliniker i USA. Intäkten per operation är 20,000 dollar, 130,000 kronor. Med 70-75% bruttomarginal blir tillskottet till rörelsevinsten 100,000 kronor per operation. Bolaget räknar med att ytterligare 5 system kommer installeras inom kort och att 16-20 system är utplacerade i USA innan årsskiftet. Under 2015 tror man sig kunna placera ut ytterligare 10-14 system. Det innebär att bolaget inom 1.5 år kommer ha cirka 30 system hos kliniker i USA. ...

Teknisk analys utbildning ( Gratis video )

Hejsan här kommer min gratisutbildning i teknisk analys och trading, dvs när man är i positioner på några dagar eller till och med veckor. För er som inte sätt den ännu kan jag bara säga att den tar upp allt du behöver för att börja. Och belyser de allra viktigaste aspekterna. Sen är de bara ut och träna flera år och gärna något år utan kapital då de tar så många år att få känslan och de rätta tänket. Hoppas ni finner videon intressant. ...

2017-05-31 07:54 · bubo

Etrion – Bra potential på snabbväxande marknad!

Etrion publicerade sin halvårsrapport förra veckan. Rapporten var i stort sett i linje med marknadens förväntningar. Det finns en kortsiktig oro för ersättningsnivåerna i Italien men Etrion bör man främst köpa för den spännande projektportföljen. Etrion är idag värderat till ca 960 miljoner SEK på kurs 3,27 SEK. Bolaget har ca 300 miljoner SEK i nettoskuld. Oron kring de så kallade feed in tarifferna i Italien anser undertecknad vara överdriven. Den Italienska regeringen har kommit med ett förslag om att sänka tarifferna med 17-25% från och med 2015. Detta kan komma att påverka intäkterna i det korta perspektivet med ca 25 miljoner SEK per år. Oron detta har skapat bör vara ett bra tillfälle att ta position i aktien. Främst för att bolaget gör bra framsteg i Chile och kommer våren 2015 adderat 49MW netto i kapacitet. ...

Passa på läge i Alm equity pref aktie

Alm Equity är ett etablerat fastighetsutvecklingbolag som agerarer primärt i huvudstadsregionen inkl. Uppsala. Huvudaktien är noterad på First North så även pref aktien. Pref aktien ger 8,40 kr per år. Efter att den riktade nyemissionens aktier efter ett fastighetsförvärv har nått marknaden, har dom snabbt skickats ut i marknaden utan eftertanke. Kursen har fallit från 122 kr till 117 kr. På 117 kr blir avkastningen per år 8,4/117 kr = 7,2% alltså nästan som Amasten pref aktie ger cirka 7,3-7,4%. Alm Equity har varit med längre än Amasten och agerar i storstadsregionen med attraktiva projektfastigheter. Yielden borde skilja mer än 0,2% mellan dom enligt mig. ...

Världens största oljerigg

Här kommer en videoinspelning där jag tittar på Berkut, som är världens största olje rigg och utvinner olja i Arktis som är ett väldigt spännande geografiskt område. Visar också vad jag tittar på för att långsiktigt gå in och exponera mig i Oljan. Sen analyserar jag prisbeteendet i den ryska aktien Rosneft som har sin enorma oljerigg Berkut. Visar också en swing position med nivåer och potentiellt prisbeteende. Hoppas ni finner videon intressant ...

2017-05-31 07:54 · bubo

Saniona - Köp riktkurs 50kr

Frånanalystgroup.se http://media.wix.com/ugd/7e0f23_4943fea3fb084371a1a28ed3a2fde62f.pdf “Ett forskarteam av absolut världsklass inom modulering av jonkanaler, enligt ledningens egen bedömning av Sanionas forskarteam. Ett bolag som huvudsakligen riktar in sig på forskning och utveckling av läkemedel inom centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar och behandling av smärta. Ett forskarteam med VD Jørgen Drejer i spetsen köpte ut denna del av det dåvarande NeuroSearch som tog ett strategiskt beslut att inte längre satsa på projekt som är i inledningsfasen. Jørgen bildade med den uppköpta delen då Aniona ApS som startade verksamheten 2012, dock bildades koncernens moderbolag Saniona AB i januari 2014. Saniona AB:s nuvarande forskningssite håller hög internationell standard vars nypris värderas till 30 MSEK. Bolagets ledning har över 25 års erfarenhet och ett internationellt kontaktnät, denna know-how har resulterat i att bolaget idag har tre väsentliga samarbetsavtal med bland annat världens största läkemedelskoncern Pfizer Inc. Enligt ledningen är detta bara början av fler samarbeten som man med sin kompetens och erfarenhet skall komma att knyta tills sig. ...

Veckans Mid Cup Köp?

Veckans Mid Cup Köp? Hejsan då var de dags för ett nytt kapitel i min gratis analystjänst. Där jag varje vecka går igenom i mina ögon köpvärda aktier på Mid Cup listan! Med Nivåer som vi bevakar samt ett titt på potentiella framtida våg strukturer. Denna veckans aktie laddar i de större perspektivet för en riktigt stor rörelse som helt klart är värd att följa. Meningen med videofilmerna är att få en ny skara tittare och därmed nå en ny målgrupp som tidigare inte varit intresserad av tekniska karraktär och beteende analys med strukturer. Och kan se mina analyser som ett bra komplement till sin Fundamentala analys. Hoppas ni finner videosen intressanta och lycka till! ...

2017-05-31 07:53 · bubo

Visar varför börsnedgången är ett riktigt bra köpläge!

Går först igenom DowJones som är min utgångspunkt till varför jag ser nergången som ett köpvärld , Sen tittar vi mera djupgående på strukturen i Tysklands index samt vad jag vill se i Omx för att bli köpare även där. Hoppas ni finner videosen intressant! https://www.youtube.com/watch?v=GD6gHUL-u0w

2017-05-31 07:53 · bubo