Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Så här blir du rik på börsen!

Som visar hur du kan bli väldigt framgångsrik på din akitehandel på sikt. Visar en strategi som är väldigt bra. Och som passar alla, oavsett om du är daytrader, swingtrader eller långtidsplacerare. Hoppas ni finner videon som en bra tankeställare. https://www.youtube.com/watch?v=XoXowCnd80s&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ Mvh Berguven

2017-05-31 07:55 · bubo

Crown: Operatören Thombo ska borra i Sydafrika licensen

http://www.ccaenvironmental.co.za/images/pdf/current_projects/downloads/TP02WD/Thombo_Block2B_BID_26Aug14.pdf Crown bör stiga rejält på detta. /Bjaen

2017-05-31 07:55 · bjaen

Teknisk analys DAX

Veckograf.Programmet jag använder mig av heter Pro Real Time, läs mer hos IG. Dessa 30 aktier baseras DAX Index på, http://se.investing.com/indices/germany-30-components I veckografen kan vi se hur tyska DAX starkt återhämtat sig sedan kursen varit nere och testat stödnivåer vid 8920 där även vi även ser bollingerbandets- samt trendkanalens botten. Just nu befinner sig kursen återigen ovan MA50 (glidande medelvärde 50 dagar, grön linje) samt spruckit upp genom MA20 (blå linje) och i candleväg ser vi en Marubozu vilket är en starkt bullish candle som visar hur köparna är dem som har kontroll över kursen. ...

Veckans mid cap swing! (B&B Tools)

Hejsan investerar kollegor, proffs som nybörjare. Här kommer en pedagogisk inspelning på veckans midcap swing då förra midcap swingen ännu inte uppvisat de beteendet som vi har som trigger för köp. Så jag har plockat fram en annan aktie som jag tycker ser bra ut att köpa för en potentiell motstuds. Då de är väldigt vanligt beteende med en retrace till fibonacci zonen 0,5 -0-382. Dvs där utbrotts är. Följer också upp vår förra midcap swing som har stigit 14 procent sedan köp rekommendationen. ...

Kan vem som helst lyckas?

“You need a great passion, because everything you do with great pleasure, you do well.” Juan Manual Fangio (Fangio var en av pionjärerna inom formel 1 på 1950-talet) Kan vem som helst av oss bli framgångsrik inom trading? Personligen tror jag inte att “trading” är en talang vi föds med eller utan. Istället tror jag det handlar om hur mycket intresse och passion vi verkligen har. Många tror att aktier och börsen är en genväg till pengar – vilket är helt fel. Vinna en gång kräver visserligen ingen skicklighet, men att hitta ett vinnande mönster gör. För att bli en framgångsrik trader måste du träna konstant och för att hålla dig kvar i “toppform” måste du hela tiden underhålla din “kondition”, precis som i vilken sport som helst. ...

Opcons genombrott i Asien Värt långt över 220 M

Med det nya avtalet öppnar sig en enorm marknad med spelfält som Kina,Indonesien,Malaysia,Taiwan och Korea. Dessa länder har samtliga tung industri som brottas med höga energikostnader. Jag anser att Opcons produkt Powrbox som återvinner spillvärme och omvandlar denna värme till elektricitet kommer att röna enorma framgångar tillsammans med sin nya sammarbetspartner och delägare Snowman. Infogar bolagets egna pressrelease : “Opcon: Ramöverenskommelse med Snowman kring JV för Opcon Powerbox i Kina Eget kapital i JV ska uppgå till 98 m CNY (ca 110 m SEK) ...

Inför börsvecka 37

Hejsan allesammans, nybörjare som proffs. Här kommer en pedagogisk video. Först vill jag önska alla en fin helg. Hösten sveper sakta fram i vårat avlånga land. Och vi slår en titt på hur september månad historiskt brukar se ut. Går i sedvanlig ordning igenom indexen inför börsvecka 37. Följer även upp Apple aktien. Följer också upp guldet och dess beteende inför en potentiell urskakning. Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=KCF0uBW3mtY&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Pledpharma: Är dikten bättre än verkligheten?

När det gäller Pledpharmas preparat Pledox har vi effekt i människa. 4 alt fem studier, beroende på hur man ser det, effekt utan biverkningar. De förhoppningar som ledde till att Plepharma bildades för ett antal år sedan är på väg att besannas. I detta fall är dikten på väg att bli verklighet. EP Access värderar den fasta ersättningen vid en utlicensiering till ca 2 miljarder sek över en fem års period, vid ett lågt P/E tal av 10 betyder det en aktiekurs på ca 175 Sek. Detta är ju ingen dröm ala Kancera, utan mkt konkret, bolaget har resultat, för diskussioner med partners, studien rekryterar avsevärt fortare än beräknat, varpå avtal har chans att slutas ännu tidigare än beräknat. Till de 175 Sek/aktie ska sedan läggas en tvåsiffrig royalty. Räcker inte en konkret, väl underbyggd chans på en värdeökning på ca 800 % inom närtid för att kittla fantasin kan vi ju börja drömma ordentligt. ...

Medfield - ny information stärker

Läser en artikel: http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_molndal/ambulans/Artikel%20Ambulansen%20som%20k%C3%B6r%20f%C3%B6rbi%20aktuen%20-%20Dagens%20samh%C3%A4lle%20no%2042%202012.pdf Den handlar om hur man utvecklat snabbspår inom vården för att snabbare få sjuka till rätt vårdenhet genom att undvika akuten. De är mycket stolta att de har lyckats minska tiden från det att patienten anländer till sjukhuset till att denne får trombolys kortats till 28 minuter från tidigare 70 minuter. Tid till behandling är naturligtvis ett globalt problem som alla sjukhus försöker komma åt. Som jag tidigare nämnt har man genom att effektivisera på sjukhusen lyckats få ner antalet invalidiserade patienter med ca 30 % i en stor studie som är gjord i Finland. Om vi utgår från att man i Göteborg följt ungefär samma mönster så förstår man att det finns professorer som säger att de aldrig varit med i ett projekt som är av större klinisk betydelse när de pratar om strokefinder. Om vi utgår från att snittresan till varje sjukhus tar ca 20 minuter så finns det alltså ytterligare 48 kritiska minuter att spara. Bara någon minut efter att patienten hamnat i ambulansen kommer vårdande personal med stor säkerhet kunna få besked om den strokedrabbade ska behandlas med propplösande medicin eller inte. Med ytterligare 45 sparade minuter kommer ännu färre strokedrabbade få allvarliga men och enorma summor kommer att sparas till en sjukvård som redan går på knän under en allt mer åldrande befolkning. Minskade kostnader och minskat lidande är slutsatsen som TLV lär komma fram till och presentera i december och jag misstänker att aktien kommer att handlas upp inför detta besked. Att en oberoende myndighet granskar och ger sitt omdöme kommer att vara av stor vikt för försäljningen i Sverige och de hälsoekonomiska kalkyler som görs kommer att kunna användas även i utlandsförsäljningen. ...

Dome Energy - Kraftig produktionshöjning väntar

Igår, tisdagen den 3/9, höll Dome Energys VD Pål Mörch en presentation på Operaterassen i Stockholm. Från presentationen kan man dra många slutsatser. Bolaget har redan idag ett positivt kassaflöde om gott och väl över 1 MUSD per månad motsvarande c:a 84 MSEK per år. Detta baserat på en produktion av 1250 oljeekvivalenter per dag. Men det kommer att bli mer, mycket mer! Målet är 2000 fat oljeekvivalenter inom ett år. Pål Mörch anser att det är ett mycket försiktigt mål som han tror kan överträffas. Man ligger t.ex. redan idag 250 fat över den gamla planen. ...