Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Pledpharma: Lyssna noga....

Professor Bengt Glimelius tillika Principal investigator i Sverige med ca 500 vetenskapliga publikationer bakom sig är en av de intervjuade. Under intervjun säger han citat ”I see it very likely that Pledox will turn out to decrease toxicity”slut citat….. Han använder inte orden “may decrease” utan väljer medvetet “very likely”. När en person med hans bakgrund inom hans gebit använder dessa ord är det i stort sett som att vråla att ”den sitter i krysset” . ...

Börsen nästa vecka?

Hejsan börskollegor, nybörjare som proffs. Här kommer veckans index genomgång där vi kollar på kommande vecka 38. Visar ett potentiellt swing läge i de svarta guldet samt att vi avvaktar positivt momentum i guldet. Då risken är överhängande stor för en urskakning. Visar också ett bra program att jobba i som jag tycker ni kan testa ladda hem. De stora indexen ser ut att ha mer uppsida framöver, men jag väljer att stå utanför och kommer börja titta på nytt case ...

2017-05-31 07:55 · bubo

Star Vault: Mortal Online mot succe!

Det är det tredje steget av fem som man gör inför Steam lansering. Varje stora patch gör spelet bättre och bättre. Den nya patchen är en funktion att spelare kan vara kreativa och bygga egna städer, bygga borgar och städer. Innehållet är bland det bästa bland MMORG spel och kommer troligen slå ganska hårt på STEAM. Parallelt med detta både enligt dagens PM och senaste delårsrapporter jobbar man med den nya världen. ...

2017-05-31 07:55 · bjaen

Tio nya skäl varför du skall köpa guld just nu

1) Efterfrågan från Asien håller i sig och då framför allt från Kina och Indien. Kineser vet vad det innebär att späda ut valutan med mera nytryckta pengar och köper därför guld för att skydda värdet av sina tillgångar. Detta kommer inte att minska utan snarare att öka då skulderna runt om i världen ökar exponentiellt. Guldproduktionen i världen är ca 2200 ton/år ex Kina och Ryssland som inte säljer sin egen produktion. Kina, Ryssland och Indien importerar idag ungefär hela årsproduktionen vilket innebär att det måste komma guld från någon annan stans för ett täcka efterfrågan. Mycket tyder på att Bank of England och FED har sålt eller leasat ut sitt guld och har därmed svårt att fortsätta och hålla priset nere. ...

2017-05-31 07:55 · gold

Cassandra Oil laddar för utbrott.

Cassandra Oil har pressats enormt de senaste månaderna i kölvattnet av IS oroligheterna i Irak. SAB verkar ha tyckt kursslakt är det bästa de vet och jag personligen har luftat mina tankar om att jag tror det varit en naken blanknings attack mot Cassandras aktie, något som jag givetvis inte kan bevisa. Men SABs handel har varit minst sagt underlig och gårdagens morgonhandel gav intrycket av att de endast finns för att kunna pressa kursen ordentligt. SAB sålde slut, köpte 350 000 aktier och sedan började de pytsa ut dem minuter efter till lägre kurser. I mina ögon är detta solklart att det är någon som pressat kursen från 28 kr till dagens 13. ...

2017-05-31 07:55 · bsv

Pedagogisk videoanalys av majspriset

Långsiktigt läge i majs Hejsan börskollegor, proffs som nybörjare. Här kommer en pedagogisk genomgång av majspriset som börjar närma sig ett bra swingläge. Ni som såg min förra analys vet att jag bevakar majsen för att kunna gå in i långsiktiga positioner men där är vi ännu inte. Nu bevakar jag ett swingläge i en potentiell motstuds. Visar också vad jag vill se innan jag skalar in mig långsiktigt. Mvh ...

2017-05-31 07:55 · bubo

203 Web Group – nedpressad tillväxtaktie ger köpläge

Delårsrapporten Tittar man enbart på sammanfattningen av delårsrapporten, sluter man sig till att tillväxten avstannat, samtidigt som kostnaderna fortsätter växa. Alltså sälj? För den som läser vidare i rapporten och dessutom bemödar sig att skrapa på ytan får man en annan bild. Ett antal engångshändelser i bolaget har medfört signifikant ökade kostnader Q2; listbytet till First North, byte av redovisningsmetod till IFRS och bolagiseringen av myTaste har sannolikt kostat bolaget 1,5-2,5 MSEK, samtidigt som man fortsätter utöka verksamheten i oförminskad takt. Bl a bygger man en app och en mobilanpassad sajt för att anpassa verksamheten till den ökade mobiltrafiken. ...

2017-05-31 07:55 · bp_1

Dome Energy - Tänk om det går åt skogen?

Tänker skissera ett scenario för Dome Energys utvecklingsprogram som låter rätt negativt: 1. Man borrar tre brunnar på Hagerlicensen på Orangefield. Tyvärr är alla tre torra. Man bestämmer sig för att inte borra mer här. 2. Man borrar 3-4 brunnar i Wyoming. Trots bolagets bedömda success rate på 80% och trots att man “vet” att det finns olja här så är allihop torra :-( 3. Gasproblemen på Concord Dome kvarstår. Trots innovativa försök att få bort gasen som hindrar oljan från att komma upp fortsätter produktionen på en låg nivå. ...

Sälj Assa Abloy-aktien

Mitt spontana intryck: - Låsmarknaden i sig är väl inte särskilt het. Lås har funnits hur länge som helst så låsmarknaden borde vara mogen utan särskilt hög tillväxt. Dvs förenklat uttryckt: Alla som behöver lås har redan skaffat lås. + Men därutöver brukar det talas om kontinuerligt ökad kriminalitet i världen, vilket ger en god underliggande tillväxt för säkerhetsrelaterade produkter (tex lås) och tjänster som syftar till att tillvarata egendom osv. ...

Flerstegsraket på G i OPCON?

Kinesiska Snowman som nu bildat JV med Ocon har säkert för avsikt att etablera PowerBoxen även till sjöss. På den strategiskt viktiga marinmarknaden har avgörande steg tagits. Opcon har erhållit ett maringodkännande från Lloyd’s Register för Opcons första referensinstallation av två Opcon Powerboxanläggningar, ombord på ett av Wallenius fartyg där anläggningarna nu testas och trimmas. Beslut om storskalig installation närmar sig. Opcons teknik bedöms av ledande aktörer som MAN Diesel & Turbo SE som unik både utifrån att den kan användas för låga temperaturer och att den kan integreras med mindre fartygsmotorer. I den första referensinstallationen förväntas bränslebesparingen kunna uppgå till 4-6 procent. I den andra installationen förväntas tekniken kunna bidra med bränslebesparing på upp till 5-10 procent. Denna besparing av dyrt bränsle ger pengar rakt ned i fickan på fartygsägarna. Bonusen, och den är viktig, blir minskade utsläpp av CO2, NOx, svavel, m.m. Helt i limje med “Shipping 2020” ...