Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Veckans midcap swing

Hejsan börsvänner, proffs som nybörjare. Här kommer en pedagogisk genomgång på två olika midcap aktier den ena ser köp värd ut direkt på dagenskurs och den andra bevakar vi ett speciellt beteende i innan vi håvar in. Generellt sett så är de väldigt många mid cap bolag som börjar se köp värda ut. Hoppas ni finner videon intressant. Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=_3hv8T_JEL4&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:55 · bubo

Bolaget insiders älskar

Bland de som köpt bör nämnas Johan Stormby, storägare och styrelseledamot, som köpt 125 000 aktier och därmed har över tre miljoner aktier aktier totalt. Även den nytillträdde VD:n Jan Richardsson har köpt på sig bra med aktier i år, 29097 st har det blivit. Den rutinerade styrelseordföranden Semmy Rülf, som tidigare varit VD i bland annat Axis och Prostalund och tillika sitter i styrelsen för Xvivo, ökade sitt innehav senast för några dagar sen. 77473 aktier har han köpt bara i år. ...

Volvo lockar till sig köpare

Veckans L cap swing Hejsan börs vänner, nybörjare som proffs. Här kommer en pedagogisk genomgång som visar varför jag tycker Volvo ser intressant ut att håva in i en swing på några veckor. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=a3MVBQFGg50&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Nästa Höströkare...

På Redeye finns en nyligen publicerad blog om Sintercast som är mastig och lite arbetsam att ta sig igenom för de flesta. Informationen är ändå mycket tydlig och pekar ut en ny färdriktning för motorindustrin. Den visar även hur otroligt billig aktien är. Bill Gates satsning på en helt ny motortyp bör få ett genomslag som får elbilsfanatiker att bli avundsjuka. Se gärna denna pedagogiska video från företaget EcoMotors. http://www.ecomotors.com/video Det som gör den gamla uppfinningen levande är materialet CGI. Vi vet att svenska Sintercast fullständigt dominerar hela marknaden. Man har bevisat sig i 20 år vilket är helt avgörande för en högst konservativ industri och helt avgörande för att EcoMotors skall lyckas. ...

Vikten av disciplin i en bull market

Hur mycket bank- och räntesparande behöver man egentligen? Det är såklart omöjligt att svara på men jag har personligen kommit fram till att vi i vår familj behöver ett års samlade utgifter plus kontantinsats till ett hyggligt boende oavsett vart i Sverige vi skulle behöva arbeta. För oss blir det ca 800 000 kr. Utöver det har vi ca 200 000 kr i en krigskassa för ytterligare aktieköp. I en period med så pass stark utveckling på börsen tror jag det är läge att dra öronen åt sig och fylla på krigskassan snarare än att flytta fram sina gränser vad gäller acceptabel aktievärdering. Jag har själv sett på många håll hur folk som sålt t.ex. Axfood på 220 nu börjar drömma om att köpa tillbaka på mycket högre nivåer. Eller så börjar man köpa bolag av sekundär kvalitet som t.ex. PEAB framför Skanska för lite billigare multipler. Min erfarenhet är att det allt som oftast brukar sluta i tårar. Ofta är det bolaget av sekundär kvalitet som kan krascha med 60-70% när det vänder nedåt. Nu är jag ingen expert på PEAB, det var mer ett generellt exempel. ...

Tele 2 ser spännande ut!

Hejsan börskollegor, proffs som nybörjare. Här kommer en pedagogisk video där vi tittar på tele 2 aktien. Som ser ut att stå inför ett utbrott. Visar också med en indikator att aktien står inför en potentiellt stor rörelse under vintern våren. Aktien har under de senaste 13 månaderna konsoliderat efter de kraftiga fallet i slutet av sommaren 2013. Och lämnat efter sig väldigt stora gap i priset. Vilket gör att jag ser god potential till en ny högre topp under vintern 2015 ...

Diamyd inför uppvärdering

Diamyd Medical är ett nytt bolag med rättigheterna till det gamla Vaccinet som testades negativt i en stor FAS III studie för flera år sedan. I och med nystarten av Diamyd har nya data inkommit som visar att Diamyd har troligen en effekt på Diabetes 1 i kombination med andra läkemedel. Eller om det ges direkt in i lymfkörteln. Under 2014 har massa saker hänt i företaget och bolagets professorer har börjat ta en mer framträdande position. ...

2017-05-31 07:55 · bjaen

SVENSKT FÖRETAG BAKOM BILL GATES GAME CHANGER !!!

As the world’s leading provider of confidential insider information from 1979 to 2000, Auto Industry Newsletter has now re-emerg__ed by popular request to provide chief executives with the insight necessary to meet today’s challenges. Industri-insidern John Mortimer skrev nyligen detta om EcoMotors. http://autoindustrynewsletter.blogspot.se/2014/08/opposed-piston-engines-set-to-bow.html Mortimer med djup insiderinformation hänvisar sedan vidare till denna länk. http://www.sme.org/MEMagazine/Article.aspx?id=80394&taxid=1429 vilket sammantaget bekräftar uttalande i denna lite äldre intervju med EcoMotors. Exakt 49,40 in i intervjun. https://www.youtube.com/watch?v=xaeh4mVIA-U EcoMotors revolutionerande OPOC-motorer är i Compact Graphite Iron och det börjar redan nu i höst. Materialet CGI är en förutsättning för motorernas enastående prestanda/pris. Det kan knappast finnas någon annan leverantör av CGI än det svenska bolaget SinterCast. Konstruktionen gör att antalet rörliga delar minskar med ca 80 procent. Något som betyder att den rena CGI-vikten inte går nämnvärt förlorad. ...

Medicinjättarnas utmaningar

Ett utmanade kvartal GlaxoSmithKlines resultat för det senaste kvartalet var inte annat än en besvikelse, där företaget påvisade stora svårigheter med att komma till rätta vad gäller den sjunkande försäljningen av deras jättesuccé inhalator, Advair. Borttagandet av Advair från återbetalningssystemet som upprätthålls av USA största receptansvarig, Express Scripts, har också påverkat försäljningen av deras Omega 3 läkemedel, Lovaza, som stöter på större motstånd från generikaläkemedel. Den totala effekten av detta, tillsammans med de pågående konflikterna vad gäller mutskandalen i Kina, har anlett en 4 % minskning av intäkterna och en 12 % minskning av den totala vinsten (efter valutaeffekter) ...

Hur hittar jag aktierna som kan ralla ?

Hejsan, Tänkte dela med mig av hur ni kan hitta rörelser som kan bli stora på ett enkelt sätt, i både svenska aktier och index. Och helt gratis i en av marknadens bästa program (enligt mitt tycke). Den här metoden att finna stora rörelser i marknaden passar både swingtraders och långtidsplacerare. De finns en indikator som kallas för squeeze momentum indikator. Den indikatorn kan man köpa av Alessio för cirka 4-5000kr. ...