Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Höstens 2 bästa midcap placeringar

Hejsan börsvänner, nybörjare som proffs. Här kommer en pedagogisk inspelning av veckans midcap swing där vi tittar på Bilia. Som är inne i ett konsoliderande beteende där jag ser som troligt att den kommer kunna bryta sig ur på ovansidan under hösten. Följer också upp förra veckans midcap placering Sweco. Hoppas ni finner videon intressant Mvh https://www.youtube.com/watch?v=mS3KHtP5Neo&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:56 · bubo

Maths O. Sundqvist

Mitt spontana förhandsintryck (som kan vara fel): Norrlänningen Maths O. Sundqvist blev busschaufför och startade eget bussbolag. Började handla med aktier. Kom från ingenstans upp i en aktieportfölj värd 15-20 miljarder kr och hade stora ägarandelar i flera stora börsbolag (bla Hexagon?). Han hade hög belåning av aktieportföljen, och när finanskrisen 2008/2009 kom och börsen föll rasade allt ihop (inkl Sundqvists förmögenhet) som ett korthus. Bla tal om att belåningen var pådriven av folk hos aktiemäklarfirman Carnegie och att det skett utan hans godkännande? ...

Elekta står inför uppstuds

Hejsan, här kommer en inspelning där vi ser en uppstuds i Elekta i de kortare perspektivet men i de längre perspektivet har vi fått en kraftig negativ signal. Visar i videon vad den långsiktiga investeraren kan titta på innan man vill fånga denna akten. Mitt råd är att välja aktier med fina långsiktiga trender. Och tyvär har Elekta inte detta beteendet då 200 ma pekar neråt. Hoppas ni finner videon intressant. ...

2017-05-31 07:56 · bubo

Iaktta försiktighet - det mörka tittar fram

Detta kommer hota Pfizers aktie och det kräver en väldigt noggrann uppföljning av alla aktieägare. Med ett marknadsvärde på över 190 miljarder står världens främsta läkemedelsbolag på kanten. Statinläkemedlet, Lipitor, har sedan sin marknadsdebut 1996 inbringat över 125 miljarder i intäkter till Pfizer. Intäkterna har dock minskat på sistone, på grund av att patentet utgick 2011. Mer än 29 miljoner patienter i USA använder sig av läkemedlet. En nyligen utförd genomgång av de federala domstolsarkiven upptäckte att stämningarna mot Lipitor ökad från 56 till 1000 under de senaste fem månaderna (Reuters). Anledningen till denna abrupta ökning beror på ett beslut från den Amerikanska rättinsatsen om distriktstvister. ...

Heliospectra - På begäran

Heliospectra - På begäran! Då jag tidigt fick upp ögonen för Heliospectra och har förespråkat intresserade att kika närmare på bolaget, har jag fått ett flertal frågor om jag inte kan ge min syn på bolaget. Då det skrivits lite om bolaget nyligen tvekade jag, men bestämde mig till slut att ge min syn på caset. Heliospectra - Dags för försäljning! BOLAGET: Heliospectra fokuserar på LED-belysning inom växthusbranschen. Bolaget har under lång tid utvecklat system som skall göra växtodlingen mer effektiv. ...

Hur jag tänker vid selektering av aktier, stora som små.

Jag har länge tänkt att risken är lägre om man ideligen investerar i storbolag med bra kassaflöde, utdelning och en solid verksamhet. På senare tid har jag haft lite mer tid mellan olika projekt och har börjat uppskatta jakten efter bolag med lägre marknadsvärde <1Mdr. Men efter att ha lusläst aktielistor så inser jag att det är ursvårt att hitta intressanta mindre bolag. Några punkter som jag utgår ifrån när jag hittar nya bolag är; ...

Sintercast

Sintercastaktien befinner sig i ett mycket intressant läge då flera starka tekniska signaler samverkar i en cocktail som har potential att bli mycket explosiv. I början av september fick aktien ett utbrott ur en nära på 10 månader lång konsolideringstriangel som var följden av förra höstens kraftiga uppgång. I den långa månadsgrafen touchade aktien under aug och september de underifrån mötande medelvärdena. Mycket bra kraftansamling. Utbrottet i Bollingerband tillsammans med etablering över 200 dgr medelvärde är stark peppar. Nu inväntar vi genombrott av det motståndet på 90 kr, som utgörs av linjärmotstånd från april, maj samt taket i en stigande rektangel sedan mitten av aug, innan vi kan räkna med ökat volatilitet och tempo. ...

Omxs30 mot 1470-1500

Omxs30 mot 1470-1500 Hejsan börs vänner, nybörjare som proffs. Här kommer den sedvanliga indexgenomgången inför kommande vecka 39. Där vi tittar på ett beteende i OMX som skulle kunna ge 1470-1500 under vintern. Visar också en setup i guldet med bra risk reward kvot. Sammanfattningsvis ser de väldigt starkt ut. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=ZQIRtd47pec&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:55 · bubo

Sveriges mest spännande bolag just nu.

“Heliospectra (publ), som är världsledande inom intelligent ljusteknologi för växtforskning och växthusodling, har skrivit avtal med BNY Mellon (The Bank of New York Mellon Corporation) om att genomföra ett så kallat ADR-program (American Depositary Receipts). Därmed kommer Heliospectra-aktien inom kort att kunna handlas i USA.” Det som är på allas läppar just nu är produktens applicering på cannabis-odlingar som just nu är legaliserat i 4 stater i USA. Produktens potential är enorm då den läser av plantornas beteende och därmed anpassar sig därefter, likamed 50% lägre energiförbrukning och snabbare tillväxt av växter. ...

SinterCast Köprek av Björn Davegårdh - EcoMotors klart?

(Från willy nu på morgonen) http://www.wian.se/2014/09/vem-ar-kunden-i-kina/ Först detta Those vehicles, at least at first, likely are to be built in China. EcoMotors has granted Zhongding Power a license to build diesel versions of the engine. Zhongding is constructing a plant in Anhui Province to produce the engine at an anticipated rate of 150,000 per year. The first unit is expected to be built in the spring of 2015. Zhongding is also nearing completion of a compacted graphite iron (CGI) foundry to provide blocks for the engine. The facility, Soman said, should be in operation in the last quarter of 2014 and will provide CGI to outside customers as well as to Zhongding’s engine plant. – ...