Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NGEx Resources - 200 miljoner till 200 miljarder?

Jag kommer göra denna bloggen kortfattad eftersom det inte finns så mycket att gå på förutom de uppskattade mineraltillgångarna vilka ger ett entydigt svar. Jag känner själv inte till vinstmarginaler vid gruvprospekt och ni får gärna kommentera om ni har större kunskap! De projekten som ligger närmast i tiden bedrivs i Los Helados, Chile och Jose Maria, Argentina. Där NGEx äger 60% och Pan Pacific äger 40%. Enligt de eftersökningar som gjorts så finns tillgångar på dessa marker uppskattat värda 234 000 000 000 (234 miljarder SEK) ...

Scandinavian Enviro Systems - 50% lägre än noteringskurs

För er som inte är pålästa. SES påstår sig ur ett ton däck kunna utvinna råvaror värda 3000 kr. Eftersom ett ton uttjänta däck kostar ungefär 350 kronor (och ännu mindre för däcktillverkare som ses som primära intressenter för produkten) så är det inte särskilt svårt att se möjligheterna till vinster, både sett till intäkter samt för miljön. Mailade med VDn för en månad sen och ställde lite frågor angående produkten och eventuella konkurrenter. ...

Intrum Justitia och Autoliv.

Hejsan börskollegor Här kommer ett avsnitt där vi tittar närmare på Intrum Justitia och Autoliv. Båda aktierna är en av få som har stabila trender uppåt. Men då aktierna kan ha mer nersida är min syn att stå utanför dessa då vi vill se en vändning på börserna först. Visar också hur vi kan se att dom båda laddar för en större rörelse framöver. Hoppas ni finner video intressant Mvh Berguven ...

2017-05-31 07:56 · bubo

Guldet börjar se intressant ut.

Guldet börjar se intressant ut. Hejsan börsvänner Här kommer en inspelning där jag går igenom vad jag tittar efter i OMX för att jag ska börja skala in mig i en potentiell motbounce under nov/dec Guldet börjar också se intressant ut och där bevakar jag ett speciellt beteende för att jag ska bli intresserad. Om vi inte får detta beteende kan man komma in senare i Guldet. Hoppas ni finner videon intressant ...

Crown Energy - Uppdatering

Idag kom Crown Energy med en operativ uppdatering. För den som inte är insatt i bolaget måste man läsa PM:t väldigt noga och också se vad som går att läsa mellan raderna. För det första har nu förklaringen kommit varför Afren inte har utnyttjat sin option på att förvärva ytterligare 25% av Block 2B. Operatören Thombo anser att Afren inte utnyttjat sin option i tid och tar därför tillfället i akt att bjuda in en annan partner till förmodligen mycket bättre villkor för Crown Energy. Sedan tycker jag att följande stycke är det mest intressanta i hela uppdateringen; “I tillägg kommer en av dessa potentiella partners att genomföra det första steget av arbetsprogrammet under hösten 2014 på licensen oberoende av frågan om optionsrätten för Afren Plc, vilket har ett både strategiskt och finansiellt värde för Crown Energy.” Thombo och Crown Energy har trots att det juridiska i optionsavtalet inte är löst valt att gå vidare med en partner som även kommer att gå in med pengar redan nu under hösten 2014. Alltså är en ny partner redan klar och i mina öron så låter detta som att en kommande nyemission i det korta perspektivet är helt uteslutet. Ulrik har helt enkelt löst finansieringen för ett tag framöver. Ska bli mycket spännande att se vilken partner det är också. Läs, en större aktör som redan finns i området? Vem kan det vara? ...

Heliospectra - ADR på G!

Senaste dagarna har det framkommit ett antal “nya” intressanta saker som är värda att belysa för er som är intresserade av detta bolag med så skrämmande stor potential. Heliospectra har i sina presentationer och framträdanden på senare tid tydligt börjat berätta om vilken marknad och väg bolaget vill gå. Den tidigare så tabubelagda cannabismarknaden har mer och mer börjat bli en självklarhet i bolagets satsningar. Inget konstigt med detta, då det i stora delar av världen inte anses som “värre” än alkohol gör för oss i nordbor. ...

Uppstuds mot november på börserna

Hejsan börsvänner Här kommer en titt på den vågräkning som jag har till grund för mitt påstående att köpa indexen på svaghet inför en motstuds mot november/december. Tar också en titt på Euro/USD där vi kan konstatera en långsiktigt negativ signal som man bör känna till innan man exponerar sig långsiktigt mot just Euro/USD Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=tDaVG-BB3n4&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Börsen nästa vecka??

Hejsan börsvänner, här kommer den sedvanliga index analysen inför kommande börsvecka 41 Jag har börjat skala in mig för en motstuds då jag räknar med att vi bygger ett beteende i indexen för en hygglig mot bounce inför hösten. Avvaktar fortfarande läge i både Guld och Silver. Trevlig Helg! Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=miGNPCCLhcw&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Tio uppdaterade skäl till varför börsen skall ned.

1) FEDs upphörande av stimulanser FED kommer nu i oktober att avsluta sina köp av obligationer vilket kommer att innebära en betydligt lägre likviditet i marknaden. Samtliga gånger förut då dessa stödköp har upphört har börsen gått ned. Drar man ned likviditeten till ett pyramidspel kommer pyramiden att rasa. 2) S&P 500 högt värderat i förhållande till försäljning Värderingen för S&P 500 är på rekordnivåer när det gäller i förhållande till företagens försäljning. Vi har idag högre värdering än 2000 och man skall ta hänsyn till att idag har vi svårt att skapa tillväxt och därför bör denna värdering vara klart lägre än vad vi har idag. ...

2017-05-31 07:56 · gold

Med anledning av de kritiska läget

Hejsan börsvänner, här kommer dagens avsnitt med anledning av de kritiska läget på världens börser. Visar vad jag bevakar för beteende och rekommenderar samtidigt mina följare att fortfarande stå utanför börserna tills vi sett hur illa de blir innan de är över. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=xjb8IWXMV0I&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ