Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Medivir

Hejsan börsvänner. Här kommer en inspelning där vi tittar på Medivir. Som jag tycker ser ut att vara för tidig att plocka in då jag vill att ni ska jobba med positivt vecko momentum i ryggen. Tittar också på beteendet i aktien som symboliserar en stor rörelse framöver. Och att agera i mitten av denna rörelse anser jag va för stor risk då vi inte letar bottnar utan surfar på den större vågen. ...

2017-05-31 07:57 · bubo

Långsiktiga köp

Följer man den senaste veckans förändringar på börsen lär man bli besviken. Dow Jones har i genomsnitt tappat 447 punkter och det breda S&P 500 ca 3%, vilket väl korrlerar med tyska DAX 30 . Det är oerhört viktigt att reflektera kring vad som sker på marknaden – företagsvärderingarna är höga, självgodheten och omfattningen är ett par goda anledningar till oro. Ur ett historiskt perspektiv reagerar marknaden såhär sex gånger på ett år, eller 290 gånger på 50 år. Ur den synvinkeln verkar allt vara i sin fröjd. Faktum är att 17 av de senaste 50 åren har haft en lugn och fin oktobermånad, utan några större nedgångar. ...

Hur kommer Janet Yellen att agera?

För att förstå hur denna enormt mäktiga person kommer att agera så måste först ha svar på följande frågor: 1. Var befinner sig den Amerikanska ekonomin? 2. Vilka verktyg/metoder kan Janet Yellen använda sig av? Europas tillväxt är kraftigt hämmad och området som helhet växer knappt överhuvudtaget. Japan har precis erkänt att landet är i recession. I Kina har tillväxttakten bromsat in rejält. Finansmedia och centralbankseliten övertygar varandra att USA är ljusglimten i det världsekonomiska mörkret, USA kommer snart att börja växa på allvar sägs det. Det skriker Freudiansk förnekelse om hela bunten. ...

Fingerprint Fingerprint Fingerprint

“And just three sensor suppliers are estimated to dominate 98% of this market, Apple-owned AuthenTec, Synaptics SYNA -7.24%-owned Validity and Fingerprint Cards AB.” http://www.forbes.com/sites/aarontilley/2014/10/10/fingerprint-sensor-market-growth-2020/?utm_campaign=techtwittersf&utm_source=twitter&utm_medium=social Total Available Market - räkna bort Apple ur ekvationen. Kvar blir Synaptics och Fingerprint Cards som skall dela på en Android marknad som täcker en ca 85%. Var sjunde smartphone som säljs är en iPhone. Av FIDO medlemmarna idag så har FPC lanserat 32 produkter och Synaptics 5-6 stycken. FPC har touch sensorerna 1020 (liten), 1021 (mindre), och 1150 (minst) i volymproduktion. Synaptics har ingen touch sensor idag. ...

Kancera - Sitter i en guldsits!

Kancera är ett forskningsbolag med inriktning på läkemedel mot cancer. Bolaget befinner sig av allt att dömma i det absoluta toppskiktet när det gäller forskning inom detta området. Bolagets affärsmodell är att tidigt tjäna pengar på sina upptäckter och patent genom att ta fram färdiga läkemedelskandidater och sedan sälja dessa till större läkemedelsbolag. I nuläget lutar all tillgänglig info åt att vi inom kort har en färdig läkemedelskandidat att sälja. Kancera har haft kontakt med en väldig massa läkemedelsbolag under projektens utveckling varpå en affär kan gå mkt snabbt. Kanceras projekt inom “Ror” bör vara hett eftertraktat av dom större läkemedelsjättarna och därmed kan vi räkna med att få bra betalt. ...

2017-05-31 07:56 · boom

The End

The End,,,Förbereder mina följare till långsiktigt negativa positioner Hejsan börsvänner Här kommer den sedvanliga index genomgången inför kommande vecka 42 Förbereder mina följare på långsiktigt negativa positioner, samt visar en strategi som den långsiktiga placeraren kan använda sig av för att undvika stora bearmarket faser. Ber om ursäkt att jag inte är i min vanliga form i avsnittet och lovar bättra mig till nästa analys! Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=3tIyr0qe45o&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:56 · bubo

Att hantera risk

Jag vet att min största tillgång som investerare i slutändan inte handlar om min analysförmå och val av aktier. Har jag tur kommer min investeringskarriär att vara kanske 55-60 år. Det absolut enskilt viktigaste här är hanteringen av olika slags risker. Under den investeringsperiod vi talar om här är förutsättningarna för att bli rik så pass bra att bara man får indexnära exponering kommer det räcka mer än nog. Det är förtagens vinster som ska göra mig förmögen inte spekulation. Spekulation är för mig bara en risk att jag ska hamna på ruta ett igen. ...

Taipan resources klart för start! Nästa Africa Oil?

Sedan dess har det varit berg- och dalbana för Africa Oil med ömsom vin, omsom vatten. Det är alltid en riskabel branch att vara exponerad mot men man kan vidta försiktighetsåtgärder som att sprida riskerna mellan olika bolag samt att inte gå in i bolag som står utan befintlig finansiering. Ett bolag som då skulle kunna vara intressant är Taipan Resources som är noterat i Kanada. Man innehar två licencer i Kenya, båda onshore. Block 2B och block 1. Det förstnämnda äger man tillsammans med välrenomerade Premier Resources och det lite mindre Tower Resources och det andra tillsammans med Afren. ...

Långsiktig spek i Guldet?

Långsiktig spek i Guldet? Som inleds med en kortsiktig spek i guldet Hejsan Börsvänner här kommer en titt på guldet där jag visar en kortsiktig spek i guldet som kan komma att växa till sig till en långsiktig position. Då risk reward förhållandet är fördelaktigt enligt min bedömning. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=dyn8cdRNYA0&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Topp formation i OMX ??

Topp formation i OMX Hejsan börsvänner. Nybörjare som proffs. här kommer ett avsnitt där vi tittar på anatomin i strukturen av priset i OMX. För att försöka definiera beteendet. Som varslar om potentiellt topp beteende. Visar också hur ni ska agera i OMX swingar som ett proffs. Hoppas ni finner videon lärorik intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=rPYFVlrA4yI