Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Förbifart Europa-Dieselpriset kommer öka vid årskiftet.

IMO, International Maritime Oragnization är ett organ inom FN som bildades i Geneve 1948 och hanterar sjöfartsfrågor och har över 170 medlemsstater. IMO har antagit en regel som förhindrar alla fartyg inom Nordsjöregionen att änvända bränsle som innehåller mer än 0,1 % svavel för att minska luftföroreningar. Detta träder i kraft 2015 1 Januari. http://www.imo.org/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Sulphur-oxides-(SOx)-–-Regulation-14.aspx För att följa det nya regelverket har redarna två möjligheter. Att köra sina fartyg på diesel eller installera sk Scrubbers, en slags renare av avgaser för att släppa ut under 0,1%. ...

2017-05-31 07:57 · bsv

Ytterligare fiaskon i Rehact AB!

Har tidigare varnat för Rehact AB, och fått en del kritik för detta. Dock har det visat sig högst befogat och jag hoppas jag fått nån att rädda sitt kapital i tid. På ett år har bolagets värde rasat med över 85 procent, så mina varningar kanske inte varit helt fel? Dessutom har det nu kommit fram en hel del nytt som absolut inte gynnar bolaget. Gick genom de senaste pressmeddelandena idag. Där kom det fram att bolagets system kräver mindre luft än dagens system gör. Problemet är bara att det finns lagtexter som måste ändras för att man ens ska kunna använda systemet så som Rehact tänkt sig. Lagar ändras inte över en natt, och i dessa tider lär det inte vara högprioriterat att ändra nåt som redan funkar. Finns en hel del andra problem som lär ligga högre i prioriteringsordningen. ...

Förväntningar inför Hexatronic Q4.

Det har sannerligen hänt mycket de senaste tre veckorna. För egen del så har jag mest deltagit i Investerar-SM och lagt otroligt mycket tid på det. Dessvärre börjad mitt deltagande med en total besvikelse sedan jag legat helt fel i två av fem instrument vilket fick till följd att jag backade 35 procent redan första dagen. Därefter började jakten och det gick riktigt bra till för förra veckan då jag inte satt vid skärmen utan befann mig på ett tåg. Resultatet blev en ny bottennotering. Skamligt men oerhört lärorikt. Jag har trots dessa malörer lärt mig mer om mini futurer och hävstång. Nu skall jag också säga att jag inte är helt novis på området och en av mina bättre affärer gjordes med warranter. ...

Apple in i portföljen!

Hejsan börsvänner Här kommer en uppföljning på Apple som nu plockas in i portföljen Om november december blir bra börsmånader kan denna aktien ha en hel del att ge som dessutom har en fin rapport i ryggen. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=-pYm-d-hY1c&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:57 · bubo

Vilka aktier ska jag titta efter?

Hejsan börsvänner. Här kommer en inspelning där jag går igenom vad ni som investerare ska titta efter, när ni väljer ut aktier inför november/ december. Tar mig också en titt på världsläget som ser mycket spännande ut. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=E7wD_DBk_0M&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

OPCON steg 2

Efter att aktien hittat en solid stödnivån runt 60 öre ser det ut som det är dags att lyfta ytterligare en nivå med siktet inställt på höstens tidigare toppar strax under kronan. Enligt min analys är det högst troligt, att vi efter gårdagens (20/11) uppgång på drygt 8% får en fortsatt resa mot nästa etablering och stödnivån, dvs 1 Kr. Rörelsen i aktien är ju som bekant likt en färd med bergochdalbana. Detta till trots får man anse att trenden är uppåtgående och att dalarna successivt kommer att bli mindre djupa, detta för att på sikt ( efter etablering 1 kr ) komma att övergå till en behaglig resa likt AUTOBAHN . ...

2017-05-31 07:57 · mal

HCS Holding övertygar

Idag släppte HCS Holding sin Q3-rapport för 2014. Bolaget ökar sin omsättning från 0,9 MSEK till 2,8 MSEK under kvartalet, vilket innebär en tillväxt på 211%! Nettovinsten landar på 1,5 MSEK efter skatt vilket kan jämföras med 0,1 MSEK föregående år. Med anledning av de nya siffrorna lämnar jag en ny prognos för helåret 2014: Omsättning 9,8 MSEK. En ökning med 63%. Nettoresultat efter skatt 4,4 MSEK. En ökning med 159%. Värdering av dotterbolaget Effnet AB, PE 25, ca 110 MSEK. Värdering koncern, inklusive kassa, 142 MSEK. Riktkurs 27,5 SEK per aktie. Senaste kurs 16,8 SEK / aktie. Utöver att dotterbolaget Effnet AB växer så det knakar så planerar bolaget att genomföra ett omvänt förvärv av det privatägda bolaget Stendörren Fastigheter AB. HCS Holdings aktieägare kommer genom denna transaktion att bli ägare till 7% av alla aktier i det nya fastighetsbolaget. Dessutom avser man att dela ut teknikdelen, med guldkornet Effnet AB, till oss aktieägare i ett nytt holdingbolag, Platform Invest AB, som kommer att noteras på First North. ...

Sälj Axis-aktien

Tidigare blogginlägg (från 8 juli 2014) där Axis-aktien fick rekommendationen “sälj”: http://www.redeye.se/aktiebloggen/axis/salj-axis-aktien-update …Då låg aktien i 211,40 kr. …Ligger nu i 191,30 kr (slutkurs fre 17 okt 2014). Dvs aktien är ca -10% på 3-4 månader. Dags att köpa aktien nu på denna lägre nivå? Goda förutsättningar för Axis: +1) I världen är det en ökande förekomst av kriminalitet, tex: inbrott, stöld vandalisering utpressning terrorism +2) Den ökande kriminaliteten leder i sin tur till en ökad efterfrågan på produkter och tjänster för att förebygga kriminaliteten, tex: ...

Kancera hos Aktiespararna!

I veckan höll Kancera en bolagspresentation för aktiespararna i Skara. Den finns nu på youtube och är väldigt sevärd och informativ. Är helt övertygad om att Kancera inom kort har en läkemedelskandidater och avtal på plats . En uppgång på 200-300% innan årsskiftet känns inte omöjligt. Ta er en titt och gör er egen bedömning! http://www.youtube.com/watch?v=hAdcZ36DIso&feature=youtu.be

2017-05-31 07:57 · boom

Börsen nästa vecka?

Hejsan börsvänner här kommer den sedvanliga indexgenomgången som blir lite kortare än vanligt. Tittar på historiska toppar och ser likheter som jag delger er. Hoppas ni finner videon intressant. Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=7DIfez2xGws&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ