Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sluta blunda för dina misstag, använd dem!

Det är när vi ramlat ner vi lär oss att klättra upp. Detta är något som vi verkligen kan referera till i tradingvärlden. Som dom allra flesta vet av oss så lyckas dom flesta INTE som traders. Vad beror det egentligen på? Och varför är det inget som vi egentligen märker eller pratar om? Utan att kanske reflektera över det tror jag att många av oss, nästan automatiskt försöker dölja våra misstag och inte bara för dom som vi har runt om oss, utan även för oss själva. Istället för att ta ansvar för en förlust eller ett misstag så stänger vi av datorskärmen, eller hittar på något annat roligare ämnet att prata om. Hur ofta hör du att någon berättar stolt om sin stora förlust jämfört med en stor vinst? Inte allt för ofta va? ...

New Nordic ett Fynd - 100% potential

New Nordic Healthbrands utvecklar och marknadsför kosttillskott och naturläkemedel såsom vitaminer, mineraler och ört extrakt. Bolaget grundades under tidigt 90-tal och produkter finns i mer än 50 000 apotek samt hälsokostaffärer världen över. All produktion sker i Skandinavien som är hemmamarknaden tillsammans med Nordamerika. Tillväxten accelererade till höga 19% under årets första nio måndaer. Med den goda bruttomarginalen(64-66%) så kommer detta bli riktigt fin marginalexpansion närmsta tiden och aktien framstår som en dubblare från nuvarande nivåer. ...

Skall bara aktieägare i Wallenstams få bli miljonärer

Det enda som fungerar i svensk bostadspolitik är handeln med bostadsrätter. Den som vill ha en hyreslägenhet får vänta i bostadskö i många år. Den som vill ha en bostadsrätt får den inom några veckor. Ändå är det bostadsrätter och lånen till dem som intresserar t.ex. riksbankschefen Stefan Ingves. Ingves har aldrig föreslagit att hyresregleringen skall tas bort. Trots att Bostadsverket sagt att tas hyresregleringen bort, så löses 70 procent av problemen på bostadsmarknaden. ...

Phase Holographic en mångdubblare

Phase Holographic på Aktietorget är just nu det absolut bästa caset med avseende på reward-to-risk. Bolaget värderas till 45 MSEK med ca 15 MSEK i kassan. Det kan inte bli mer snett. Unik teknik Phase grundades 2004 och bygger på en idé från 2001. Den första produkten lanserades 2011 och bolaget har 11 patent som skyddar produkterna. Bolagets produkt är mikroskop för cellanalys. Idag görs analyser i traditionellt mikroskop där celler studeras eller en cytometer där man kan fotografera celler. Båda dessa två metoder är förstörande. Cellerna dör alltså. Dessutom får man bara stillbilder då och då. Med Phase teknik ”filmas” cellerna så man kan följa hela händelseförloppet. Enkelt kan man säga att med traditionell teknik studerar man celler i bilder samtidigt som de dör. Med Phase holografiska mikroskopering lever cellerna i inkubatorn och hela förloppet i cellodlingen filmas. Fördelarna är enorma. Det finns flera betydande fördelar. I denna presentation förklarar VD Peter Egelberg hur det fungerar (och lämnar prognoser avseende försäljning): ...

Inför börsvecka 45

Börsen nästa vecka? Hejsan börsvänner. Här kommer en indexgenomgång inför kommande börsvecka. Där jag personligen står utanför och avvaktar en rekylfas i november innan jag börjar intressera mig för köp. Tar mig också en titt på en råvara som börjar se intressant ut långsiktigt. Hoppas ni finner filmen intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=UEB_K9jPdsU&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:57 · bubo

Superrally våren 2015

Superrally våren 2015 Ja ni läste rätt. Visar ett scenario som jag skissar på som kan komma att ge ett riktigt fint rally fram till i våren 2015 Tar också upp den långsiktiga strategin som jag vill att mina följare ska tillämpa. Tittar också på en potentiell topp under November Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=-QBKeuUiB_w&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Rapportkommentar; Q3 Axonkids

Sammanfattning: Bolaget förväntas omsätta 23 MSEK på helåret vilket ger 7 MSEK i Q4; det borde ge en vinst kring 0,5 till 1 MSEK i samma kvartal. Då blir helårsresultatet cirka -1,5 MSEK netto men det är nästa år och framåt Axonkids börjar bli riktigt intressant när försäljningen förväntas ta fart i Kina samtidigt som man växer kraftigt f.n. på befintliga marknader Tyskland & Polen och adderar nya i form av Frankrike, Japan och Sydkorea. Givet en värdering på mellan 30-40 MSEK i dagsläget så känns det relativt billigt givet att det tar fart nästa år. ...

Hexatronic: Bokslutskommuniké, en kommentar

Förväntningarna var lågt ställda på fjärde kvartalet i ljuset av att sommarmånaderna innebär generellt lägre aktivitet, och arbete med att arbeta in nya rutiner för anställda och IT-system. Till och börja med vill jag presentera några punkter som är värda att notera: 1. Bolaget är har inga räntebärande skulder och har finansieringsmöjligheter upp till 78 Mkr (varav kassa 28 Mkr). 2. Det tidigare finansiella målet om en omsättning om 500 Mkr inom fem år har i princip redan uppnåts. Därmed står det klart att tidigare estimat såväl Redyes som mina egna var i underkant. ...

Börsen nästa vecka?

Börsen nästa vecka? Hejsan börsvänner Här kommer en inspelning av den sedvanliga index genomgången där vi tittar på världsläget inför börsvecka 44 Pratar också om de olika strategierna jag tillämpar. Samt påminner den långsiktige om att de är dags att kolla på köp i långsiktige innehav då en av de långsiktiga strategierna säger köp. Önskar er en fin helg Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=FkQGaYnaoqo&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Dödskyssen

Hejsan börsvänner Här kommer en inspelning där vi tittar på den potentiella dödskyssen i OMX Som ser riktigt läskig ut. Visar också två strategier man kan tillämpa för att skydda sig mot detta. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=haJrUCBh0_Q&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ