Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

VD-intervju TiksPac - utdelning nästa år

Länk till analysen: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9752046/TiksPac%20analys.pdf **Intervjun: Ser du förutsättningar att fortsätta växa i Norden?** Ja, marknad Danmark och Finland har stor potential. Även marknad Sverige och Norge har förutsättningar att växa någon nivå till. Har ni någonsin haft problem att hitta nya sponsorkunder efter utgångna avtal, med sjunkande genomsnittliga intäkter per station som följd? Tvärtom, vi blir hela tiden bättre och bättre i vår säljteknik genom utbildningar, daglig coachning mm. Vi arbetar mot ett projektmål och det är ofta det överstigs. ...

Gabather TO

Gabathers teckningsoption handlas på Aktietorget under benämningen GABA TO 1. Den ger innehavaren rätt att köpa 1 aktie i Gabather för varje teckningsoption. Köpet sker till kurs 4,50 kronor antingen under perioden 2 – 6 mars 2015 eller den 18 – 22 maj 2015. Har man depå hos t ex Avanza eller Nordnet kommer den som har TO att bli påmind om man vill teckna eller inte. Varför ska man då äga TO istället för aktie? ...

Arcoma - Buffet hade köpt

Arcoma noteras på First North på fredag. Bolaget har precis genomfört en nyemission till kursen 13,90 SEK som tillförde bolaget 15 MSEK. Emissionen blev fulltecknad med hjälp av garanter. Det är anmärkningsvärt med tanke på hur billigt det är, vilket resten av analysen visar. Anledningen till att inte fler tecknade är dels att många vill vänta tills bolaget är noterat. Det ser vi t ex i ett bolag som Gabather som gått från 3 kronor till 9 kronor trots att vem som helst kunde delta i emissionen. Dels beror det på att just när Arcoma kom ut var det många bolag som var ute med håven. De vana tecknarna fokuserade förmodligen mer på Gabather, Follicum, Real Heart och ett par andra mer förhoppningsbetonade bolag. ...

1 - Rusforest

1 bolag, inga begränsningar när det gäller listor eller hur spekulativt bolaget är, fria byten som alltid sker till dagens stängningskurs. Startar på index 100. Lätt! Börjar med att “välja” Rusforest på first north. Nedtryckt bolag som verkar ha fått ordning på det operativa och som dessutom gynnats starkt av den Ryska rubelns kollaps. Räknar med att bolaget presenterar sin första vinst någonsin nu i slutet på november och då ska man bolaget inte handlas nära ATL. ...

Spekulativt köp: Mr Green

Fina siffror för Mr Green de senaste kvartalen: Intäkter (spelöverskott), förändring från samma kvartal ett år tidigare: q1/2012: q2/2012: 65 miljoner kr q3/2012: 81 miljoner kr q4/2012: 101 miljoner kr q1/2013: 109 miljoner kr q2/2013: 115 miljoner kr (+77%) q3/2013: 124 miljoner kr (+53%) q4/2013: 136 miljoner kr (+35%) q1/2014: 154 miljoner kr (+42%) q2/2014: 161 miljoner kr (+41%) q3/2014: 169 miljoner kr (+36%) Spelöverskott (dvs Mr Greens intäkter ovan) definieras väl som: ...

Lönsam och snabbväxande doldis med hög potential

Har publicerat en analys av bolaget TiksPac här på Redeye. Det var emellertid svårt att infoga bilder och grafer. Analysen med all grafik och finansiell data finns här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9752046/TiksPac%20analys.pdf Jag kommer inom kort att publicera en VD-intervju med bolaget, med fokus på framtida tillväxtmöjligheter och utveckling. I de kontakter jag redan haft med VD Stig-Arne Mårtensson har han givit ett väldigt gediget och kompetent intryck. Han har känts som helt rätt man för jobbet. Han har även varit mycket positivt inställd till framtiden, och jag tyckte mig kunna utläsa stora förhoppningar kring lanseringen i Storbritannien. Detta kommer att utredas mer på djupet i den kommande VD-intervjun. ...

Dax setup

Hejsan börsvänner Här kommer en video där jag visar varför jag är köpare i DAX Då jag ser bra risk reward förhållanden Då jag ser potential att vi kan bryta den fallande trendlinjen i de sekundära perspektivet. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=rL05WeVHbvU&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:58 · bubo

Portföljstrategi 10 november

Fallet kom i oktober. Återhämtningen kom i oktober. Vi är tillbaka på ruta ett och börsen är högre värderad men finner stöd i den helt tillfredställande rapportflod som varit. Min portfölj är uppbyggd kring långsiktighet och stabil verksamhet. Jag har bank, fastighet/infrastruktur, online, detaljhandel, konsumptionsprodukter och tillväxt. Jag gillar -rimlig- direktavkastning i bolag som fortfarande växer (jmf. TeliaSonera). Däremot har jag tidigare legat all-in ganska mycket och vid korrektionen i oktober gick det inte att röra på sig så mycket. Vissa omplaceringar gjordes i och för sig så det är helt okej. Efter denna erfarenhet så känner jag mig väldigt motiverad att bygga upp en liten kassa för att kunna fånga dessa tillfällen. Jag vet, att bygga kassa bygger på disciplin och att ha ett finansiellt mål. Tidigare har jag motiverat, att vara all-in genom att jag sprider ut mina köp och åtnjuter direktavkastning för medel som finns i depån. Att ha likvider ger mig ingenting (annat än just möjligheten att kunna köpa till ett bättre pris). ...

Inför Nexam-rapporten (uppdaterad)

//Edit: Blogginlägget har uppdaterats längst ned med Nexams q3/2014-resultatrapport. // Tydligen dags för Nexam att presentera sin q3/2014-resultatrapport idag (mån 10 nov 2014) enl nyhetsbyrån Direkts agenda: www.avanza.se/placera/telegram/2014/11/10/pm-detta-hander-mandag-10-november.html Det står det även enl Nexams egen kalender: http://www.nexamchemical.com/Investors/Calender/ Vilken effekt på Nexam-aktiens börskurs kommer rapporten att få? Nexam-aktien fick rekommendation “sälj” i ett tidigare blogginlägg (från 14 maj 2014): www.redeye.se/aktiebloggen/medivir/medivir-nexam-hexagon …Då låg aktien i 23,70 kr. …Och nu ligger den i 17,50 kr i skrivande stund (slutkursen fre 7 nov 2014). ...

Tillväxtraketen Ambia Trading - 317% uppsida

Kort om Ambia Tradings verksamhet Ambia bedriver två verksamhetsgrenar. Partihandel samt konsumenthandel genom fysisk butik och e-handel. Partihandeln – Netpact Partihandeln går under verksamhetsnamnet ”Netpact”. I den här verksamhetsgrenen handlar Ambia med hemelektronik, samt jakt- och friluftsprodukter. Den absolut största delen av omsättningen står partihandeln med hemelektronik för. Här handlar Ambia med överskottslager. Man köper in stora överskottslager (exempelvis iPhones), ofta från andra länder, och säljer vidare till svenska återförsäljare. Det sker även åt andra hållet, med köp i Sverige och försäljning utomlands. Risken är mycket låg då man alltid skriver kontrakt med köparen innan man slutför affären med säljaren. Exempel på Ambias största kunder är CDON, Netonnet och Dustin. ...

2017-05-31 07:58 · simon