Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Spekulativt köp: MAN

Kan tex ett VW-bud på MAN komma under våren 2015 (eller tidigare?) efter att VW nu slukat hela Scania under 2014? Nuvarande låga räntenivåer gör ju finansieringen billig av bud. Och med ett helägt Scania och MAN får VW bättre möjligheter att integrera bolagen närmare för att uppnå bästa möjliga samordningsvinster. Tex 23 sep 2014 kom ett Scania-pressmeddelande om att ett projekt inleds tillsammans med MAN för att samarbeta om växellådor: ...

Inför börsvecka 48

Hejsan allesammans, här kommer den sedvanliga index genomgången där vi tittar på världens index och råvaror i de sekundära perspektivet och inför veckan. Delar också med mig av viktiga regler som jag vill att ni ska ta efter till er egen handel. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=ZO4aY0WZfE4&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:58 · bubo

Så uppstod förra fastighetskrisen

Läs Mammaqs intressanta kommentar till mitt tidigare inlägg i veckan. 1) Hon beskriver hur den krisen uppstod. Jag kan rekommendera vidare läsning i detta ämne i den bok som kommit ut i år om Erik Penser. Författad av journalisten Bengt Ericsson. 2) Kan samma fastighetskrasch uppstå igen. Jag tror ej det. Förutsättningarna är annorlunda. Men två tecken nå något sådan skulle kunna vara att två av de stora bankerna flyttat ut sin verksamhet från Stockholm till Solna. Det blir tomma kontorsytor i city som skall hyras ut. ...

Fastighetsaktiernas tid är nu

Det är fastighetsaktier överallt. Skanska, Diös, Balder - ingen mer nämnd, ingen glömd. Det är naturligtvis noll-räntan från Riksbanken som bäddar för det här. Om den private svensk vill bli fastighetsägare så skall han tydligen bara bli det som aktieägare. Vill han privat äga sin egen bostad, då skall han stoppas. Som ägare av sin egen lägenhet är han farlig för samhället. Riksbankschefen Stefan Ingves har varit ute igen och sagt om Finansinspektionsinspektionens nya amorteringskrav: ...

Massolit - gynnsam risk/reward inför Q3 rapporten

”Massolit Medias årsomsättning är 120 mkr men bolaget värderas endast till 19 mkr. Hur kommer det sig att värderingen är så låg då bolaget är på väg att genomföra en turnaround? Min uppfattning är att Sveriges tredje största bokförlag är kraftigt undervärderat och genom en serie av analyser kommer jag försöka delge min bild av bolaget samt sprida information som den stora massan förmodligen inte lagt märke till.” Dessa meningar är hämtade från den text jag skrev i början av sommaren när aktieintresset var betydligt svalare än den då varma svenska sommaren. Trots börsens tunna sommarhandel var det många som fick upp ögonen för bolaget med det pyttelilla marknadsvärdet men med den relativt stora omsättningen. Nu har det snart gått ett halvår sedan undertecknad försökte rikta strålkastarna mot Massolit Media och under dessa månader har några saker i caset av den möjliga ”ten-baggern” klarnat. Nu när värderingarna klättrar till skyhöga nivåer och där många bolag noteras nära sin ATH, framstår Massolit Media AB fortfarande som ett av börsens kanske billigaste bolag. Eftersom intresset nu är betydligt högre tänkte jag repetera och uppdatera vad som hänt med caset och komma med nya infallsvinklar vid ett flertal inlägg fram till rapporten den 28 november. Min uppfattning är att aktien är kraftigt undervärderad och med lite hjälp från undertecknad kanske strålkastarljuset kan riktas mot bolaget och dess aktie som innan nyår mycket väl skulle kunna siga till 4 kr, vilket vore en fördubbling utifrån dagens aktiekurs. ...

Arcoma - Q3 rapport

Arcomas nettoomsättning för det tredje kvartalet ökade +23 % till 27,6 MSEK. Rörelseresultat före avskrivningar ökade till 1,44 MSEK från i fjol då det var -0,42 MSEK. För hela perioden januari - september ökade nettoomsättningen +34 % till 101,9 MSEK och Rörelseresultat före avskrivningar ökade till 7,3 MSEK från -3,1 MSEK. Rörelseresultatet före avskrivningar på 7,3 MSEK ska alltså jämföras med ett börsvärde på 89 MSEK inklusive kassa på 15 MSEK. Detta på 9(!) månader. Snorbilligt. ...

Hoppa på tåget OMXS30?

OMXS30 befinner sig vid avgörande nivåer. Historiskt sätt har kursen studsat vid detta trendtak flertalet gånger tidigare och kikar vi ur det perspektivet är sannolikheten stor att det kan ske igen. Men framtiden är som vi alla vet oskriven. Skulle köparna trotsa trendtaket (runt 1436 punkter) och istället bryta igenom gör detta att vi även bryter en nuvarande “historisk trend” vilket kan ge köparna extra självförtroende vilket i sig bör ge kursen en positiv skjuts i positiv riktning. ...

Impact Coatings - Stora saker på gång!

Det händer minst sagt intressanta saker i Impact Coating AB. Den senaste veckan har vi fått inte mindre än 3 riktigt goda nyheter. http://www.redeye.se/aktieguiden/press/impact-coatings-tecknar-avtal-med-fci http://www.redeye.se/aktieguiden/press/fordonstillverkare-inleder-samarbete-med-impact-coatings-om-bransleceller http://www.redeye.se/aktieguiden/press/vinnova-satsar-pa-impact-coatings-utveckling-av-belaggningar-bransleceller Impact som en gång hade ett börsvärde över 1 miljard kan mkt väl vara på väg dit igen! Extremt spännande paradigmskifte som vi nu ser ut att stå inför!

2017-05-31 07:58 · boom

Utbildning: Hur identifierar jag en trend?

Hejsan börs vänner. Här kommer en inspelning där vi går in på djupet hur man identifierar en trend? Är de konstnärligt eller går de att ha en matematisk metod? Ja åsikterna är delade. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=y1YnjUhbWb8&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:58 · bubo

Äntligen uppvaknande om HM:s redovisning

Nu har flera börjat vakna. Bland annat inflytelserika sparekonomen Günther Mårder. Tidigare redovisade HM försäljningen för månad (kvartal) på tydligt sätt. Det stod hur många butiker som tillkommit under året. Sedan stod det antal butiker vid mätperiodens början. Det stod hur mycket de gamla butikerna sålt, redovisades separat. Det stod hur mycket försäljningen var i de nyöppnade butikerna. Mycket intressant, mycket tydligt, mycket informerande, bra ur analytiker-synpunkt. Så plötsligt efter det nuvarande direktören Karl-Johan Persson inträde, så började siffrorna blandas på ett på intet sett accepterande sätt. ...