Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Homemaid- en stabil vinnare!

Homemaid är den näst största “rutavdrag-spelaren” på marknaden efter Hemfrid och man erbjuder tjänster främst inom städning men även hemtjänst och andra hushållsnära tjänster. Man äger också “Veteranpoolen” som rekryterar pensionärer som vill fortsätta jobba samt “Betjänten” som driver tvätterier och skräderier. Under 2013 omsatte man 269Mkr och rörelsemarginalen låg på 7% precis som branchsnittet. Aktiekursen har det senaste året påverkats negativt av socialdemokraternas förslag om att införa ett rut-tak på 25 000kr per person och år. Efter att ha skickat ett mail till Vd:n Eva karin Sjödin Dahl med frågeställningen; “hur stor andel av homemaids omsättning som utgörs av kunder som överstiger detta tak?” får jag svaret “Det är en försvinnande liten andel” vilket måste anses väldigt realistiskt då det inte är många privatpersoner som konsumerar städhjälp för över 25 000/år. Det betyder att den politiska oron är totalt irrelevant och därför bör en uppvärdering komma. ...

Fallhöjd för börserna

Hejsan börsvänner Här kommer den sedvanliga index uppdateringen och som jag ser de så tittar jag neråt utbrottsnivån innan jag intresserar mig för köp i OMX. Usa ser fortsatt positiv ut. Likaså guldet. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=AOhwBvtna-U&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:00 · bubo

Sälj fastighetsaktier

Vad är då orsaken till det? Jo, att fastighetsbolagen (och de som ligger bakom dem) inser att det bland aktieinvesterare just nu är en “hype” kring fastighetsbolag och fastighetsaktier, och att investerarna därför är beredda att betala mer för dessa aktier än de egentligen är värda. Det är precis som under 1980-talet då det också blev en fastighetsbubbla på börsen. Alla aktieinvesterare skulle äga fastighetsaktier och det ansågs vara det säkraste som fanns som skulle ge skydd mot inflation osv. ...

Boule Diagnostics, svar på frågor samt triggers för 2015

Efter mitt tidigare inlägg i samband med Q2 rapporten (http://www.redeye.se/aktiebloggen/boule-diagnostics/boule-diagnostics-plotsligt-hander-det#comment-43921) har jag fått en del frågor som jag besvarat på följande sätt: 1) Hur stor är Boules installerade bas av instrument: Min bedömning är att Boule har runt 18,000 aktiva, låsta instrument. I årsredovisningen från 2013 på sidan 9 så uppger bolaget att de har “>20 000 installerade system”. Ledningens bedömning är att 90-95% av de instrument som är aktiva också är låsta men de vill inte uppge något exakt antal. Mao svårt att göra en exakt bedömning eftersom livslängden på instrumenten är satt till runt 8 år men i realiteten så används instrumenten betydligt längre. Det bästa resonemang kring den installerade basen som jag har sett är en ett år gammal analys från Redeye som ni hittar här: http://www.redeye.se/analys/update/boule-diagnostics-lillen-ar-kastad. I grafen på sidan 11 ger de sina estimat vilket är i linje med min bedömning. Redeye har i dagsläget ingen täckning på Boule. ...

Utbildning: Beräkna lutningen?

Hejsan börsvänner Här kommer en liten inspelning i hur man kan använda grader när man analyserar priset. För länge sedan levde det en man vid namn WD Gann som använde sig just av grader för att definiera beteenden i marknaden. Visar här lite konkreta tips på hur man kan tillämpa dessa grader. Hoppas ni finner video intressant Mvh https://www.youtube.com/watch?v=fbTc-FoNp_g&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 07:59 · bubo

Olje special, LUPE,Africa OIL och ENQUEST

Hejsan börsvänner Här kommer en inspelning där vi kollar på Oljan och lite olika oljebolag som många tycker ser intressanta ut då dom slaktats ordentligt sedan i somras. Visar vad jag vill se för att bli intresserad samt lite annat nyttigt Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=6uny-NLz90Y&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Dome energy Intervju med CFO

Inledning: Olje- och gasbolaget Dome Energy rapporterade sitt q3-resultat förra veckan. Företaget har sin oljeproduktion i USA och är noterade på First North. Resultatet för tredje kvartalet blev 22 MSEK eller 0,65 kr per aktie om man räknar med de aktier som kommer tillkomma efter att man förvärvad Range Ventures per den 1 oktober. Företaget betalar ingen skatt då de har underskottsavdrag som kommer räcka minst 2 år framöver. I resultatet ingick en reavinst på ca 16 MSEK från försäljning av tillgångar. ...

Apple, Nordea och JM

Hejsan börsvänner Här kommer en uppföljning på dessa tre aktier Där en en av dessa dragit iväg rejält och två av dom står och stampar dvs laddar för ett brott uppåt som jag ser de. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=P1iU2N82qQU&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Teknisk analys av EnQuest

Raset för oljeaktierna börjar svalna och i flertalet bolag kan man även se positiva formationer i kursen. I detta fall kikar jag lite djupare på EnQuest som har sin huvudsakliga verksamhet i brittiska nordsjön. Oljan har i övrigt varit- och är fortfarande otroligt intressant följa. Frågan är vart botten är eller om man helt enkelt ska sluta leta och börja köpa. Det sägs ju att man ska köpa när alla andra skriker sälj, men samtidigt vill man inte fånga en fallande kniv. “Knivigt”… ...

Massolits Q3 - bullet points

· En av de uppgifter vi ständigt arbetar med, och som har hög prioritet, är att snabbare omsätta lagret som binder betydande rörelsekapital. Per den sista september hade Massolit Förlagsgrupp ett lager om ca 33 Msek i bokfört värde. Samma lager har ett försäljningspris (F-pris) mot återförsäljare på ca 230 Msek, minus rabatter. Bättre precision i volymestimering vid förstagångstryck och vassare mer marknadsanpassad utgivning kommer framöver att kunna reducera lagerbindningen. ...