Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Omxs30 Analys

Hejsan börsvänner Här kommer en liten film om vad jag tittar på i OMX närmsta tiden. Är beredd att skala ut och titta på en ny köp setup längre ner i rangen Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=h6DNi3YULEs&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:01 · bubo

Rehact i fokus igen :-(

Skall först av allt börja med att belysa att detta inlägg inte är någon analys. Anledningen till att jag påpekar detta är att jag har upplysts av läsare, att Rehacts VD Svante Bengtsson nämnt något om detta i sitt senaste VD-brev. http://www.bequoted.com/investor/company/documents/rehact_vdbrev_141204-22448.pdf Därmed har jag klargjort att följande text enbart är ett “blogginlägg” med fokus på mina egna reflektioner gällande bolaget. Ni som följer mig vet att jag fokuserar på att upplysa om “farliga investeringsalternativ”. Då och då ser jag över mina tidigare inlägg och följer upp dessa. Senast jag skrev var det om just Rehact AB! ...

Tre potentiella raketaktier till julsäcken!

Phase Holographic (Aktietorget, börsvärde 65 mkr, kurs idag 6,60 kr, riktkurs 15 kr) Phase erbjuder banbrytande instrument och mjukvara inom stamcellsforskning. En bransch som är glödande het inom biotech-världen och där potentialen för en aktör som lyckas är enorm. Phase framstår som ett extremt lovande litet teknikbolag där bolaget strävar efter att få marknadsacceptans för sin teknologi. Bolaget har kommit en bra bit på vägen och känslan är att 2015 kan bli året då Phase får sitt stora genombrott. ...

Hitta Kursvinnare

Serien är i fyra olika delar varav tre stycken har blivit producerade. Nu får ges det lite tid för feedback och konstruktiv kritik. Även frågor och andra reflektioner är också hjärtligt välkomna. Serien utgör en väldigt grundläggande kunskapsbas gällande enkla nyckeltal och bolagskategorisering. Vidare finns en inriktning mot Hitta Kursvinnares fundamentala analys. Bland annat kriterier för vilka aktier man kan välja för att göra en fundamental analys. Sen en presentation av de sju stegen steg för steg. ...

Börsen positiv fram till i vår

Hejsan börsvänner Här kommer en inspelning där vi tittar på dragloket Dow Jones som ser ut att ladda inför en positiv vår 2015 Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=yB7wrcMkaww&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:01 · bubo

Ratos - Lever det på gamla meriter eller blir det en andra vers?

Bakgrunden till detta inlägg är att jag själv är aktieägare i Ratos. Jag har varit det sedan 2007 och har i och för sig aldrig köpt på högre nivåer men likväl har jag som många andra drabbats av orealiserad och realiserad förlust. Utdelningen accelererade härligt upp till 5,50 kr under förra vds tid och sänktes drastiskt i och med tillträdet av den nya. Hon konstaterade att det omöjligen fanns möjlighet att fortsätta på det spåret som bolaget var på väg. Den officiella förklaringen var emellertid att det fanns möjligheter som bolaget inte ville försitta och då var det utdelningen som fick ge med sig. Utan att lägga någon större vikt vid denna gärning så var den i mina ögon både modig och det enda rätta. ...

Hexatronic: Vägen till tillväxt

Jag tänkte ge en kort kommentar kring arbetet med distributionsavtal. Under det senaste halvåret så har Hexatronic tecknat tre sälj- och distributionsavtal; Tawasol i Jordanien, Al Baud i Qatar och nyligen med Toronics i Kanada. Överlag tycker jag att det är mycket positivt att Hexatronic arbetar med den här typen av möjlighet att nå ut till ett större kundsegment. Som jag förstår det så avser det främst utrustning och utbildning. Inte själva installationen av produkterna. ...

Lucara Diamond & Boliden

Lucara Diamond & Boliden Hejsan börsvänner Här kommer en titt på två spännande aktier som har bra potential till i vår. Visar också vad jag har som trigger för att fortsätta köpa dessa bolag. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=e1pdr41VaWE

2017-05-31 08:00 · bubo

Inför börsvecka 52

inför börsvecka 52 Hejsan börsvänner Här kommer en inspelning där vi i sedvanlig ordning tar oss ett titt på på Svenska börsen och de andra världs indexen samt lite råvaror . Går också in på två potentiella våg rörelser i DAX. Hoppas ni finner materialet intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=JJqAIx00XGk&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:00 · bubo

Easyfill nyemission

46 % av emissionen är säkerställd genom teckningsförbindelser från större aktieägare. Noterbart är dock att den största ägaren (cirka 30 %) Loxysoft AB inte kommer att teckna sin andel då man nyligen förvärvat det norska bolaget Dolphin AS och inte har finansiella resurser att teckna sin andel. För den oinsatta är Loxysoft ett familjeföretag ägt av Easyfills VD Håkan Sjölander med familj och med Håkans son som VD. Minst lika noterbart är dock att en annan storägare, Innlandsinnovation AB (11,8 % ägarandel) förutom sin egen andel, även kommer att teckna Loxysofts, samt Inesco Holdings andelar om totalt 34,7% (Inesco Holding är också ett Sjölanderföretag). ...